Jak sprawdzić świece żarowe

Zadaniem świec żarowych jest jak najszybsze ogrzanie powietrza w komorze spalania samochodu z silnikiem wysokoprężnym, ponieważ zapłon mieszanki następuje w tym przypadku w temperaturze 800-850°C, a samo sprężanie nie jest w stanie tego osiągnąć. Dlatego po uruchomieniu silnika świece zapłonowe powinny pracować do momentu, gdy temperatura silnika osiągnie 75°C.

Przy stosunkowo ciepłej pogodzie awaria jednej lub dwóch świec żarowych może być niezauważalna, ale wraz z nadejściem zimnej pogody pojawiają się trudności z uruchomieniem silnika wysokoprężnego i konieczność sprawdzenia świec żarowych.

Czas trwania prądu i napięcie są kontrolowane za pomocą przekaźnika lub specjalnego układu elektronicznego (podczas żarzenia do temperatury 1300 stopni przez 2-30 sekund prąd pobierany przez każdą świecę wynosi od 8 do 40 A). Żarówka na desce rozdzielczej informuje kierowcę, że jest za wcześnie na włączanie rozrusznika, dopóki nie zgaśnie. W nowoczesnych konstrukcjach układy elektroniczne monitorują temperaturę silnika i jeżeli silnik jest wystarczająco ciepły, w ogóle nie włączają świec zapłonowych.

W przypadku uszkodzonych świec zapłonowych ciepły (powyżej 60 °C) olej napędowy uruchamia się bez problemu, trudny do uruchomienia jest tylko w stanie zimnym.

Świeca żarowa może ulec awarii z dwóch powodów:

  • okres eksploatacji cewki jest wyczerpany (około 75 000 do 100 000 km);
  • układ paliwowy jest uszkodzony.

Oznaki uszkodzenia świec żarowych

Pośrednie sygnały wskazujące na występowanie usterki:

  • Podczas rozruchu z wydechu wydobywa się biało-niebieski dym. Oznacza to, że paliwo jest doprowadzane, ale nie ulega zapłonowi.
  • Nierównomierna praca zimnego silnika na biegu jałowym. Hałaśliwa i ostra praca silnika objawia się drżeniem plastikowych elementów wnętrza, co jest spowodowane opóźnionym zapłonem mieszanki w niektórych cylindrach z powodu braku ogrzewania.
  • Trudności z uruchomieniem silnika wysokoprężnego w stanie zimnym. Konieczność wykonania kilku powtórzeń rozruchu silnika za pomocą rozrusznika.

Oczywistymi objawami uszkodzenia świecy żarowej są:

  • Częściowe uszkodzenie końcówki.
  • Gruba warstwa sadzy na końcówce w pobliżu korpusu.
  • Pęcherze na rurce żarowej (spowodowane zbyt wysokim napięciem zasilania).

Jak to sprawdzić?

W zależności od modelu i wieku samochodu obowiązują różne zasady działania układu ogrzewania silnika wysokoprężnego:

  • W starszych samochodach świece żarowe są zwykle włączane prawie przy każdym uruchomieniu silnika.
  • Nowoczesne samochody można z powodzeniem uruchamiać bez świec żarowych także w temperaturach poniżej zera.

Dlatego przed rozpoczęciem diagnozowania układu wstępnego podgrzewania oleju napędowego należy ustalić, w jakiej temperaturze jest podgrzewana komora spalania. Jest to również typ świecy zapłonowej, ponieważ dzielą się one na dwie grupy: świece prętowe (element grzejny jest wykonany z ogniotrwałej metalowej spirali) i świece ceramiczne (elementem grzejnym jest proszek ceramiczny).

Normy środowiskowe Euro 5 i Euro 6 wymagają stosowania silników Diesla ze świecami ceramicznymi, ponieważ posiadają one funkcję podgrzewania przed rozruchem i po rozruchu, która umożliwia dopalanie paliwa w zimnym silniku, a także tryb żarzenia pośredniego, który jest niezbędny do regeneracji filtra cząstek stałych.

