Kontrolka ABS czy można jeździć

Niektórzy kierowcy obawiają się, że gdy zapala się kontrolka ABS, to w jakiś sposób wpływa na układ hamulcowy jako całość. Zaczynają wertować internet, aby dowiedzieć się, dlaczego świeci się kontrolka ABS i co należy zrobić. Ale nie panikuj, hamulce w twoim samochodzie powinny być w porządku, tylko system antilock nie będzie działać.

Proponujemy, abyście wspólnie zastanowili się, co się stanie, jeśli będziecie jeździć z niesprawnym układem przeciwblokującym. Przyjrzyjmy się wszystkim najczęstszym przyczynom awarii i jak je naprawić. Aby zrozumieć, jak działa ten system, polecamy lekturę o ABS.

Czy można prowadzić samochód, gdy na desce rozdzielczej świeci się ABS

Gdy lampka ABS zapala się podczas jazdy, mogą pojawić się problemy podczas hamowania awaryjnego. Faktem jest, że układ działa na zasadzie przerywanego uruchamiania klocków hamulcowych. Jeśli któryś z elementów układu nie działa, koła zablokują się tak jak zwykle po wciśnięciu pedału hamulca. System nie będzie działał, jeśli test przy włączonym zapłonie wykaże błąd.

Utrudniona może być również obsługa systemu kontroli stabilności, ponieważ funkcja ta jest sprzężona z ABS.

Trudności mogą pojawić się również podczas jazdy wokół przeszkód. W takich przypadkach usterka systemu, której towarzyszy zapalona na desce rozdzielczej kontrolka ABS, powoduje całkowite zablokowanie kół podczas hamowania. Pojazd nie jest w stanie podążać prawidłową ścieżką i w efekcie zderza się z przeszkodą.

Warto zaznaczyć, że droga hamowania znacznie się wydłuża, gdy ABS nie działa. Wiele testów wykazało, że nowoczesny kompaktowy hatchback z bezusterkowym systemem ABS hamuje skuteczniej od 80 km/h do 0:

  • bez ABS – 38 metrów;
  • z ABS – 23 metry.

Dlaczego świeci się czujnik ABS w samochodzie

Istnieje wiele powodów, dla których zapala się ABS na desce rozdzielczej. Najczęstsze z nich to luźny styk na jednym z czujników, zerwane przewody, zabrudzone lub uszkodzone przekładnie piasty lub uszkodzona jednostka sterująca ABS. System może zawieść z powodu złego stanu samego czujnika, ponieważ przy stałej obecności wilgoci i kurzu czujnik z czasem ulegnie korozji. Zanieczyszczenie obudowy spowoduje uszkodzenie styku na przewodzie wiodącym.

Ponadto, jeśli układ jezdny jest niesprawny, ciągłe drgania i uderzenia spowodują przesunięcie czujnika względem elementu wykrywającego obrót koła. Brud na czujniku również przyczynia się do podświetlenia wskaźnika.

Najprostsze przyczyny zapalenia się ABS to awaria bezpiecznika i usterki ECU. W drugim przypadku urządzenie samoistnie aktywuje ikony na desce rozdzielczej.

Dość często albo złącze czujnika koła na piaście się utlenia, albo przewody się strzępią. A jeśli po wymianie klocków lub piasty zapala się ikonka ABS, to pierwszą logiczną myślą jest tutaj to, że zapomniałeś podłączyć złącze czujnika. A jeśli wymieniane było łożysko piasty, to może nie zostało ono prawidłowo zamontowane. Łożyska piasty mają z jednej strony pierścień magnetyczny, z którego czujnik powinien odczytać informację.

W zależności od cech technicznych pojazdu i objawów usterki, rozważ główne problemy, które powodują ten błąd.

Przyczyny błędu ABS

Główne możliwe przyczyny tego, że kontrolka ABS zawsze świeci się na desce rozdzielczej:

  • Brak styku w złączu wiązki przewodów;
  • utrata komunikacji z jednym z czujników (możliwe przerwanie przewodu);
  • nastąpiła awaria czujnika ABS (sprawdzić czujnik i wymienić go);
  • Uszkodzona przekładnia piasty;
  • Nastąpiła awaria jednostki sterującej ABS.

