Tablica rozdzielcza zawiera szereg wskaźników, które informują kierowcę o procesach technicznych i usterkach pojazdu. Jedna z nich może wskazywać na problem z układem elektrycznym – jest to lampka ostrzegawcza alternatora. Co należy zrobić, gdy zapali się kontrolka akumulatora?
Algorytm działania wskaźnika naładowania akumulatora
Gdy silnik pracuje, alternator dostarcza energię do samochodu. Dostarcza on niezbędnego napięcia i ładuje akumulator, tak aby był gotowy do następnego uruchomienia silnika. Gdy silnik jest wyłączony, generator nie pracuje, a system pokładowy jest zasilany z akumulatora. Po włączeniu zapłonu w desce rozdzielczej zapala się lampka akumulatora, sygnalizując, że alternator nie pracuje. Po uruchomieniu silnika alternator włącza się i lampka kontrolna powinna zgasnąć.
W niektórych pojazdach kontrolka akumulatora może zgasnąć jakiś czas po włączeniu zapłonu. Lampka będzie świecić tylko w przypadku wystąpienia określonych problemów z alternatorem.
Co należy zrobić, gdy zapali się kontrolka akumulatora?
Lampka kontrolna świeci się tylko wtedy, gdy alternator nie pracuje. Oznacza to, że dalsza energia elektryczna dla układu wtryskowego i zapłonowego będzie pobierana z akumulatora. Stare samochody gaźnikowe zużywały minimalną ilość energii elektrycznej i były w stanie przejechać około 100 km na jednym ładowaniu. Nowoczesne samochody nie mogą pochwalić się takimi wskaźnikami ze względu na ogromną liczbę jednostek elektronicznych.
Pierwszą czynnością jest zwiększenie liczby obrotów wału korbowego. Jeżeli lampka nie zgaśnie, dalsza jazda jest niewskazana. W takim przypadku zaleca się wyłączenie silnika i oddanie pojazdu do warsztatu w celu zbadania przyczyny.
Ponadto kierowca powinien zawsze mieć w głowie plan działania, gdy na autostradzie zapali się kontrolka akumulatora:
- Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, jeśli nie są potrzebne – reflektory, radio, ogrzewanie i klimatyzację.
- Zadzwoń do przyjaciół lub znajomych, aby przyszli z liną holowniczą. Jeszcze lepiej jest zadzwonić po lawetę z miejsca, do którego się wybierasz.
Kontynuuj jazdę z niskimi obrotami, ale z maksymalną prędkością 2500 obr/min na 5. biegu.
Należy jeździć aż do całkowitego rozładowania akumulatora.
Najważniejsze jest wezwanie pomocy w odpowiednim czasie, aby zdążyła nadjechać w nadjeżdżającym kierunku. Jeśli nie wyjechałeś daleko z punktu A, zaleca się powrót samochodem.
Przyczyny świecenia się lampki kontrolnej
Jeśli zjawisko to wystąpi podczas pracy silnika, lampka ostrzegawcza informuje kierowcę, że alternator przestał działać, a wszystkie układy elektroniczne będą nadal zasilane z akumulatora. W przypadku alternatora występują następujące usterki:
- uszkodzenie paska akcesoriów;
- uszkodzenie mostka diodowego alternatora;
- problemy z regulatorem napięcia;
- zwiększone zużycie szczotek i kolektora;
- Usterki elektryczne w uzwojeniach;
Niektóre problemy nie są trwałe. Na przykład, zużytym szczotkom alternatora towarzyszy migająca lampka ostrzegawcza na panelu. W tym momencie szczotki tracą kontakt z kolektorem i są natychmiast przywracane do stanu wyjściowego.
Innym wariantem problemu jest świecenie się kontrolki akumulatora na wolnych obrotach silnika. Gaśnie po wciśnięciu pedału przyspieszenia. Usterka w regulatorze napięcia, który nie dostarcza wystarczającego napięcia do sieci pokładowej pojazdu. Ten element jest zwykle tej samej konstrukcji co szczotki, więc wymienia się je razem.
W wielu nowoczesnych samochodach wskaźnik naładowania akumulatora może migać, gdy silnik nie pracuje. W takim przypadku oznacza to, że poziom naładowania akumulatora jest zbyt niski.
Zaleca się ładowanie akumulatora za pomocą specjalnego urządzenia lub uruchomienie silnika w celu odzyskania ładunku za pomocą generatora. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest przejechanie dystansu 30-60 km. Krótkie podróże z niską opłatą są bardzo niepożądane.
Konsekwencje zignorowania wskaźnika
W tym przypadku nie ma żadnych poważnych konsekwencji dla pojazdu. Lampka ostrzegawcza jest tylko ostrzeżeniem i nie uniemożliwia dalszej jazdy. W takim przypadku może jednak dojść do uszkodzenia akumulatora.
Faktem jest, że płyty wewnątrz akumulatora są mocno zasiarczone, ponieważ pełne rozładowanie znacznie skraca jego żywotność. Z tego powodu zaleca się prowadzenie pojazdu tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.
Kierowca powinien być również przygotowany na możliwość nagłego zgaśnięcia silnika i konieczność zakupu nowego akumulatora przed upływem terminu.