Aby sprawdzić świece w silnikach wysokoprężnych samochodów Ford, VW, Mercedes lub innych, można zastosować kilka metod, przy czym w zależności od tego, czy świece są odkręcone, czy znajdują się w silniku, zasada działania będzie taka sama. Kontrolę przydatności do użytku można przeprowadzić przy użyciu:

  • Bateria. Na szybkość i jakość świec żarowych;
  • Tester. Sprawdzając, czy nie ma otwartych obwodów w uzwojeniu grzewczym lub jego rezystancji;
  • Żarówka (12 V). Najprostszy test na uszkodzenie elementu grzejnego;
  • Wykrywanie iskier (może być stosowane tylko w starych silnikach wysokoprężnych, ponieważ w przypadku nowych silników uszkodzenie ECU jest niebezpieczne);
    Kontrola wzrokowa.

Najprostsza diagnostyka świec żarowych polega na sprawdzeniu ich przewodności elektrycznej. Cewka powinna przewodzić prąd, a jej rezystancja w stanie zimnym wynosi od 0,6 do 4,0 omów. Jeśli masz dostęp do świec żarowych, możesz je „przetestować” samodzielnie: nie każdy domowy tester jest w stanie zmierzyć tak niską rezystancję, ale każde urządzenie pokaże uszkodzenie grzałki (rezystancja równa się nieskończoności).

Jeśli dostępny jest amperomierz bezstykowy (indukcyjny), można to zrobić bez wykręcania świecy zapłonowej z silnika. Często jednak konieczne jest sprawdzenie części roboczej, która może wykazywać oznaki przegrzania – stopienie, odkształcenie końcówki aż do jej zniszczenia.

W niektórych przypadkach, zwłaszcza przy awarii wszystkich wtyczek jednocześnie, może być konieczne sprawdzenie układu elektrycznego samochodu. W szczególności przekaźnik kontroli świec zapłonowych i jego obwody.

Opiszemy wszystkie sposoby sprawdzania świec żarowych w silnikach wysokoprężnych. Wybór każdego z nich zależy od umiejętności, dostępności instrumentów, narzędzi i wolnego czasu. Najlepiej jednak stosować wszystkie te metody razem, a dodatkowo przeprowadzać kontrolę wzrokową.

Jak sprawdzić świece żarowe bez ich wykręcania (na silniku)

Kontrolę świec żarowych należy rozpocząć od sprawdzenia, czy w ogóle są one zasilane napięciem, ponieważ czasami styk przewodu zasilającego jest po prostu utleniony lub poluzowany. Dlatego bez testera (z trybem omomierza i woltomierza) lub przynajmniej żarówki 12 V nie ma możliwości sprawdzenia.

W silniku można sprawdzić świece żarowe, z wyjątkiem ich ogólnego działania, ponieważ nie można zobaczyć intensywności i prędkości obrotowej elementu grzejnego (tylko w niektórych silnikach można odkręcić wtryskiwacze i zajrzeć do ich otworów). Najbardziej wiarygodną metodą diagnostyczną byłoby więc wykręcenie wtyczek, sprawdzenie stanu akumulatora i zmierzenie wartości multimetrem, ale przynajmniej coś się przyda do szybkiego sprawdzenia.

Jak sprawdzić świecę żarową za pomocą żarówki

Tak więc pierwszym sposobem sprawdzenia świecy żarowej na silniku (lub już wykręconej) jest użycie testera. Dwa przewody są przylutowane do żarówki 21 W (wystarczy żarówka świateł postojowych lub świateł stopu) i jeden z nich dotyka zacisków wtyczki (po uprzednim odłączeniu przewodu zasilającego), a drugi do bieguna plusowego akumulatora. Jeśli żarówka świeci się, oznacza to, że nie doszło do uszkodzenia elementu grzejnego. I tak po kolei do każdej świecy. Jeśli żarówka świeci słabo lub nie świeci wcale, świeca żarowa jest uszkodzona. Ponieważ metoda testowania świecy żarowej za pomocą żarówki nie zawsze jest dostępna, a wyniki są względne, kolejnym krokiem jest sprawdzenie jej za pomocą testera.

Sprawdzenie świecy zapłonowej pod kątem iskry

Sprawdzenie świecy żarowej pod kątem świec zapłonowych jest podobne do poprzedniej metody, z tą różnicą, że wykonuje się je bez żarówki i przez intensywne dotykanie części gwintowanej.

Badanie pod kątem występowania łuku elektrycznego na złączu przewodu zasilającego można przeprowadzić tylko w starszych silnikach wysokoprężnych, które nie są wyposażone w elektroniczną jednostkę sterującą.

Do sprawdzenia, czy nie ma iskier, potrzebne są:

  1. Kawałek drutu pozbawiony izolacji na końcach.
  2. Odłącz świece zapłonowe od szyny zasilającej.
  3. Przykręć jeden koniec przewodu do „+” akumulatora, a drugi koniec przyłóż stycznie do elektrody środkowej.
  4. Jeżeli świeca zapłonowa jest w dobrym stanie, pojawi się silna iskra, natomiast słabo rozgrzana wytworzy iskrę słabo wykształconą.

Ze względu na niebezpieczeństwa związane z tą metodą nie jest ona stosowana w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla, ale jej znajomość, a przynajmniej wiedza o tym, jak nie robić tego za pomocą sprawdzacza żarówek, jest niezbędna!

Jak sprawdzić świece żarowe za pomocą multimetru

Świece zapłonowe silników wysokoprężnych można sprawdzać za pomocą multitestera w trzech trybach:

  • w trybie podsłuchu;
  • zmierzyć rezystancję;
  • określić pobór prądu.

Można nawet sprawdzić uszkodzenie elementu grzejnego bez wykręcania świecy żarowej z silnika, ale aby skorzystać z pozostałych dwóch metod testowania świec żarowych za pomocą testera, warto mieć je przed sobą.

I tak, aby uzyskać tryb zworki, należy:

  • Ustawić regulator w odpowiednim położeniu.
  • Odłączyć przewód zasilający od elektrody środkowej.
  • Przyłóż plusową sondę multimetru do elektrody, a minusową sondą dotknij bloku silnika.
  • Brak sygnału dźwiękowego lub brak odchylenia strzałki (jeśli jest to tester analogowy) – uszkodzenie.

Ta metoda pomoże tylko w identyfikacji całkowicie uszkodzonej świecy żarowej, ale nie będzie można stwierdzić, czy problem dotyczy elementu grzejnego.

Znacznie lepiej jest sprawdzić rezystancję za pomocą testera, ale aby to zrobić, trzeba znać wartość nominalną, której powinna odpowiadać dana świeca żarowa. Dobra świeca zapłonowa ma rezystancję cewki od 0,7 do 1,8 omów. Ponieważ dość często świece zapłonowe nadal działają, ale mają dużą rezystancję i dlatego pobierają mniej prądu, moduł sterujący myśli, że są już rozgrzane i odłącza je po otrzymaniu odpowiedniego sygnału.

Wysoki stopień pewności co do możliwości serwisowania świecy zapłonowej, bez jej wymontowywania z silnika wysokoprężnego, można uzyskać, sprawdzając pobór prądu.

Aby to zmierzyć, należy odłączyć przewód zasilający od świecy zapłonowej, gdy silnik jest zimny, i podłączyć jeden zacisk amperomierza do niego (lub do plusa akumulatora), a drugi do środkowego przewodu świecy zapłonowej. Włącz zapłon i sprawdź pobór prądu. Prąd pobierany przez dobrą świecę żarową, w zależności od typu, powinien wynosić 5-18 A. Przy okazji należy zauważyć, że w pierwszej sekundzie testu odczyt będzie maksymalny, a następnie, po około 3-4 sekundach, zacznie stopniowo spadać, aż do ustabilizowania się natężenia prądu. Strzałka lub cyfry na testerze powinny zmniejszać się równomiernie, bez szarpnięć. Wszystkie wtyczki sprawdzane z silnika muszą mieć taki sam przepływ prądu. Jeśli któraś ze świec ma inny prąd lub nie ma go wcale, warto wykręcić świecę i sprawdzić żarzenie wizualnie. Gdy świeca zapłonowa jest częściowo żarzona (np. końcówka lub środek), odczyty będą się znacznie różnić, a gdy świeca zapłonowa jest przerwana, prąd nie płynie w ogóle.