Na tablicy rozdzielczej może pojawić się kilka powiązanych ikon jednocześnie z lampką ABS. W zależności od charakteru usterki, kombinacja tych usterek może być różna. Na przykład w przypadku wadliwego zaworu w jednostce ABS na desce rozdzielczej mogą pojawić się jednocześnie trzy ikony – „VSA”, „ABS” i „Hamulec ręczny”.

BRAKE i ABS są często wyświetlane jednocześnie. W pojazdach z systemem napędu na wszystkie koła może również świecić ikona „4WD”. Często przyczyną jest zerwany kontakt między błotnikami komory silnika a uchwytem linki na rozpórce. Ikona „DSC” (elektroniczna kontrola stabilności) może również świecić w pojazdach BMW, Ford i Mazda.

ABS świeci się na tablicy rozdzielczej po uruchomieniu silnika

Normalnie kontrolka ABS powinna zapalić się tylko na kilka sekund po uruchomieniu silnika. Po tym czasie gaśnie, co oznacza, że komputer pokładowy przetestował działanie systemu.

Jeśli wskaźnik pozostaje włączony nieco dłużej niż określony czas, nie ma powodów do obaw. Faktem jest, że system ABS działa prawidłowo z normalnymi odczytami systemu zasilania pokładowego. Podczas zimnego rozruchu rozrusznik i świece żarowe (w samochodach z silnikiem Diesla) pobierają dużo prądu następnie alternator odzyskuje wartości sieciowe przez następne kilka sekund – znak gaśnie.

Ale jeśli ABS cały czas się świeci – to już mówi o awarii cewki hydromodułu. Być może brak jest zasilania modułu lub występuje problem z przekaźnikiem elektromagnetycznym (brak sygnału z centralki do załączenia przekaźnika).

Może się też zdarzyć, że kontrolka zgaśnie po uruchomieniu silnika i zapali się ponownie przy przyspieszaniu powyżej 5-7km/h. Jest to wskazanie, że system nie przeszedł fabrycznego autotestu i brakuje wszystkich sygnałów wejściowych. Jedynym wyjściem jest sprawdzenie okablowania i wszystkich czujników.

Lampka ABS zapala się podczas jazdy

Gdy podczas jazdy zapali się lampka ABS, ostrzeżenie to oznacza, że cały system lub jego poszczególne elementy działają nieprawidłowo. Usterki mogą mieć następujący charakter:

  • awaria komunikacji z jednym z czujników koła;
  • usterki w ECU;
  • usterka w przewodach połączeniowych;
  • usterki w każdym z czujników.

Najczęściej przewody pękają podczas jazdy po nierównych drogach. Jest to spowodowane ciągłymi silnymi wibracjami i tarciem. Połączenie w złączach staje się luźne i sygnał z czujników jest tracony lub przewód z czujnika ociera się o styk.

Dlaczego ABS miga na desce rozdzielczej

Często spotykana jest sytuacja, w której kontrolka ABS nie świeci się w sposób ciągły, lecz miga. Lampka przerywana sygnalizuje jedną z następujących usterek:

  • Jeden z czujników uległ awarii lub zwiększyła się/zmniejszyła się szczelina między czujnikiem a pierścieniem wirnika;
    zaciski na złączach są zużyte lub całkowicie zabrudzone;
  • spadł poziom naładowania baterii (nie powinien spaść poniżej 11,4 V) – naładować w ciepłym pomieszczeniu lub wymienić baterię;
  • Zawór w zespole ABS jest uszkodzony;
  • usterka w ECU.

Co zrobić, gdy zapali się ABS

System działa prawidłowo, jeśli lampka ostrzegawcza ABS zapala się po włączeniu zapłonu i gaśnie po kilku sekundach. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jeśli kontrolka ABS świeci się w sposób ciągły, jest sprawdzenie bezpiecznika ABS w ramach autodiagnostyki oraz kontrola czujników koła.

Poniższa tabela przedstawia najczęstsze usterki powodujące zapalenie się kontrolki ABS i co należy zrobić w każdym przypadku.

