Pojawienie się czarnej sadzy na świecach zapłonowych może oznaczać, że w pojeździe wystąpił problem. Może to być spowodowane złą jakością paliwa, problemami z zapłonem, niewłaściwą mieszanką paliwowo-powietrzną lub nieprawidłowo wyregulowanym gaźnikiem itd. Wszystkie te problemy można dość łatwo zdiagnozować, patrząc tylko na czarne świece zapłonowe.
Możliwe przyczyny powstawania zanieczyszczeń
Należy zauważyć, że szybkość i charakter osadzania się sadzy zależy bezpośrednio od występujących (jeśli występują) usterek:
- Zanieczyszczenia na nowych świecach zaczynają się tworzyć po przejechaniu co najmniej 200-300 km. Zaleca się jazdę po autostradzie z mniej więcej taką samą prędkością i obciążeniem silnika. W ten sposób świece zapłonowe będą pracować w optymalnym trybie, a użytkownik będzie mógł bardziej obiektywnie ocenić stan agregatów samochodu.
- Ilość i rodzaj osadów węglowych zależy od jakości zużytego paliwa. Dlatego staraj się tankować na sprawdzonych stacjach benzynowych, a nie jeździć na benzynie lub podobnych mieszankach. W przeciwnym razie trudno będzie ustalić rzeczywistą przyczynę osadzania się sadzy (jeśli takowa występuje).
- W silniku gaźnikowym należy prawidłowo ustawić prędkość obrotową biegu jałowego.
Przejdźmy teraz bezpośrednio do odpowiedzi na pytanie, dlaczego na świecach zapłonowych występuje czarne zanieczyszczenie. Może być 11 głównych powodów:
- Jeśli zaczernienie jest widoczne tylko po jednej stronie, najprawdopodobniej jest to spowodowane przepalonym zaworem. Oznacza to, że świeca zapłonowa jest zabrudzona od dołu na elektrodzie bocznej (a nie na elektrodzie środkowej).
- Przyczyną czarnych świec może być wypalenie zaworów. Sytuacja jest podobna do poprzedniej. Osady węgla mogą znajdować się na dolnej elektrodzie.
- Nieprawidłowa liczba knotów nie tylko uszkadza świecę zapłonową podczas następnej operacji, lecz także powoduje początkowo nieregularne czernienie. Jeśli jest niski – zmienia się kształt stożka sadzy. Jeśli jest ona wysoka, tylko czubek stożka zostanie zaczerniony, a korpus będzie biały.
Caliche jest miarą czasu potrzebnego do osiągnięcia przez świecę zapłonową punktu żarzenia. Przy wyższej liczbie knotów świeca mniej się nagrzewa, więc świeca zapłonowa jest zimna, a przy niższej liczbie knotów jest gorąca. Zainstalować świece zapłonowe o parametrach znamionowych świec żarowych podanych przez producenta.
- Jednolite czarne osady na świecach zapłonowych wskazują na opóźniony zapłon.
- Czarne świece zapłonowe na wtryskiwaczu lub gaźniku mogą wystąpić, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna wytwarzana przez wtryskiwacz lub gaźnik jest zbyt wzbogacona. W pierwszym przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że czujnik masowego przepływu powietrza (MFRV), który dostarcza do ECU informacje o składzie mieszanki, nie działa prawidłowo. Możliwe jest również, że nieszczelne są wtryskiwacze paliwa. Powoduje to, że benzyna dostaje się do cylindrów nawet wtedy, gdy dysza jest zamknięta. Jeśli chodzi o gaźnik, przyczyny mogą być następujące – niewłaściwie ustawiony poziom paliwa w gaźniku, niedociśnięty zawór iglicowy, pompa benzynowa wytwarzająca nadmierne ciśnienie (popychacz napędu mocno wystaje), niedociśnięty pływak lub jego zaczepianie o ścianki komory.
- Znaczne zużycie lub spadek ciśnienia w zaworze kulowym ekonomizera trybu zasilania w silnikach gaźnikowych. Oznacza to, że więcej paliwa dostaje się do silnika nie tylko w trybach mocy, ale także w trybach normalnych.
