Wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe to część robocza układu hamulcowego, która zwalnia prędkość obrotową kół poprzez ocieranie się o powierzchnię koła lub tarczy hamulcowej. Wymiana klocków hamulcowych to prosty zabieg, który może wykonać początkujący miłośnik motoryzacji bez doświadczenia w tej dziedzinie. Każda część pojazdu ma swoją żywotność, która z czasem maleje. Zużycie klocków hamulcowych zależy od wielu czynników i w każdym przypadku klocki będą wymagały wymiany po innym czasie.

Przyczyny zużycia klocków hamulcowych:

  • jakość dróg, po których porusza się maszyna;
  • styl jazdy;
  • warunki temperaturowe w ciągu roku;
  • jeśli klocki hamulcowe były już wymieniane, jakość tej pracy wpływa na żywotność części.

Układ hamulcowy powinien być sprawdzany co 10 tysięcy kilometrów. Nacisk kładzie się na zachowanie klocków podczas hamowania, jak płynnie hamują i czy występują jakieś piski lub inne nietypowe odgłosy. Zmiana dla pojazdów z automatyczną i manualną skrzynią biegów jest nieco inna pod względem przebiegu. W mechanice klocki należy wymieniać co 30-50 tys. km, natomiast w przypadku automatycznej skrzyni biegów zużycie jest bardziej zauważalne i wymiany dokonuje się co 25-30 tys. km. Przebieg dla samochodów terenowych jest zasadniczo inny. Trudne warunki drogowe (piasek, błoto i woda) przyczyniają się do tego, że klocki zużywają się znacznie wcześniej niż wynika to z wymaganych przebiegów.

Przednie klocki zużyją się szybciej, ponieważ większość siły bezwładności wywieranej przez hamulce jest wywierana z przodu samochodu. Oznacza to, że przednie klocki hamulcowe warto wymieniać dwa do trzech razy częściej niż tylne.

Należy je zmieniać parami – można zmieniać wszystkie naraz, zarówno na przednich kołach, jak i na tylnych. Niedopuszczalne jest, aby klocki hamulcowe były zużyte w różnym stopniu na każdej parze kół. Dobrze jest też wymienić je w odpowiednim czasie, ponieważ zużyte klocki poważnie uszkadzają tarcze hamulcowe, a ich późniejsza naprawa będzie prawdopodobnie kosztować kilka razy więcej.

Przy wymianie klocków hamulcowych zwróć uwagę na stopień zużycia poszczególnych elementów układu hamulcowego. W pierwszej kolejności należy sprawdzić tarcze hamulcowe pod kątem zużycia oraz sprawdzić gumowe osłony i odpylacze prowadnic. Przy okazji wymiany klocków sprawdzane są również przewody hamulcowe. Wszystko po to, aby w przypadku wystąpienia nieszczelności można było usunąć jej przyczynę, zanim dojdzie do najgorszego na drodze.

Trudno szczegółowo opisać cały proces wymiany klocków hamulcowych, ponieważ procedura wymiany klocków tylnych i wymiany klocków przednich jest nieco inna, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z układem tarczowym lub bębnowym, a każdy model samochodu ma też swoje własne niuanse. Są jednak pewne punkty wspólne:

  • otworzyć maskę silnika i odkręcić korek zbiorniczka hamulcowego;
  • zdjąć koło;
  • oczyścić mechanizm hamulcowy z zanieczyszczeń;
  • odkręcić śruby (prowadnice zacisku hamulcowego lub śruby bębna hamulcowego), aby dostać się do klocków;
  • za pomocą śrubokręta wyciągnąć klocki (mechanizm hamulcowy);
  • klocki są wymieniane parami;
  • układ hamulcowy jest pompowany

Wymiana klocków hamulcowych (układ tarczowy)

  1. Po wybraniu zalecanych przez producenta klocków, zaopatrz się w zestaw narzędzi, odkręć nakrętki koła, podnieś samochód i zdejmij koło.
    Klocki wymieniamy po ostygnięciu samochodu (aby pozwolić na schłodzenie elementów układu hamulcowego), na równej powierzchni bez spadku i z klinem (oprócz samego podnośnika) pod podwoziem. Pod kołami należy stosować kliny pod koła.
  2. Odkręcić korek zbiorniczka płynu hamulcowego (aby ułatwić wciśnięcie tłoczka hamulcowego).
  3. Odkręć prowadnice zacisków, a jeśli są uchwyty mocujące, zdejmij je śrubokrętem. Jeśli samochód jest wyposażony w czujnik zużycia klocków hamulcowych, odłącz złącze.
  4. Za pomocą śrubokręta cofnij klocki (włóż mocny płaski śrubokręt pomiędzy klocki), aby wcisnąć tłoczek hamulca. Usunąć stare klocki hamulcowe. Oczyścić miejsce montażu z wszelkich zanieczyszczeń.
  5. Zamontować nowe klocki hamulcowe. Wskazane jest nasmarowanie prowadnic zacisków, ale należy bardzo uważać, aby nie dostać smaru na powierzchnie styku klocków, w przeciwnym razie hamulce nie będą działać.
  6. Ponownie zmontować układ hamulcowy w odwrotnej kolejności, zamontować koło, zdjąć samochód z podnośnika.
  7. Oczyścić hamulce i pozwolić nowym klockom hamulcowym pracować w.

