Oznaczenia opon

Dla wielu właścicieli samochodów rozszyfrowanie oznaczeń opon samochodowych jest trudnym zadaniem, ponieważ większość osób nie zna oznaczeń znajdujących się na boku opony. W międzyczasie informacje te przydadzą się każdemu właścicielowi samochodu, ponieważ pomogą mu w zakupie opony najlepiej odpowiadającej jego potrzebom. Na przykład przy zakupie opon letnich lub zimowych. W poniższym materiale zebraliśmy i uporządkowaliśmy informacje oraz przedstawiliśmy symbole oznakowania opon w interaktywnym, łatwym do zrozumienia formacie.

  1. Napis M+S i wizerunek górskich szczytów informują właściciela samochodu, że jest to opona zimowa.
  2. Oznaczenia rozmiarów opon. 245 – szerokość profilu opony, 45 – stosunek wysokości profilu do szerokości, R – typ opony radialnej, 18 – średnica tarczy (w calach).
  3. TUBELESS – oznaczenie opony bezdętkowej.
  4. Wskaźniki maksymalnego dopuszczalnego obciążenia i prędkości. Odpowiednie tabele znajdują się w dalszej części tekstu. Znajdują się one poniżej.
  5. Słowo Rotation (oznacza „obrót”) ze strzałką wskazuje kierunek, w którym musi obracać się opona, gdy pojazd porusza się do przodu.
  6. TWI – wskazuje położenie wskaźnika zużycia.
  7. Wskaźniki temperatury, hamowania i zużycia. Ich szczegółowy opis znajduje się w dalszej części artykułu.
  8. Liczba 2801 oznacza datę produkcji opony – 28 tydzień 2001 r.
  9. E4 oznacza, że opona została znormalizowana w Holandii i spełnia wymagania jakościowe ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej). Po kodzie kraju prezentowane są kody norm bezpośrednich. Poniżej znajduje się tabela z kodami krajów i ich numerami.
  10. RADIAL – oznacza typ opony radialnej.
  11. PS-15 to odniesienie do nazwy producenta lub marki, pod którą produkowana jest opona.
  12. INSIDE oznacza wewnętrzną stronę opony, OUTSIDE oznacza stronę zewnętrzną (w przypadku opon asymetrycznych).
  13. MAX LOAD to maksymalne dopuszczalne obciążenie w wartościach bezwzględnych (kg lub lb) przy ciśnieniu podanym poniżej.
  14. Żółta kropka lub trójkąt wskazuje miejsce, w którym znajduje się najlżejsza lub najbardziej miękka część opony.
  15. Informacje na temat budowy opon. W tym przypadku producent informuje nas, że bieżnik składa się z dwóch warstw nylonu, dwóch warstw metalu i jednej warstwy nylonu. Ściana opony jest wykonana z dwóch warstw nylonu.

Podstawowe oznaczenia

Istnieje wiele pozycji dotyczących oznakowania opon. Zacznijmy od wymienienia najważniejszych z nich:

  • producent;
  • nazwa marki lub modelu opony;
  • rozmiar opony;
  • wskaźnik maksymalnego obciążenia;
  • wskaźnik prędkości;
  • przeznaczenie;
  • poziom ochrony;
  • sezonowość i warunki operacyjne;
  • inne informacje.

Poniżej przedstawiono szczegółowe informacje o tym, co oznaczają poszczególne etykiety i jakie są ich możliwe znaczenia.

Producent. Nazwa producenta jest zazwyczaj napisana dużymi literami, tak aby była dobrze widoczna. Odbywa się to głównie w celach reklamowych. Ponadto wielu producentów posiada logo w oryginalnym stylu, które stara się stosować we wszystkich swoich produktach. Na świecie istnieje ogromna liczba producentów opon samochodowych, więc nie ma sensu się nad nimi rozwodzić.

Marka lub linia produktów. Wielu producentów posiada kilka marek, pod którymi produkowane są opony samochodowe. Prawie wszyscy produkują opony w kilku gamach i modelach. W ramach tej samej linii można kupić opony o różnych rozmiarach i charakterystykach. Dzięki temu wybór jest znacznie łatwiejszy i bardziej uniwersalny.

