Błąd p0172 oznacza, że mieszanka jest zbyt bogata (lub układ jest zbyt bogaty). Oznacza to, że do cylindrów spalania podawana jest nadmiernie wzbogacona mieszanka paliwowa. Podobnie jak kod P0171, błąd bogatej mieszanki jest błędem systemowym. Nie oznacza to oczywistej usterki czujnika, ale ilość paliwa przekracza wartość graniczną.
W zależności od przyczyny wystąpienia tego kodu błędu, zachowanie pojazdu może się również różnić. W niektórych przypadkach zużycie paliwa będzie zauważalne, a w innych będzie to tylko chrobotanie na biegu jałowym lub na wolnych obrotach, zarówno gdy silnik jest gorący, jak i gdy jest jeszcze zimny.
Silnik musi być uruchomiony i zasilany paliwem z informacją zwrotną z czujnika tlenu (sonda lambda) oraz bez błędów z czujnika płynu chłodzącego, czujnika temperatury powietrza dolotowego, czujnika ciśnienia bezwzględnego (MAP – czujnik), DPW, DPCV i czujnika położenia przepustnicy. Gdy łączna średnia krótkoterminowych i długoterminowych wartości korekty paliwa wynosi mniej niż 33% przez nieco ponad 3 minuty z 7 minut okresu testowego. Lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej zgaśnie tylko wtedy, gdy diagnostyka nie wykryje usterki po trzech cyklach testowych.
Możliwe przyczyny błędu p0172
Aby zrozumieć, co jest przyczyną błędu mieszanki bogatej, należy sporządzić listę przyczyn, stosując mały algorytm.
Błąd bogatej mieszanki występuje z powodu niepełnego spalania (zbyt mały lub zbyt duży dopływ powietrza):
- Gdy paliwo nie spala się, świece lub cewki nie działają prawidłowo;
- Jeśli występuje nadmierna podaż, winny jest czujnik tlenu lub wtryskiwacze;
- Za mało powietrza – czujnik przepływu powietrza podaje niewłaściwe dane.
Tankowanie z nadmierną ilością paliwa zdarza się rzadko, ale tankowanie z niedostateczną ilością paliwa jest częstym problemem. Dopływ powietrza do paliwa wynika z zależności między sondą MAP a sondą lambda. Jednak oprócz czujników przyczyną problemu mogą być również szczeliny termiczne (silniki z SBS), uszkodzenia mechaniczne różnych uszczelek i uszczelnień, nieprawidłowe działanie układu rozrządu lub zbyt niski stopień sprężania.
W celu poznania wszystkich możliwych źródeł usterki należy przeprowadzić kontrolę w następujących punktach:
- Przeanalizuj informacje uzyskane ze skanera;
- Przeprowadzić symulację warunków wystąpienia tego uszkodzenia;
- Sprawdź elementy i układy (dobre styki, brak wycieków, brak działania), które mogą być przyczyną błędu p0172.
Na podstawie powyższych informacji można określić główne przyczyny:
- Czujnik masowego przepływu powietrza (przepływomierz powietrza), zabrudzony, uszkodzony, utrata kontaktu.
- Filtr powietrza, zatkany lub wlot powietrza.
- Czujnik tlenu, nieprawidłowe działanie (uszkodzone przewody).
- Zawór wydechowy, jego nieprawidłowe działanie wpływa na odzyskiwanie oparów benzyny.
- Ciśnienie w szynie paliwowej. Nadciśnienie, może być spowodowane przez wadliwy regulator ciśnienia, uszkodzony układ powrotu paliwa.
Usuwanie błędu zbyt bogatej mieszanki
W związku z tym, aby znaleźć winowajcę, należy sprawdzić multimetrem MAF, DTC i sondę lambda. Następnie należy sprawdzić świece zapłonowe, przewody we/wy i cewki.
Zmierz ciśnienie paliwa za pomocą manometru. Sprawdź znaki zapłonu. Należy również sprawdzić połączenia wlotu powietrza i kolektora wydechowego pod kątem wycieków powietrza.
Po usunięciu problemu konieczne będzie zresetowanie korekcji paliwa, aby przywrócić korekcję długoterminową do 0%.
Jeśli zastosujesz się do wszystkich zaleceń, poradzisz sobie z usterką silnika i kodem błędu P0172 w BMW, Toyocie, Mercedesie i innych samochodach z elektronicznym sterowaniem. Często jednak nie trzeba wykonywać wszystkich czynności, w większości przypadków wystarczy przepłukanie lub wymiana czujnika przepływu powietrza lub czujnika tlenu.
może (Uprawnienia)
między dwóch
my