Wymiana tylnych klocków hamulcowych (układ bębnowy)

  1. Przy wymianie przednich przeprowadzić taką samą procedurę jak w dwóch pierwszych punktach. Zdejmij samochód z hamulca ręcznego.
  2. Odkręcić śruby mocujące bęben hamulcowy i zdjąć bęben. Bęben może się zaklinować lub nie zejść w wyniku złego ustawienia klocków, dlatego może być konieczne stukanie młotkiem.
  3. Zapamiętać położenie wszystkich sprężyn zabezpieczających (w przypadku nieprawidłowego montażu hamulec nie będzie działał).
  4. Zwolnić linkę hamulca ręcznego, usunąć wszystkie sprężyny i pręty z mechanizmu hamulca tylnego za pomocą śrubokręta. Zdjąć szczęki hamulcowe.
  5. Zamontować nowe klocki hamulcowe i ponownie złożyć mechanizm hamulcowy w odwrotnej kolejności. Zamontuj koło (z samochodem nadal na podnośniku).
  6. Ustawić samochód na hamulcu ręcznym i spróbować kręcić tylnym kołem, sprawdzając czy mechanizm tylnego koła działa.
  7. Zdjąć samochód z podnośnika.

Oznaki zużycia klocków hamulcowych:

  • wydłużenie drogi hamowania pojazdu;
  • nieprawidłowe zachowanie układu hamulcowego;
  • odpryski metalu na tarczach i klockach hamulcowych;
  • stukanie podczas ostrego hamowania;
  • skrzypienie przy hamowaniu.

Jeśli pojawi się przynajmniej jeden z tych objawów, należy niezwłocznie dokonać przeglądu hamulców i w razie potrzeby wymienić zużyte części.

Przyjrzyjmy się bliżej najczęstszym oznakom zużycia klocków hamulcowych. Pod względem częstotliwości diagnozowania, na czele listy umieścimy problemy z układem hamulcowym. Mogą one być następujące:

  1. Nierównomierne lub nadmierne zużycie klocków hamulcowych. Kierownica bije, a hamowanie jest szarpane. Klocki hamulcowe nie dociskają w pełni tarcz hamulcowych i nie są w stanie utrzymać ich we właściwej pozycji. Samochód hamuje więc szarpanie z powodu naprzemiennego naciskania i zwalniania, a kierowca odczuwa podskakiwanie w kierownicy. Usterkę można usunąć poprzez wymianę klocków hamulcowych;
  2. Deformacji tarcz hamulcowych. Jest to również bardzo częsty problem. Gdy podczas hamowania tarcze ocierają się o klocki, stają się bardzo gorące. A jeśli w krótkim czasie po wkrótce po procesie nagrzewania, w przypadku nagłego ochłodzenia, np. przez rozprysk wody z kałuży, elementy odkształcają się. Powoduje to nierównomierne hamowanie, przenoszenie drgań na zacisk, a następnie na elementy układu kierowniczego. Problem może być rozwiązany przez rozwiercenie tarcz hamulcowych;
  3. Caliper gra na zwłokę. Prowadzi to również do sytuacji, w której kierownica grzmi podczas hamowania przy dużych prędkościach. Prowadnice zacisku mogą się zatrzeć w otworach osadzenia, co spowoduje śliskość elementu po wciśnięciu pedału hamulca. W celu przywrócenia urządzenia do dobrego stanu technicznego należy dokładnie oczyścić i nasmarować prowadnice i gniazda.

Wizualnie można stwierdzić następujące uszkodzenia tarcz i klocków

  • grubość podkładki jest poniżej wymaganej specyfikacji;
  • Pęknięcia lub rozwarstwienia klocka hamulcowego;
  • odpryski i zadrapania na podkładce lub podszewce;
  • zmniejszenie grubości tarczy hamulcowej poniżej podanej grubości;
  • nierównomierne zużycie klocków;
  • Wystający rant na krawędzi tarczy.

Po wymianie klocków, potrzebują one czasu na przetarcie. Dlatego hamowanie może nie być tak skuteczne. Jeżeli po pewnym czasie hamowanie nie ulega poprawie i występują stuki lub drgania to wymiana nie została przeprowadzona prawidłowo i należy powtórzyć procedurę.

 

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.