Rozmiar opon. Jest to prawdopodobnie najważniejsze oznaczenie opon samochodowych. Weźmy jako przykład opony 195/60R14. W tym przypadku 195 mm to szerokość profilu opony. Oblicza się ją jako odległość między zewnętrznymi krawędziami boków napompowanej opony (bez uwzględnienia pasów ochronnych, różnych oznaczeń i innych elementów dodatkowych, które mogą się na niej znajdować). Liczba 60 to stosunek wysokości profilu do jego szerokości, wyrażony w procentach. W tym przypadku 195 × 0,6 = 117 mm. Litera R oznacza Radial, co oznacza oponę radialną (obecnie opona radialna jest najczęściej używana, wyparła z głównego nurtu opon starego typu diagonalnych). Ostatnia liczba (w tym przypadku 14) oznacza średnicę osadzenia (średnica zgodna z oznaczeniem na tarczy), wyrażoną w calach. Jeżeli po średnicy opony znajduje się litera C (skrót od commercial), oznacza to, że opona ma wzmocnioną warstwę, dzięki czemu może być stosowana w małych ciężarówkach, vanach i minivanach. W tym drugim przypadku indeks nośności dla takich opon zapisuje się w postaci dwóch liczb. Pierwsza z nich oznacza dopuszczalne obciążenie dla opony pojedynczej, druga – dla opony bliźniaczej.

Na przykład, opona 185/75 R16C 104/102S ma zwiększoną trwałość i indeks nośności 104 (900 kg) w przypadku montażu pojedynczego i 102 (850 kg) w przypadku montażu podwójnego. Jednocześnie maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 180 km/h (określana na podstawie indeksu prędkości S, indeksy obciążenia i prędkości omówimy później).

Na niektórych oponach nie jest podany procentowy stosunek szerokości do wysokości przekroju. W tym przypadku należy wiedzieć, że wynosi ona od 0,8 do 0,82. Jednak we wszystkich przypadkach, gdy wartość ta jest niższa niż 0,8, jest ona obowiązkowo podawana na oponie w odstępach co 0,05.

W przypadku opon produkowanych w USA istnieje alternatywny system oznaczania opon, który różni się nieco od systemu standardowego. Rozważmy następujący przykład – 35 / 12,5 R15 113Q. W tym przypadku liczba 35 oznacza zewnętrzną średnicę opony w calach. Natomiast 12,5 to szerokość nominalna w calach. W pozostałych przypadkach informacje są identyczne z opisanym powyżej standardem. Podstawowa różnica polega na stosowaniu cali zamiast milimetrów.

Tabela zgodności opon radialnych do samochodów osobowych z profilem obręczy koła.

Oznaczenie opon 135/80R12 155/80R13 165/80R13 175/80R13 165/80R14 175/80R16 155/70R13
Oznaczenie profilu obręczy 4,00B*, 4,50 4 1/2J*, 4J, 5J, 5 1/2J 4 1/2J*, 4J, 5J, 5 1/2J 4J*, 4 1/2J 5J*, 4 1/2J 5J* 4 1/2J, 4J, 5J
Oznaczenie opon 165/70R13 175/70R13 185/70R13 175/70R14 185/70R14 205/70R14 185/65R13
Oznaczenie profilu obręczy 4 1/2J*, 4J, 5J 5J, 5 1/2J, 4 1/2J 6J*, 7J 5J*, 5 1/2J 5J*, 5 1/2J 5 1/2J*, 6J, 6 1/2J 5 1/2J*, 6J

Tabela zgodności opon samochodów dostawczych i lekkich autobusów z profilem obręczy koła.