- Przyczyną czarnego korka może być zatkany filtr powietrza. Należy sprawdzić jego stan i w razie potrzeby wymienić. Należy również sprawdzić siłownik przepustnicy powietrza.
- Problemy z układem zapłonowym – nieprawidłowo ustawiony kąt zapłonu, uszkodzone przewody wysokiego napięcia, ingerencja w pokrywę zapłonu lub cewkę zapłonową, problemy z samymi świecami zapłonowymi. Wszystkie te czynniki mogą powodować nieprawidłowe tworzenie się iskry lub słabą iskrę. Oznacza to, że nie całe paliwo zostaje spalone, a na świecach zapłonowych pojawia się czarna poświata.
- Problemy z układem rozrządu silnika. W szczególności zawory mogą być przepalone lub ich luzy termiczne nie są wyregulowane. Powoduje to niecałkowite spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej i osadzanie się sadzy na świecach zapłonowych.
- W pojazdach z wtryskiem paliwa może dojść do awarii regulatora paliwa i nadmiernego ciśnienia w listwie paliwowej.
- Niska kompresja w cylindrze, któremu odpowiada czarna świeca zapłonowa. Jak sprawdzić kompresję, można przeczytać w innym artykule.
Ogólnie rzecz biorąc, gdy zapłon jest ustawiony zbyt późno, a mieszanka paliwowo-powietrzna jest wzbogacona, występują następujące efekty:
- awaria zapłonu (błąd P0300 pojawia się w silnikach z wtryskiem);
- problemy z uruchomieniem silnika;
- Niestabilna praca silnika, zwłaszcza na biegu jałowym, powodująca zwiększony poziom drgań.
Poniżej opisujemy, jak usunąć te usterki i jak czyścić świece zapłonowe.
Co należy zrobić, gdy wystąpi fouling
Po pierwsze, należy pamiętać, że zanieczyszczenie olejem i przegrzanie, które powoduje osadzanie się sadzy na świecach zapłonowych, są bardzo szkodliwe dla układu zapłonowego. Przegrzanie jest szczególnie szkodliwe, ponieważ może spowodować uszkodzenie elektrod w świecach zapłonowych bez możliwości ich naprawy.
Jeśli w samochodzie znajduje się tylko jedna poczerniała wtyczka, problem można zdiagnozować, po prostu zamieniając ją miejscami. Jeśli po tym zabiegu nowa świeca również zabarwi się na czarno, a stara zniknie – oznacza to, że problem nie leży w świecach, lecz w cylindrze. A jeśli nic się nie zmieni, należy zastanowić się nad działaniem samej świecy zapłonowej.
Złoża ropy naftowej
W niektórych przypadkach korki mogą być mokre i czarne. Najczęstszą przyczyną tego faktu jest przedostanie się oleju do komory spalania. Dodatkowe objawy tej usterki są następujące:
- Trudności z uruchomieniem silnika;
- przeskoki w działaniu odpowiedniego cylindra;
- silnik zaczyna bujać się podczas pracy;
- Niebieski dym z rury wydechowej.
Olej może dostać się do komory spalania na dwa sposoby – od dołu lub od góry. W pierwszym przypadku przedostaje się on przez pierścienie tłokowe. Jest to bardzo zły znak, ponieważ często może prowadzić do remontu silnika. W rzadkich przypadkach możliwe jest wystąpienie pęknięcia silnika. Jeżeli olej dostanie się do komory spalania przez górną część, to wypłynie z głowicy cylindra przez prowadnice zaworów. Jest to spowodowane zużytymi pokrywami zaworów. Aby usunąć tę usterkę, wystarczy wybrać nowe, wysokiej jakości kołpaki i wymienić je.
Zanieczyszczenia na izolatorze
W niektórych przypadkach zanieczyszczenia, które występują naturalnie w komorze spalania, mogą przy wysokich prędkościach obrotowych silnika oderwać się od tłoka i przylgnąć do izolatora świecy zapłonowej. Powoduje to przeskok w odpowiednim cylindrze. Wówczas silnik zacznie pracować na wysokich obrotach. Jest to najbardziej niewinna sytuacja, w której świece zapłonowe stają się czarne. Można je wyeliminować po prostu czyszcząc ich powierzchnię lub wymieniając je na nowe.