Charakter usterkiRemedium
Kod błędu C10FF (w Peugeot), P1722 (Nissan) wskazuje na zwarcie lub rozwarcie jednego z czujników.Sprawdź, czy kable są nienaruszone. Przewód mógł się urwać lub po prostu poluzować się ze złącza.
Kod P0500 wskazuje na brak sygnału z jednego z czujników kołaBłąd ABS jest w czujniku, a nie w okablowaniu. Sprawdź, czy czujnik znajduje się we właściwej pozycji. Jeśli po skorygowaniu jego położenia błąd zostanie wyświetlony ponownie, czujnik jest uszkodzony.
Awaria zaworu elektronicznego regulatora ciśnienia (świeci się CHECK i ABS). Diagnostyka może wykazać błędy C0065, C0070, C0075, C0080, C0085, C0090 (głównie w Ładzie) lub C0121, C0279.Albo zdemontować zespół elektrozaworu i sprawdzić, czy wszystkie połączenia (piny) w płytce są nienaruszone, albo wymienić kompletne urządzenie.
Wystąpiła usterka w obwodzie zasilania, błąd C0800 (w samochodach Lada), 18057 (w samochodach Audi)Konieczne jest sprawdzenie bezpieczników. Problem rozwiązuje wymiana tego, który odpowiada za układ przeciwblokujący.
Brak komunikacji na magistrali CAN (brak sygnałów z czujników ABS przez cały czas), diagnozowany jest błąd C00187 (w pojazdach VAG)Skontaktuj się z warsztatem w celu kompleksowego sprawdzenia. Problem jest poważny, ponieważ magistrala CAN jest łącznikiem pomiędzy wszystkimi elementami i obwodami pojazdu.
Czujnik ABS zapala się po wymianie łożyska piasty, zdiagnozowano kod błędu 00287 (w samochodach VAG Volkswagen, Skoda)
  • nieprawidłowy montaż czujnika;
  • uszkodzenie czujnika podczas montażu;
  • uszkodzenie przewodów.
Po wymianie piasty kontrolka nie gaśnieDiagnostyka wykazuje błąd P1722 (głównie w pojazdach marki Nissan). Sprawdź integralność kabla i stan czujnika. Wyregulować luz pomiędzy obręczą wirnika a krawędzią czujnika – normalny luz wynosi 1 mm. Wyczyść wszelkie ślady smaru z czujnika.
Stale świecąca lub migająca ikona po wymianie klocków
Po wymianie czujnika ABS zapala się kontrolka i określany jest kod błędu 00287 (głównie w samochodach Volkswagen), C0550 (generyczny)Istnieją dwa rozwiązania tego problemu:
  1. Gdy ikona nie świeci się po uruchomieniu silnika, a świeci się przy przyspieszaniu powyżej 20 km/h – do ECU dociera niewłaściwa postać sygnału. Sprawdź czy grzebień jest czysty, odległość od grzebienia do końcówki czujnika, porównaj oporność starego i nowego czujnika.
  2. Jeśli czujnik został wymieniony, ale błąd nadal występuje, to albo kurz namagnesował czujnik i styka się on z grzebieniem, albo oporność czujnika nie odpowiada ustawieniu fabrycznemu (należy wybrać inny czujnik).

Dość często właściciele samochodów mogą być przerażeni pojawieniem się pomarańczowej lampki ostrzegawczej ABS po dobrym poślizgu. W takim przypadku nie należy się w ogóle przejmować: kilka razy ostro zahamować i przejdzie – normalna reakcja jednostki sterującej na taką sytuację. Gdy kontrolka ABS nie świeci się stale, ale okresowo, należy sprawdzić wszystkie styki, a najprawdopodobniej można szybko znaleźć i wyeliminować przyczynę zapalenia się wskaźnika sygnalizacyjnego.

W takich przypadkach wskazane jest przeprowadzenie diagnostyki. Pomoże to zidentyfikować problemy w systemie, gdy albo lampka ostrzegawcza ABS zapala się przy prędkości, albo gdy lampka ostrzegawcza w ogóle się nie zapala, ale system jest niestabilny. W wielu pojazdach komputer pokładowy może nawet nie zapalić lampki ostrzegawczej, gdy układ przeciwblokujący nie działa prawidłowo.

Po sprawdzeniu i pozornym usunięciu przyczyny, sprawdzenie ABS jest proste, wystarczy przyspieszyć do 40km i ostro zahamować – drgania pedału dadzą o sobie znać i plakietka zgaśnie.

Jeśli proste sprawdzenie błędów w łańcuchu czujników aż do jednostki nie ujawni niczego, będziesz potrzebował diagnostyki, aby wskazać konkretny kod błędu ABS dla konkretnego modelu samochodu. W samochodach, w których zamontowany jest komputer pokładowy, zadanie to jest uproszczone poprzez proste zrozumienie dekodowania kodu i miejsca, w którym mógł powstać problem.

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.