Oznaczenie opon 185/80R15C 215/80R16C 225/75R16C 5,90-13C
Oznaczenie profilu obręczy 5 1/2J*, 5K, 6J 6J* 6 1/2J*, 6J, 5 1/2J 4J*, 4 1/2J

Maksymalny dopuszczalny indeks nośności opony (Indeks nośności). Jest to maksymalna dopuszczalna masa, jaką opona może utrzymać. Wartość ta jest zakodowana jako liczba, która nie wskazuje samej wagi, lecz zawiera jedynie kod. Przybliżoną wartość uzyskuje się, dzieląc masę brutto pojazdu przez cztery. Indeks nośności opony jest zazwyczaj podawany bezpośrednio po rozmiarze opony.

Wskaźnik obciążenia Obciążenie, kg Wskaźnik obciążenia Obciążenie, kg Wskaźnik obciążenia Obciążenie, kg Wskaźnik obciążenia Obciążenie, kg Wskaźnik obciążenia Obciążenie, kg
62 265 75 387 88 560 101 825 114 1180
63 272 76 400 89 580 102 850 115 1215
64 280 77 412 90 600 103 875 116 1250
65 290 78 425 91 615 104 900 117 1285
66 300 79 437 92 630 105 925 118 1320
67 307 80 450 93 650 106 950 119 1360
68 315 81 462 94 670 107 975 120 1400
69 325 82 475 95 690 108 1000 121 1450
70 335 83 487 96 710 109 1030 122 1500
71 345 84 500 97 730 110 1060 123 1550
72 355 85 515 98 750 111 1090 124 1600
73 365 86 530 99 775 112 1120 125 1650
74 375 87 545 100 800 113 1150 126 1700

Analizując podane informacje, należy pamiętać, że odnoszą się one wyłącznie do dopuszczalnego obciążenia opony jako takiej, tj. bez odniesienia do konkretnego pojazdu i warunków eksploatacji. Ponadto należy pamiętać, że opona nie może pracować w warunkach krytycznych, tj. przy maksymalnym obciążeniu. Jeśli jesteś właścicielem samochodu osobowego, nie wolno zwiększać obciążenia do 80% podanych wartości.

A jeśli posiadasz samochód terenowy, nawet do 70%. Przeciążenie nie tylko wydłuża czas uszkodzenia opony, ale jest również bardzo niebezpieczne ze względu na możliwość eksplozji. A jeśli dojdzie do tego przy dużej prędkości, może to być śmiertelne!

Przy wyborze opony należy zwrócić uwagę na maksymalne obciążenie i indeks prędkości. Zawsze staraj się osiągnąć zbyt wysoką wartość, ale nie przesadzaj. Im większa jest dopuszczalna nośność opony, tym jest ona masywniejsza i cięższa. Będzie to miało bezpośredni wpływ na dynamikę samochodu i zużycie paliwa. Najlepiej jest trzymać się „złotego środka”.

E1 – E48 (zwykle wpisane w okrąg). Wskazuje kraj, w którym opona spełniła wymagania jakościowe ECE (Europejskiej Komisji Gospodarczej) oraz numer normy.

Таблица соответствия кодов и стран стандартизации
Kod Kraj normalizacji Kod Kraj normalizacji
E1 Niemcy E21 Portugalia
E2 Francja E22 rosja
E3 Włochy E23 Grecja
E4 Holandia E24 Irlandia
E5 Szwecja E25 Chorwacja
E6 Belgia E26 Słowenia
E7 Węgry E27 Słowacja
E8 Republika Czeska E28 białoruś
E9 Hiszpania E29 Estonia
E10 Jugosławia E31 Bośnia i Hercegowina
E11 UK E34 Bułgaria
E12 Austria E36 Litwa
E13 Luksemburg E37 Turcja
E14 Szwajcaria E39 Azerbejdżan
E15 Nieużywane E40 Macedonia
E16 Norwegia E43 Japonia
E17 Finlandia E45 Australia
E18 Dania E46 Ukraina
E19 Rumunia E47 Republika Południowej Afryki
E20 Polska E48 Nowa Zelandia

Maksymalne dopuszczalne obciążenie (Max Load, mierzone w kilogramach lub funtach). Wartość jest taka sama jak powyżej. Różnica polega na tym, że charakterystyka jest podawana w wartościach bezwzględnych. Należy zwrócić uwagę na to, gdzie opona została wyprodukowana, aby nie pomylić kilogramów z funtami (dla porównania: 1 funt = 0,4536 kg).