Jeśli w silniku świece zapłonowe mają kolor czarno-czerwony, oznacza to, że używasz paliwa z nadmierną ilością dodatków metalowych. Nie należy go używać przez dłuższy czas, ponieważ z czasem na powierzchni izolatora świecy zapłonowej tworzą się osady metalowe, które przewodzą prąd. Tworzenie iskry ulegnie pogorszeniu i świeca zapłonowa wkrótce ulegnie awarii.
Czyszczenie świec zapłonowych z osadów
W regularnych odstępach czasu należy czyścić korki i sprawdzać ich stan. Zaleca się wykonanie tej czynności po przejechaniu ok. 8-10 tys. km. Bardzo wygodnie jest to zrobić w czasie wymiany oleju w silniku. Jednak w przypadku wystąpienia opisanych powyżej objawów można to zrobić wcześniej.
Od razu należy zaznaczyć, że nie zaleca się stosowania starej metody, polegającej na czyszczeniu elektrod papierem ściernym. Dzieje się tak dlatego, że istnieje ryzyko uszkodzenia warstwy ochronnej na elektrodach. Dotyczy to w szczególności świec irydowych. Ich elektroda środkowa jest cienka i pokryta irydem, który jest półszlachetnym i rzadkim metalem.
Do czyszczenia świec zapłonowych potrzebne są:
- detergentem, aby usunąć wszelkie osady i rdzę;
- Jednorazowe kubki plastikowe (po zakończeniu procesu mycia należy je wyrzucić i nie wolno ich używać do dalszego przetwarzania żywności)
- delikatna szczoteczka o sztywnym włosiu lub szczoteczka do zębów;
- Rag.
Procedura czyszczenia jest przeprowadzana według następującego algorytmu:
- Do przygotowanej wcześniej szklanki wlej środek czyszczący, aż elektrody świec (bez izolatora) będą w nim całkowicie zanurzone.
- Zanurz świece w szkle i pozostaw na 30-40 minut (podczas tego procesu zachodzi chemiczna reakcja czyszcząca, którą można zaobserwować gołym okiem).
- Po tym czasie wyjmuje się je z kubka i za pomocą szczoteczki lub pasty do zębów usuwa płytkę nazębną z powierzchni świec, zwracając szczególną uwagę na elektrody.
- Umyj świece zapłonowe w ciepłej bieżącej wodzie, usuwając z ich powierzchni zanieczyszczenia i skład chemiczny.
- Po umyciu wytrzyj zatyczki do sucha wcześniej przygotowaną szmatką.
- Ostatnim krokiem jest wysuszenie ich na kaloryferze, w piekarniku (w niskiej temperaturze +60…+70°C), suszarką do włosów lub termowentylatorem (najważniejsze jest upewnienie się, że woda, która w nich pozostała, całkowicie wyparowała).
Procedurę należy przeprowadzić ostrożnie, czyszcząc i usuwając wszelkie zanieczyszczenia i osady z powierzchni. Pamiętaj, że umyte i wyczyszczone świece działają od 10 do 15% skuteczniej niż świece brudne.
Pojawienie się czarnej świecy zapłonowej w gaźniku lub wtryskiwaczu może mieć różne przyczyny. Z reguły jest ich kilka naraz. Na przykład nieprawidłowo dobrane świece zapłonowe, długotrwała praca silnika przy wysokich obrotach, nieprawidłowo ustawiony zapłon, uszkodzone pokrywy zaworów itp. Dlatego zalecamy, aby w przypadku wystąpienia powyższych objawów sprawdzić stan świec zapłonowych w samochodzie i okresowo je kontrolować.
Przy każdej wymianie oleju (8 – 10 000 km) należy sprawdzić i oczyścić świece. Ważne jest, aby ustawić prawidłową szczelinę i aby izolator był czysty. Zaleca się wymianę świec zapłonowych co 40 000 do 50 000 km (świece platynowe i irydowe co 80 000 do 90 000 km)
Dzięki temu nie tylko wydłuża się żywotność silnika, ale także utrzymuje się moc i komfort jazdy.
młody
może (Możliwość)
pięć lat temu