Gęstość należy zwiększyć, gdy poziom wody w zbiorniku musi być kilkakrotnie korygowany destylatem lub jest niewystarczający do pracy zimą, lub po wielokrotnym długim ładowaniu. Objawem konieczności wykonania takiej procedury będzie skrócenie czasu między kolejnymi ładowaniami i rozładowaniami. Oprócz prawidłowego i pełnego naładowania akumulatora istnieje kilka sposobów na zwiększenie jego gęstości:
- dodać bardziej skoncentrowany elektrolit (tzw. korektor);
- dodać kwasy.
Aby zwiększyć i skorygować gęstość elektrolitu w akumulatorze, należy:
- areometr;
- miarka;
- pojemnik do rozcieńczania nowego elektrolitu;
- lewatywa z gruszki;
- korekta elektrolitu lub kwasu;
- woda destylowana.
- Niewielka objętość elektrolitu jest pobierana z pojemnika na baterie.
- Zamiast tej samej ilości elektrolitu należy dodać elektrolit korygujący, jeśli konieczne jest zwiększenie gęstości, lub wodę destylowaną (o gęstości 1,00 g/cm3), jeśli konieczne jest jej zmniejszenie;
- Następnie akumulator należy ładować prądem znamionowym przez pół godziny, aby umożliwić wymieszanie się płynów;
- Po odłączeniu akumulatora od urządzenia należy odczekać co najmniej kolejną godzinę/dwie godziny, aby upewnić się, że wszystkie słoje się wyrównały, temperatura spadła, a pęcherzyki gazu zostały usunięte, co pozwoli wykluczyć ewentualne błędy pomiarowe;
- Ponownie sprawdzić gęstość elektrolitu i, jeśli to konieczne, powtórzyć procedurę pobierania i uzupełniania (zwiększania lub zmniejszania) wymaganej cieczy poprzez zmniejszenie stopnia rozcieńczenia, a następnie ponownie dokonać pomiaru.
Różnica w gęstości elektrolitu między słojami nie może przekraczać 0,01 g/cm³. Jeśli nie można uzyskać takiego rezultatu, należy wykonać dodatkowe ładowanie wyrównawcze (prąd 2-3 razy mniejszy od prądu znamionowego).
Aby zrozumieć, jak zwiększyć gęstość w akumulatorze, a może wręcz przeciwnie – obniżyć ją w konkretnie zmierzonej komorze akumulatora, warto wiedzieć, jaka jest jego nominalna objętość w centymetrach sześciennych. Na przykład objętość elektrolitu w jednej puszce akumulatora samochodowego o pojemności 55 Ah, 6ST-55 wynosi 633 cm3 , a 6ST-45 – 500 cm3 . Proporcje elektrolitu wynoszą w przybliżeniu: kwas siarkowy (40%); woda destylowana (60%).
Gęstość elektrolitu w baterii, g/cm3 | Poziom gęstości standardowej, g/cm3 | ||||||||
1,24 | 1,25 | 1,26 | |||||||
Zasysanie cieczy roboczej | Dodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3 | Dodawanie destylatu | Zasysanie cieczy roboczej | Dodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3 | Dodawanie destylatu | Zasysanie cieczy roboczej | Dodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3 | Dodawanie destylatu | |
1,24 | — | — | — | 60 | 62 | — | 120 | 125 | — |
1,25 | 44 | — | 45 | — | — | — | 65 | 70 | — |
1,26 | 85 | — | 88 | 39 | — | 40 | — | — | — |
1,27 | 122 | — | 126 | 78 | — | 80 | 40 | — | 43 |
1,28 | 156 | — | 162 | 117 | — | 120 | 80 | — | 86 |
1,29 | 190 | — | 200 | 158 | — | 162 | 123 | — | 127 |
1,30 | — | — | — | — | — | — | — | — | — |
Gęstość elektrolitu w baterii, g/cm3 | Poziom gęstości standardowej, g/cm3 | ||||||||
Zasysanie cieczy roboczej | Dodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3 | Dodawanie destylatu | Zasysanie cieczy roboczej | Dodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3 | Dodawanie destylatu | Zasysanie cieczy roboczej | Dodanie roztworu o gęstości 1,40 g/cm3 | Dodawanie destylatu | |
1,24 | 173 | 175 | — | 252 | 256 | — | — | — | — |
1,25 | 118 | 120 | — | 215 | 220 | — | — | — | — |
1,26 | 65 | 66 | — | 177 | 180 | — | 290 | 294 | — |
1,27 | — | — | — | 122 | 126 | — | 246 | 250 | — |
1,28 | 40 | — | 43 | 63 | 65 | — | 198 | 202 | — |
1,29 | 75 | — | 78 | — | — | — | 143 | 146 | — |
1,30 | 109 | — | 113 | 36 | — | 38 | 79 | 81 | — |
Należy pamiętać, że tabela ta zakłada użycie elektrolitu korekcyjnego o gęstości 1,40 g/cm³, a jeżeli ciecz ma inną gęstość, należy zastosować dodatkowy wzór.
Dla tych, którzy uważają takie obliczenia za bardzo skomplikowane, można je nieco uprościć, stosując metodę złotej proporcji:
Należy odessać większość płynu z pojemnika baterii i przelać go do kubka pomiarowego, aby określić jego objętość, a następnie uzupełnić połowę tej ilości elektrolitem, kołysząc, aby się wymieszał. Jeśli nadal jesteś daleko od wymaganej wartości, dodaj jeszcze jedną czwartą poprzednio wypompowanej objętości elektrolitu. Uzupełniaj w ten sposób, za każdym razem zmniejszając ilość o połowę, aż do osiągnięcia celu.
Zdecydowanie zaleca się przestrzeganie wszystkich środków ostrożności. Kwaśne środowisko jest szkodliwe nie tylko w kontakcie ze skórą, ale także z drogami oddechowymi. Procedura elektrolityczna powinna być przeprowadzana wyłącznie w dobrze wentylowanych pomieszczeniach z zachowaniem najwyższej ostrożności.
Jak zwiększyć gęstość w akumulatorze, gdy spadła ona poniżej 1,18
Gdy gęstość elektrolitu jest mniejsza niż 1,18g/cm3 , nie można obejść się bez elektrolitu, trzeba dodać kwas (1,8g/cm3). Proces przeprowadza się w taki sam sposób, jak w przypadku dodawania elektrolitu, ale krok rozcieńczania jest niewielki, ponieważ gęstość jest bardzo duża i możliwe jest przeoczenie znaku z pierwszego rozcieńczenia.
Podczas przygotowywania wszystkich roztworów kwas należy wlewać do wody, a nie odwrotnie.
Jeśli kolor elektrolitu jest brązowy, akumulator nie przetrwa mrozów, ponieważ jest to sygnał, że akumulator stopniowo się psuje. Ciemna barwa, przechodząca w czerń, wskazuje zwykle, że masa aktywna biorąca udział w reakcji elektrochemicznej wykruszyła się z płytek i dostała się do roztworu. W związku z tym zmniejszyła się powierzchnia płyt – niemożliwe Baterię należy po prostu wymienić.
Średnia żywotność nowoczesnego akumulatora, pod warunkiem przestrzegania zasad eksploatacji (brak głębokich rozładowań i przeładowań, w tym spowodowanych przez regulator napięcia), wynosi 4-5 lat. Nie ma więc sensu manipulować przy akumulatorze, np. rozwiercać obudowy, odwracać go do góry nogami, aby spuścić cały płyn i wymienić go w całości – jeśli płyty się posypią, akumulator lepiej wyrzucić. Kontroluj stan naładowania, sprawdzaj gęstość w odpowiednim czasie, odpowiednio serwisuj akumulator samochodowy, a uzyskasz maksymalny czas pracy.
twarz