Indeks prędkości. Informacje te są zakodowane w postaci liter alfabetu angielskiego. Poniżej znajduje się kolejna tabela etykietowania opon, pokazująca rozszyfrowanie tego indeksu. Podana prędkość jest maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem opony. Wskaźnik ten jest zwykle podawany po wskaźniku obciążenia.

Maksymalne dopuszczalne ciśnienie (Max Pressure). Jest to jedna z najważniejszych informacji, jakie można znaleźć na etykietach opon osobowych. Ciśnienie podaje się w kPa lub PSI (funtach na cal kwadratowy, pozasystemowa jednostka miary ciśnienia stosowana w USA). Nierzadko na oponach można znaleźć oba zespoły. Jeżeli jednak na oponie podana jest tylko jedna wartość, należy pamiętać, że 1 kgf/cm2 (atmosfera techniczna) = 0,98 bar = 14,223 PSI = 98,066 kPa. Więcej informacji o tym, jakie ciśnienie w oponach powinno być stosowane w różnych pojazdach, można znaleźć w poniższym materiale.

Oznaczenie opony M+S (czasami M&S). Oznaczenie to jest stosowane głównie przez europejskich producentów opon. Litera M oznacza Mud, co tłumaczy się jako „błoto”. Litera S oznacza śnieg. Oznaczenia te informują właściciela samochodu, że dana opona może być używana w odpowiednich warunkach. Faktem jest, że zimy w krajach europejskich są mniej surowe niż w Rosji, dlatego jest tam więcej błota niż śniegu i lodu. A opony, które w naszym kraju tradycyjnie nazywane są „zimowymi”, Europejczycy nazywają raczej „arktycznymi”.

Oznaczenia opon według sezonu i powłoki opony. Można również spotkać się z następującymi oznaczeniami sezonowymi:

  • AS (All Seasons, Any Season). Guma odpowiednia do stosowania o każdej porze roku.
  • AGT (All Grip Traction). Opona całoroczna.
  • R+W (Road + Winter). Tłumaczy się jako „droga” + „zima”. Jest to guma przeznaczona do stosowania w zimnych porach roku.
  • Mróz. Jest to oznaczenie opon zimowych.
  • AW (Każda pogoda). Nadaje się do stosowania przy każdej pogodzie.
  • A/T (All Terrain). Guma nadająca się do stosowania na każdym terenie.
  • M/T (Mud Terrain). Opona nadaje się do jazdy po błotnistym terenie.

Warto dodać, że niektórzy producenci przedstawiają właściwości pogodowe swoich opon nie za pomocą napisów, ale rysując odpowiednie obrazki. Na przykład, jeżeli zobaczysz płatek śniegu, deszcz i słońce narysowane razem, oznacza to, że opona jest oponą na każdą pogodę. Opony zimowe wykorzystują obraz płatka śniegu lub szczytu górskiego (czasami oba obrazy są łączone). Ponadto niektóre modele opon zimowych mają zimowe wskaźniki zużycia bieżnika (o grubości 1,6 mm) zamiast standardowych wskaźników zużycia (mają one grubość 4 mm). Oponę zimową można zwykle rozpoznać po dotyku. Jego powierzchnia jest bardziej miękka.

Opony deszczowe. Następnie przyjrzyjmy się, jak rozszyfrować oznaczenia opon przeznaczonych do użytkowania w środowisku o dużej ilości wody. Opony te są oznaczane jako Aquatred, Aquacontact, Rain, Water, Aqua. W niektórych przypadkach zamiast napisu na boku opony narysowany jest parasol.

Funkcja opony. Teraz należy zastanowić się, gdzie opona może być używana. Informują o tym litery znajdujące się przed rozmiarem:

  • P (Passenger). Może być stosowany w samochodzie osobowym.
  • LT (Light Truck). Do lekkich samochodów ciężarowych i dostawczych.
  • ST (Special Trailer). Do przyczep.
  • LRO (Low Platform Trailer). Do stosowania w przyczepach z niską platformą.
  • T (Tymczasowy). Do użytku tymczasowego (jako koło zapasowe).

Rok produkcji. Oznaczenie opony na pojeździe zawiera informacje o miesiącu i roku produkcji opony. W szczególności informacje te są zakodowane w postaci czterech małych liczb umieszczonych w owalu na boku produktu. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia w danym roku, a dwie kolejne – sam rok. Na przykład oznaczenie 1015 informuje nas, że opona została wyprodukowana w 2015 r., w dziesiątym tygodniu roku, czyli na początku marca.

Indeksy. Na oponach amerykańskich często po rozmiarze wpisuje się trzy indeksy:

  • Wskaźnik temperatury (temperatura A, B, C). Wskazuje, jak bardzo opona jest odporna na działanie wysokich temperatur i czy w tym procesie nie traci swoich właściwości. W szczególności za najlepszy indeks uważa się A.
  • Wskaźnik hamowania (trakcja A, B, C). Zdolność opony do hamowania i przyczepności na mokrych i śliskich nawierzchniach. Podobnie za najlepszy wskaźnik uznaje się A.
  • Zużycie bieżnika to liczba przejechanych kilometrów. Mierzy się ją w liczbach wyższych niż 100, ponieważ liczba ta jest wartością podstawową (liczba 100 odpowiada 48 tys. przebiegniętych kilometrów). W związku z tym im wyższa liczba, tym lepiej. Parametr ten jest określany zgodnie z normą obowiązującą w USA.

Informacje o budowie. Na etykietach opon całorocznych i innych producent opon czasami umieszcza informacje o zastosowanych warstwach. Na przykład TREAD PLIES: 2 POLYESTER CORD+2 STEEL CORD+1 NYLON CORD oznacza, że osłona opony składa się z dwóch warstw poliestru, dwóch warstw kordu metalowego i jednej warstwy kordu nylonowego.

Wskaźnik zużycia. Dzięki temu wiadomo, w jakim stopniu opona jest zużyta, a więc czy nadszedł czas na jej wymianę. Zwykle znajduje się on na dole rowka najbliżej TWID (czasami TWI, DSI). Jego położenie jest oznaczone strzałką, dzięki czemu łatwo go znaleźć.

Kolce. Na oponach z kolcami producenci podają następujące informacje:

  • AD. Trzpienie aluminiowe.
  • SD. Kolce z rdzeniem z węglików spiekanych.
  • DD. Kolce z prostokątnym rdzeniem i diamentową krawędzią.
  • OD. Kolce z owalnym rdzeniem.
  • MD. Kolce z tworzywa sztucznego z rdzeniem z węglików spiekanych.

Kolorowe oznaczenia. W niektórych przypadkach producenci opon używają kolorowych oznaczeń na swoich produktach. W tym celu stosuje się na przykład kolory biały, czerwony i żółty, a w szczególności odpowiednie okręgi lub trójkąty.

Umieść czerwoną kropkę lub trójkąt w punkcie, który jest najsztywniejszy na boku opony. W przypadku montażu na kole ze stopu, punkt ten musi być wyrównany ze znakiem L na kole. Biała kropka lub trójkąt oznacza najbardziej elastyczne miejsce na ścianie bocznej. W przypadku montażu opon na kole ze stopów, miejsce to musi znajdować się dokładnie naprzeciwko oznaczenia L. Żółty trójkąt wskazuje najjaśniejszy punkt, który należy wyrównać ze szpulą na obręczy.

Czasami można spotkać kolorowe linie na bieżniku nowej opony. Są to oznaczenia fabryczne, które pomagają pracownikom magazynu utrzymać w jednym miejscu opony o określonych właściwościach. Z drugiej strony, obecność tych pasków pozwala konsumentowi zorientować się, że opona nie była jeszcze używana.

Informacje na temat ochrony przed przebiciem. Producenci opon stosują różne technologie, aby chronić opony przed przecięciem i przebiciem. W szczególności są one różnie oznaczane przez różnych producentów opon. Poniżej znajduje się tabela korespondencji.

Producent opon Znakowanie Producent opon Znakowanie
Bridgestone RFT (Run-Flat Tyre) Michelin ZP (Zero Pressure)
Continental SSR (Self Supporting Run-Flat) Pirelli EUFORI@ или RF
Goodyear EMT (Extended Mobility Technology) или RunOnFlat Nokian Run Flat или RF
Kumho RF Yokohama RF

Technologie te umożliwiają kontynuowanie jazdy przy częściowej lub całkowitej utracie ciśnienia przez okres od 50 do 150 kilometrów, pod warunkiem, że prędkość nie przekracza 80 km/h. Ponadto istnieją oznaczenia wskazujące na obecność lub brak pewnych dodatkowych zabezpieczeń. W szczególności:

  • MFS (Maximum Flange Shield – maksymalna osłona kołnierza). Maksymalna osłona kołnierza.
  • FR (Flange Protector, podobny do RPB (Rim Protection Bar) lub MFS (Maximum Flange Sheild). Opona z zabezpieczeniem obręczy.
  • FB (płaska podstawa). Opona nie posiada elementu konstrukcyjnego, który chroni obręcz przed uszkodzeniami spowodowanymi przez krawężniki.

Kodowanie kolorystyczne opon samochodowych. Jeżeli producent opony umieszcza na boku opony jakiekolwiek kolorowe reklamy lub inne oznaczenia, są one kodowane w następujący sposób:

  • OWL (Outline White Letters). Białe litery w konturze na boku opony.
  • BSW (czarna ściana boczna). Czarne litery na boku opony (w symbolu znaku firmowego opony).
  • VSB (Vertical Serrated Band). Pionowa taśma ząbkowana.
  • RWL. Biały pasek na ścianie bocznej.
  • ORBL (czarne litery wypukłe z obrysem). Czarne wypukłe litery w zarysie na ścianie bocznej.
  • RRBL (czarne litery wypukłe wpuszczane). Czarne, wypukłe litery wpuszczane.
  • WSW. Biała ściana boczna.
  • BLK. Czarna ściana boczna.

Informacje dodatkowe. Podczas oznaczania opon zimowych i letnich producenci czasami podają dodatkowe informacje o właściwościach i cechach swoich produktów. Na przykład, czasami można spotkać się z następującymi oznaczeniami:

  • TUBELESS. Oznacza to, że mamy do czynienia z oponą bezdętkową.
  • TYP DĘTKI (lub TT, na niemieckich oponach pisze się Mit Schlauch). Przeciwnie, opona wymaga dętki.
  • PR. Jest to klasyfikacja warstw. W przypadku opon do samochodów osobowych jest to zwykle 4PR (najczęściej) lub 6PR. Reinforced w tym przypadku oznacza „wzmocniony” (ma 6 warstw). Jeżeli opona ma oznaczenie 6PR lub 8PR, może być stosowana w małych ciężarówkach, furgonetkach lub minibusach (ma 8 warstw).
    Kraj produkcji. Na niektórych oponach oprócz nazwy producenta znajduje się także oznaczenie kraju produkcji.
  • Identyfikacja strony zewnętrznej i wewnętrznej. Jeżeli opona jest asymetryczna, na jej zewnętrznej stronie będzie widniał napis OUTSIDE (czasem Side Facing Out), a na wewnętrznej INSIDE (czasem Side Facing Inwards).
  • Lewa czy prawa. W pierwszym przypadku opona może być zamontowana tylko po lewej stronie samochodu, w drugim – tylko po prawej.
  • Kierunek obrotu. Użyto słowa Rotation i strzałki wskazującej kierunek obrotu koła podczas jazdy do przodu.
  • XL (Extra Load). Jest to opona wzmocniona.
  • Stal. Wewnątrz konstrukcji opony znajduje się kord metalowy. Jeżeli oznaczenie to nie występuje, stosuje się sznur tekstylny. Termin „All Steel” odnosi się do zastosowania metalowych linek zarówno w korpusie, jak i w wyłączniku.
  • DOT X0 (Departament Transportu, Departament Transportu USA, X0 to kod producenta opony). Jest to amerykański standard jakości stosowany w tym przypadku do opon. Oznacza to, że opona jest z nim zgodna.
  • Warstwy: bieżnik. Skład warstwy bieżnika.
  • Ściana boczna. Skład warstwy bocznej.
    DA lub Secunda (jako pieczęć). Stemple te umieszcza się na oponach z drobnymi wadami powstałymi podczas produkcji, które jednak nie uniemożliwiają ich normalnego użytkowania.
  • Green X, redukuje emisję CO2. Oznacza to oponę, która ma niski opór toczenia, dzięki czemu zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 (tzw. „zielone opony”).
  • ND (Non Directional). Opona o niekierunkowym wzorze bieżnika.
  • NHS (Non Highway Service). Guma do niskich prędkości.
  • SAG (Super All Grip). Opony o wysokich osiągach.
  • SUV (Sport Utility VehiCles). Guma do crossoverów, pojazdów sportowo-użytkowych i ciężkich pojazdów z napędem 4×4.
  • REGROOVABLE. Możliwość pogłębienia rzeźby bieżnika przez nacinanie.
  • PRZECZYTAJ. Opony używane i bieżnikowane.
  • Bez kolców. Nie podlega kołkowaniu.
  • Nadaje się do studiowania. Może być nabijany kolcami.
  • Kolce. Opona z kolcami.

Należy również pamiętać, że większość znanych na świecie producentów opon ma własne oznaczenia dotyczące pewnych niuansów, warunków eksploatacji i technologii stosowanych w procesie produkcji. Informacje te można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej producenta opon.

Staraj się montować w swoim samochodzie opony nie tylko o tym samym rozmiarze i konstrukcji, ale także tego samego modelu i producenta. Mimo zewnętrznych podobieństw, różne opony mają różne właściwości, które mogą okazać się decydujące w krytycznych sytuacjach.

Tabela z informacjami na temat wymiany opon
Rozmiar opony do wymiany Opcja zastępcza (najbardziej odpowiednia opcja jest wskazana na początku listy)
135/80R12 155/70R12, 155/65R13
165/70R13 185/65R13, 165/65R14, 175/70R13, 185/60R14, 195/50R15
175/70R13 175/65R14, 185/60R14, 185/65R13, 155/R13, 165/70R14, 165/65R14
175/70R14 185/65R14, 195/60R14, 195/55R15
185/70R14 195/65R14, 205/55R15, 195/60R15
195/65R15 215/60R15, 235/55R15, 205/55R16, 215/55R15
195/70R15 205/65R15, 225/60R15, 205/55R16
205/70R15 215/65R15, 235/60R15, 205/65R15, 225/65R15
205/70R15 205/75R15, 215/65R15

Dane zawarte w tabeli pomogą Ci wybrać oponę odpowiednią dla Twojego samochodu oraz rozmiar, który najlepiej do niego pasuje. W końcu nie można zamontować w samochodzie żadnych opon; mogą one po prostu nie pasować, niezależnie od tego, jak bardzo byśmy tego chcieli. Należy pamiętać, że wszystkie rozmiary opon, które można zamontować w danym samochodzie, są wymienione w tabeli na przednim słupku lub progu, wraz z danymi dotyczącymi ciśnienia w oponach zalecanymi przez producenta.

Staraliśmy się przekazać jak najwięcej informacji o tym, w jaki sposób producenci opon kodują dane dotyczące ich osiągów. Jesteśmy pewni, że od tej pory będziesz w stanie łatwo zrozumieć, co oznaczają oznaczenia na oponach Twojego samochodu. Jeśli spotkałeś się z oznaczeniem, którego nie ma na tej liście, chętnie zobaczymy Twoje komentarze w dyskusji.

Tomasz Rutkowski | 8 kwietnia, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

One thought on “Oznaczenia opon

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *