Jak zwiększyć gęstość elektrolitu w akumulatorze

Gęstość należy zwiększyć, gdy poziom wody w zbiorniku musi być kilkakrotnie korygowany destylatem lub jest niewystarczający do pracy zimą, lub po wielokrotnym długim ładowaniu. Objawem konieczności wykonania takiej procedury będzie skrócenie czasu między kolejnymi ładowaniami i rozładowaniami. Oprócz prawidłowego i pełnego naładowania akumulatora istnieje kilka sposobów na zwiększenie jego gęstości:

  • dodać bardziej skoncentrowany elektrolit (tzw. korektor);
  • dodać kwasy.

Aby zwiększyć i skorygować gęstość elektrolitu w akumulatorze, należy:

  1. areometr;
  2.  miarka;
  3.  pojemnik do rozcieńczania nowego elektrolitu;
  4.  lewatywa z gruszki;
  5.  korekta elektrolitu lub kwasu;
  6.  woda destylowana.
  • Niewielka objętość elektrolitu jest pobierana z pojemnika na baterie.
  • Zamiast tej samej ilości elektrolitu należy dodać elektrolit korygujący, jeśli konieczne jest zwiększenie gęstości, lub wodę destylowaną (o gęstości 1,00 g/cm3), jeśli konieczne jest jej zmniejszenie;
  • Następnie akumulator należy ładować prądem znamionowym przez pół godziny, aby umożliwić wymieszanie się płynów;
  • Po odłączeniu akumulatora od urządzenia należy odczekać co najmniej kolejną godzinę/dwie godziny, aby upewnić się, że wszystkie słoje się wyrównały, temperatura spadła, a pęcherzyki gazu zostały usunięte, co pozwoli wykluczyć ewentualne błędy pomiarowe;
  • Ponownie sprawdzić gęstość elektrolitu i, jeśli to konieczne, powtórzyć procedurę pobierania i uzupełniania (zwiększania lub zmniejszania) wymaganej cieczy poprzez zmniejszenie stopnia rozcieńczenia, a następnie ponownie dokonać pomiaru.

Różnica w gęstości elektrolitu między słojami nie może przekraczać 0,01 g/cm³. Jeśli nie można uzyskać takiego rezultatu, należy wykonać dodatkowe ładowanie wyrównawcze (prąd 2-3 razy mniejszy od prądu znamionowego).

Aby zrozumieć, jak zwiększyć gęstość w akumulatorze, a może wręcz przeciwnie – obniżyć ją w konkretnie zmierzonej komorze akumulatora, warto wiedzieć, jaka jest jego nominalna objętość w centymetrach sześciennych. Na przykład objętość elektrolitu w jednej puszce akumulatora samochodowego o pojemności 55 Ah, 6ST-55 wynosi 633 cm3 , a 6ST-45 – 500 cm3 . Proporcje elektrolitu wynoszą w przybliżeniu: kwas siarkowy (40%); woda destylowana (60%).

Gęstość elektrolitu w baterii, g/cm3Poziom gęstości standardowej, g/cm3
1,241,251,26
Zasysanie cieczy roboczejDodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3Dodawanie destylatuZasysanie cieczy roboczejDodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3Dodawanie destylatuZasysanie cieczy roboczejDodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3Dodawanie destylatu
1,246062120125
1,2544456570
1,2685883940
1,2712212678804043
1,281561621171208086
1,29190200158162123127
1,30
Gęstość elektrolitu w baterii, g/cm3Poziom gęstości standardowej, g/cm3
Zasysanie cieczy roboczejDodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3Dodawanie destylatuZasysanie cieczy roboczejDodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3Dodawanie destylatuZasysanie cieczy roboczejDodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3Dodawanie destylatu
1,24173175252256
1,25118120215220
1,266566177180290294
1,27122126246250
1,2840436365198202
1,297578143146
1,3010911336387981

Należy pamiętać, że tabela ta zakłada użycie elektrolitu korekcyjnego o gęstości 1,40 g/cm³, a jeżeli ciecz ma inną gęstość, należy zastosować dodatkowy wzór.

Dla tych, którzy uważają takie obliczenia za bardzo skomplikowane, można je nieco uprościć, stosując metodę złotej proporcji:

Należy odessać większość płynu z pojemnika baterii i przelać go do kubka pomiarowego, aby określić jego objętość, a następnie uzupełnić połowę tej ilości elektrolitem, kołysząc, aby się wymieszał. Jeśli nadal jesteś daleko od wymaganej wartości, dodaj jeszcze jedną czwartą poprzednio wypompowanej objętości elektrolitu. Uzupełniaj w ten sposób, za każdym razem zmniejszając ilość o połowę, aż do osiągnięcia celu.

Zdecydowanie zaleca się przestrzeganie wszystkich środków ostrożności. Kwaśne środowisko jest szkodliwe nie tylko w kontakcie ze skórą, ale także z drogami oddechowymi. Procedura elektrolityczna powinna być przeprowadzana wyłącznie w dobrze wentylowanych pomieszczeniach z zachowaniem najwyższej ostrożności.

Jak zwiększyć gęstość w akumulatorze, gdy spadła ona poniżej 1,18

Gdy gęstość elektrolitu jest mniejsza niż 1,18g/cm3 , nie można obejść się bez elektrolitu, trzeba dodać kwas (1,8g/cm3). Proces przeprowadza się w taki sam sposób, jak w przypadku dodawania elektrolitu, ale krok rozcieńczania jest niewielki, ponieważ gęstość jest bardzo duża i możliwe jest przeoczenie znaku z pierwszego rozcieńczenia.

Podczas przygotowywania wszystkich roztworów kwas należy wlewać do wody, a nie odwrotnie.

Jeśli kolor elektrolitu jest brązowy, akumulator nie przetrwa mrozów, ponieważ jest to sygnał, że akumulator stopniowo się psuje. Ciemna barwa, przechodząca w czerń, wskazuje zwykle, że masa aktywna biorąca udział w reakcji elektrochemicznej wykruszyła się z płytek i dostała się do roztworu. W związku z tym zmniejszyła się powierzchnia płyt – niemożliwe Baterię należy po prostu wymienić.

Średnia żywotność nowoczesnego akumulatora, pod warunkiem przestrzegania zasad eksploatacji (brak głębokich rozładowań i przeładowań, w tym spowodowanych przez regulator napięcia), wynosi 4-5 lat. Nie ma więc sensu manipulować przy akumulatorze, np. rozwiercać obudowy, odwracać go do góry nogami, aby spuścić cały płyn i wymienić go w całości – jeśli płyty się posypią, akumulator lepiej wyrzucić. Kontroluj stan naładowania, sprawdzaj gęstość w odpowiednim czasie, odpowiednio serwisuj akumulator samochodowy, a uzyskasz maksymalny czas pracy.

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

  1. Avatar
    Imagionwa

    twarz

    Odpowiedz