Warto zauważyć, że przy jednobiegunowym podłączeniu zasilania (gdzie masa jest na korpusie) pojedyncza świeca pobiera od 5 do 18 amperów, a dwubiegunowe (od świec żarowych dwa przewody) do 50A.

W tym przypadku, podobnie jak w przypadku pomiarów rezystancji, warto znać wartość znamionowego poboru prądu.

Gdy nie ma czasu na wykonanie żarówki testowej lub narzędzi do wyjęcia wtyczek albo są one już na stole, przydatny może być test multimetrem. Ma to jednak swoje wady – metoda ta, podobnie jak test żarówkowy, nie pozwala na wykrycie słabej świecy żarowej. Tester wykaże, że nie ma żarzenia, a świeca zapłonowa nie rozgrzewa dostatecznie komory spalania. Dlatego, aby określić prędkość, stopień i prawidłowość żarzenia, a także w przypadku braku przyrządów, należy obowiązkowo sprawdzić rozgrzanie świec żarowych za pomocą akumulatora.

Sprawdzanie świec żarowych za pomocą akumulatora

Najdokładniejszy i najbardziej przejrzysty obraz stanu elementów grzejnych daje test akumulatora. Każda świeca zapłonowa jest sprawdzana osobno i można zobaczyć stopień i prawidłowość jej żarzenia.

Wystarczy kawałek izolowanego drutu i sprawna bateria:

  1. Docisnąć środkową elektrodę wtyczki do zacisku plusowego.
  2. Podłączyć przewód minusowy do obudowy elementu grzejnego.
  3. Szybkie nagrzewanie się do czerwoności (nagrzewanie powinno rozpoczynać się od końcówki) oznacza prawidłowe działanie.
  4. Wolne żarzenie lub całkowity brak żarzenia oznacza uszkodzenie świecy zapłonowej.

Aby sprawdzić dokładniej, dobrze jest zmierzyć szybkość, z jaką końcówka świecy nagrzewa się do wiśniowego koloru. Następnie porównaj czas nagrzewania każdej ze świec w stosunku do pozostałych.

W nowoczesnym silniku wysokoprężnym sprawna świeca zapłonowa, z prawidłowo działającym sterownikiem, rozgrzewa się do temperatury roboczej w ciągu kilku sekund.

Te świece, które nagrzewają się wcześniej lub później od grupy głównej (średni czas dla nowoczesnych świec wynosi 2-5 sekund), są usuwane. Zapytaj, dlaczego te, które są wcześniejsze, mają być wyrzucone, skoro są dobre? Jeżeli świece zapłonowe są tej samej firmy i tego samego typu, wcześniejsze nagrzewanie wskazuje, że nie cały element jest ciepły, lecz tylko jego niewielka część. I bardzo często w tych miejscach na ciele pojawiają się pęknięcia. Dlatego podczas sprawdzania nagrzewania warto znać charakterystykę wtyczek lub wziąć nową wtyczkę jako punkt odniesienia.

Gdy świece zapłonowe, choć sprawne, nagrzewają się do różnych temperatur i z różnymi prędkościami, to w efekcie dochodzi do szarpania silnikiem (jedna z nich już zapala mieszankę paliwową, a druga dopiero potem się spala). Dość często można sprawdzić wszystkie wtyczki jednocześnie, nie łącząc ich szeregowo, jak mogłoby się wydawać, lecz równolegle, wtedy wszystkie otrzymają takie samo natężenie prądu.

Podczas sprawdzania wszystkie świece powinny rozgrzać się do wiśniowego odcienia, a różnica między nimi nie powinna przekraczać jednej sekundy.

Jedyna trudność związana z tą metodą polega na tym, że trzeba wykręcić wszystkie świece zapłonowe, co czasami może być dość trudne i czasochłonne. Zaletą jest jednak to, że oprócz sprawdzenia nagrzewania się świec żarowych sprawdzamy również ukrytą usterkę.

 

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

  1. Avatar
    Inventarlo

    mężczyzna

    Odpowiedz
  2. Avatar
    BullTalented

    wielu wnuków

    Odpowiedz
  3. Avatar
    The Revenge

    las

    Odpowiedz