Check Engine

Tłumaczenie słowa „check engine” w języku rosyjskim oznacza dosłownie „sprawdź silnik”. Ikona „check engine” znajduje się na desce rozdzielczej większości nowoczesnych samochodów, ale jej znaczenie pozostaje dla wielu osób niejasne. Dlatego jeśli ta ikona – żółta lub pomarańczowa ikona silnika – pojawia się i nie znika (lub po prostu miga), niedoświadczony kierowca ma naturalne pytanie: „co to oznacza?”. Poniżej postaramy się znaleźć przyczyny, dla których na desce rozdzielczej samochodu zapala się kontrolka check engine, oraz sposoby jej usunięcia.

Początkowo lampka ta była używana do sygnalizowania awarii gaźnika, ale obecnie, gdy samochody są wyposażone w pełne komputery pokładowe, komunikat może wskazywać różne usterki. Na przykład błąd „check engine” może oznaczać problemy z jakością mieszanki paliwowo-powietrznej lub usterki zapłonu, a także wiele innych. Komunikaty te mogą być spowodowane zarówno niepoważnymi usterkami, jak i usterkami krytycznymi.

Dlatego zapalenie się kontrolki check-engine oznacza jedynie, że ECU wykryło usterkę w jednym z układów pojazdu. Tylko diagnostyka może dać pełny obraz sytuacji. Poniżej omówimy główne przyczyny zapalenia się kontrolki „check engine” i co należy zrobić w takiej sytuacji.

10 najważniejszych powodów, dla których zapala się kontrolka check engine

  1. Klapka wlewu paliwa jest otwarta. Sprawdź, czy jest szczelnie zamknięta.
  2. Zła benzyna. System może reagować na jakość paliwa. Rozwiązaniem jest spuszczenie benzyny i napełnienie jej benzyną lepszej jakości.
  3. Poziom oleju. Przede wszystkim należy sprawdzić poziom oleju za pomocą miarki. Należy również sprawdzić, czy nie ma pęknięć w bloku i wycieków oleju.
  4. Problemy z pompą benzynową lub siatką w zbiorniku. Sprawdzić, czy pompa pracuje płynnie i nie wydaje żadnych nietypowych dźwięków.
  5. Zabrudzone wtryskiwacze. Rozwiązanie polega na wyczyszczeniu dysz.
  6. Wadliwe przewody lub cewki wysokiego napięcia.
  7. Problem ze świecami zapłonowymi. Symbol ten świeci się również w przypadku problemu ze świecami zapłonowymi. Sprawdź, czy świece zapłonowe działają prawidłowo i w razie potrzeby wymień je.
  8. Brak iskry w jednym z cylindrów.
  9. Sonda lambda jest uszkodzona. Problem można rozwiązać jedynie poprzez wymianę na nowy lub zamontowanie odbojników, a w niektórych przypadkach pomocne może okazać się czyszczenie.
  10. Awaria katalizatora. Rozwiązano również problem poprzez wymianę katalizatora.

W tym miejscu wymieniono jedynie główne przyczyny i rozwiązania. W rzeczywistości jest ich o wiele więcej. Diagnostyka przeprowadzana przez komputer pokładowy, który monitoruje wszystkie układy pojazdu, może dać pełniejszy obraz tego, co się dzieje.

Jak usunąć usterkę kontrolną silnika

Przeanalizujmy szczegółowo kroki, które należy podjąć w pierwszej kolejności, aby pozbyć się świecącej lampki ostrzegawczej Check Engine. Algorytm działań priorytetowych jest następujący:

  • Sprawdź, czy korek wlewu paliwa jest zamknięty. Jest to szczególnie istotne, gdy po odjechaniu ze stacji benzynowej wkrótce potem zapali się kontrolka check engine. Oznacza to, że albo układ paliwowy jest nieszczelny z powodu niedostatecznie szczelnego korka zbiornika, albo paliwo jest złej jakości.
  • Sprawdzić stan świec zapłonowych. W tym celu należy je odkręcić i wzrokowo ocenić ich stan. Bardzo często to świece zapłonowe są przyczyną włączenia kontrolki Check Engine. W szczególności może to być spowodowane tym, że zaczynają one przeciekać z powodu zanieczyszczenia elektrod. Zanieczyszczenia takie są wynikiem wysokiej zawartości metali lub innych substancji przewodzących w paliwie. Błąd może również wystąpić, jeśli szczelina między elektrodami na wtyczce przekracza 1,3 mm. Diagnostyka świec zapłonowych i sposób jej przeprowadzania na podstawie ich koloru zostały omówione oddzielnie. Pomocne będą również informacje o ich wymianie.
  • Poziom oleju. Jeśli lampka kontrolna silnika zapala się tylko wtedy, gdy silnik jest gorący, należy się zatrzymać i posłuchać, być może słychać jakiś nietypowy hałas silnika. Poziom oleju silnikowego należy sprawdzać za pomocą miarki i w razie potrzeby uzupełnić. Należy również sprawdzić, czy nie ma wycieków oleju.
  • Jeżeli samochód jest wyposażony w czujniki czystości płynów eksploatacyjnych (oleju silnikowego, paliwa itp.), lampka kontrolna może się zaświecić, gdy odpowiednie wartości przekroczą dopuszczalną normę. Rozwiązaniem jest wymiana odpowiednich filtrów lub całkowita wymiana płynów, jeśli ich parametry są niezgodne ze specyfikacją.
  • Zresetować minusowy biegun akumulatora (15-20 sekund). Powinna wtedy zgasnąć kontrolka Check Engine, a zegar w komputerze powinien się wyzerować. Metoda ta może być przydatna w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich to zwykła usterka ECU. Druga sytuacja ma miejsce, gdy w pamięci ECU nagromadziła się duża liczba małych błędów, które nie zostały zresetowane. (zazwyczaj są one spowodowane stosowaniem benzyny niskiej jakości, obecnością szkodliwych zanieczyszczeń w mieszance paliwowo-powietrznej, wilgocią na stykach elektrycznych.)

Najwygodniejszym sposobem nie jest resetowanie terminala, co powoduje zresetowanie wszystkich ustawień w samochodzie, ale użycie skanera multimaster, takiego jak Rokodil ScanX. W końcu jest to niedroga opcja, która jest zgodna z 99% samochodów z rocznika 1993 i w pełni obsługuje wszystkie funkcje popularnych programów diagnostycznych dla smartfonów. Niezależnie od tego, w którym urządzeniu wystąpiła usterka, nie tylko ją zresetujesz, ale także poznasz w przybliżeniu jej przyczynę.

Jeśli lampka kontrolna Check Engine nie gaśnie po wykonaniu powyższych czynności lub gaśnie, ale wkrótce zapala się ponownie, oznacza to, że błąd jest głębszy i wymaga dalszej szczegółowej diagnostyki oraz zastosowania poważniejszych środków w celu jego usunięcia.

Zapala się kontrolka „Check engine” – co robić dalej?

Przyczynę można spróbować ustalić samodzielnie, licząc liczbę błysków, a także sprawdzić w dokumentacji technicznej, czy taki kod błędu występuje. Dla różnych samochodów istnieją różne odstępy między kolejnymi mignięciami i różne kody do ich interpretowania.

Większość błędów zgłaszanych przez wskaźnik nie ma charakteru krytycznego. Diagnostykę można przeprowadzić na dwa sposoby – samodzielnie lub w stacji serwisowej. Chodzi o to, że w tym przypadku do uzyskania informacji niezbędny jest specjalny sprzęt lub przynajmniej oprogramowanie dla smartfonów.

Przede wszystkim jednak należy sprawdzić, jak zmieniło się zachowanie samochodu po wystąpieniu błędu. Ma to na celu ustalenie, czy możliwa jest jazda z lampką kontrolną silnika świecącą na desce rozdzielczej, czy też lepiej tego nie robić, aby nie pogłębiać problemu.

Kod błędu można odczytać za pomocą laptopa ze specjalnym oprogramowaniem. Komputer jest podłączany za pomocą kabla do ECU maszyny i przeprowadzana jest diagnostyka. Laptopa można również używać do wprowadzania dodatkowych poleceń zewnętrznych do ECU lub do korygowania (resetowania) błędów, które wystąpiły.

Prostszą metodą jest pobranie oprogramowania do komunikacji z ECU i analizy na smartfon z systemem Android (np. TORQUE, które ma wersje darmowe i płatne). Do ECU podłącza się adapter Bluetooth (autoscanner), który umożliwia odczyt informacji z urządzenia. Jeśli nie masz laptopa lub nie chcesz instalować dodatkowego oprogramowania, możesz powierzyć wykonanie opisanych procedur pracownikom stacji obsługi. Dysponują one wszelkim niezbędnym sprzętem i oprogramowaniem.

Pamiętaj, że każdy samochód (a czasem każdy ECU w tym samym samochodzie, ale z różnych lat modelowych) ma inną listę błędów dekodowania. Dlatego po uzyskaniu informacji konieczne jest posiadanie standardowego zestawu kodów usterek diagnostycznych (Diagnostic Trouble Code – DTC). Można je znaleźć w dodatkowej literaturze diagnostycznej lub w Internecie (np. na forach tematycznych poświęconych konkretnemu modelowi).

Inną częstą przyczyną awarii silników z wtryskiem są problemy z wtryskiwaczami. W szczególności chodzi o występowanie na nich znacznej ilości osadów. Rozwiązaniem tego problemu jest wyczyszczenie wtryskiwaczy. W przypadku problemów ze świecami zapłonowymi i wtryskiwaczami oraz uaktywnienia się lampki kontrolnej silnika, mogą wystąpić następujące objawy:

  • słaba trakcja silnika;
  • wysokie zużycie paliwa;
  • szarpane przyspieszanie lub niestabilna praca silnika;
  • obroty silnika zmieniają się na biegu jałowym.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie ciśnienia w układzie paliwowym. W tym celu należy użyć ciśnieniomierza. Standardowe ciśnienie dla większości samochodów nie tuningowanych wynosi 3 atmosfery (kgf/cm2). Należy jednak sprawdzić te informacje w karcie charakterystyki samochodu. Jeśli ciśnienie jest znacznie niższe, problemem może być wadliwa pompa benzynowa lub zanieczyszczone wtryskiwacze. Jeżeli ciśnienie jest stale niskie, należy sprawdzić pompę benzynową. Jeśli początkowo jest normalna, ale spada wkrótce po uruchomieniu silnika – sprawdź wtryskiwacze. Należy również sprawdzić siatkę w zbiorniku paliwa.

Warto również sprawdzić izolację przewodów wysokiego napięcia. Lepiej jest to zrobić nie wizualnie, lecz za pomocą testera włączonego w tryb omomierza. Minimalna wartość izolacji przewodów powinna wynosić co najmniej 0,5 megaomów. W przeciwnym razie należy wymienić przewód.

Jeśli lampka kontrolna Check Engine zaświeci się po przekręceniu kluczyka i zgaśnie po kilku sekundach, system przeprowadza autodiagnostykę i nie ma powodów do niepokoju.

Jak dojechać do warsztatu, gdy świeci się kontrolka Check Engine

Jadąc do warsztatu, staraj się jeździć oszczędnie. W szczególności:

  • Nie należy przekraczać prędkości 60 km/h;
  • Nie należy przekraczać prędkości obrotowej silnika powyżej 2500 obr;
  • Wyłączyć klimatyzację (nagrzewnicę), system multimedialny i inne niepotrzebne w danej chwili urządzenia, które dodatkowo obciążają silnik;
  • Unikać gwałtownego ruszania i hamowania, jechać płynnie.
  • Nie należy wracać do normalnej jazdy, dopóki usterki nie zostaną zdiagnozowane i usunięte.

Pamiętaj, aby nie wpadać w panikę, gdy zapali się kontrolka Check Engine. W większości przypadków powody aktywacji nie są krytyczne. Należy jednak przeprowadzić pierwszą diagnozę składającą się z pięciu kroków wymienionych powyżej. Należy również sprawdzić, czy nie zmieniło się zachowanie samochodu na drodze i czy nie świecą się inne wskaźniki.

W przypadku wykrycia drobnych usterek należy je usunąć. Jeśli komunikat Check Engine nie zgaśnie, należy przeprowadzić dodatkową diagnostykę za pomocą urządzenia elektronicznego. Zostanie wyświetlony kod błędu wskazujący przyczynę usterki.

Tomasz Rutkowski | 22 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

2 thoughts on “Check Engine

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *