Jak wybrać i stosować odrdzewiacz do samochodów?

Każdy kierowca wie, że każda część metalowa w samochodzie jest w taki czy inny sposób podatna na korozję. Rdzy można zapobiec lub opóźnić jej pojawienie się poprzez zastosowanie środków antykorozyjnych, polerowanie, malowanie świeżą farbą lub innymi powłokami ochronnymi, które zapobiegają kontaktowi metalu z powietrzem atmosferycznym.

Ale co zrobić, jeśli jest już rdza? Tu właśnie przydają się konwertery rdzy. Avto.pro zwraca uwagę, że taka nazwa nie do końca odpowiada istocie działania tego środka chemii samochodowej. Konwertery pomagają usunąć warstwę tlenku i zapobiegają jej ponownemu nakładaniu. Czy do wyboru konwerterów potrzebna jest specjalna wiedza? Nie do końca, ale przed zakupem należy rozważyć kilka kwestii.

Jak to działa?

Inhibitor rdzy usuwa tlenki i tworzy cienką warstwę ochronną na powierzchni, która ma być poddana obróbce. Mówiąc prościej, jest to rodzaj warstwy pośredniej między np. lakierem a metalem karoserii. W praktyce takie środki są stosowane nie tylko w samochodach. Zasada działania konwerterów może być następująca:

  • Związki, które po prostu usuwają rdzę i nie tworzą mocnej warstwy ochronnej;
  • Związki, które działają w podobny sposób, ale dodatkowo tworzą powłokę, która zapobiega kontaktowi obrabianej powierzchni z wodą, powietrzem atmosferycznym, odczynnikami drogowymi itp. Czasami są one nazywane metalowymi środkami konserwującymi.
    Drugi typ jest często nazywany odrdzewiaczami. I nie bez powodu: te środki chemii samochodowej mają kilka właściwości podkładów i nie szkodzą lakierowi. O podkładach pisaliśmy bardziej szczegółowo w tym artykule. Większość z nich zawiera kwas ortofosforowy i następujące substancje:
  • Inhibitor korozji. Związki te przylegają do powierzchni metali i zmniejszają agresywne oddziaływanie mediów elektrolitycznych i gazowych, tworzą warstwę adsorpcyjną i zapobiegają kontaktowi metali z otoczeniem;
  • Substancje zagęszczające. Szereg substancji, które ułatwiają stosowanie konwertorów i stabilizują ich właściwości. Zagęszczacze umożliwiają produkcję przetworników o konsystencji żelu;
  • Substancje dodatkowe. Ich lista jest dość szeroka i zależy od typu przetwornika. Jako substancje dodatkowe stosuje się zwykle aromaty, pigmenty, hydrofobizatory.

Najbardziej interesującymi substancjami dodatkowymi w konwerterach są sole cynku. Ta chemia samochodowa może usunąć rdzę i utworzyć cienką powłokę cynkową, przekształcając metal w podobieństwo stali ocynkowanej. W praktyce jednak większość preparatów nie jest w stanie wytworzyć wystarczająco mocnej warstwy ochronnej, więc nie spodziewaj się cudów – po usunięciu rdzy lepiej jest pokryć metal warstwą farby lub lakieru.

Zastosowanie w samochodach

Występowanie korozji w różnych częściach pojazdu jest zjawiskiem normalnym, wynikającym z działania agresywnego chemicznie otoczenia. Najlepiej byłoby, gdyby wszystkie części metalowe były pokryte powłoką ochronną. W samochodzie są miejsca szczególnie narażone na korozję.

Mianowicie:

  • Podwozie;
  • Elementy zawieszenia;
  • Miejsca, w których części metalowe stykają się ze sobą;
  • Krawędzie części metalowych i szwy spawalnicze;
  • Wewnętrzne jamy ciała.

Specjalny obszar rdzy: miejsca z naprężeniami szczątkowymi. Faktem jest, że pojedyncza konstrukcja nowoczesnych pojazdów składa się z połączonych ze sobą arkuszy stali. Podczas produkcji stal jest wielokrotnie podgrzewana i chłodzona, ciągnięta i tłoczona, co z kolei powoduje powstawanie tzw. naprężeń szczątkowych na poziomie atomowym.

Naprężenia szczątkowe mogą powodować wypaczanie i pękanie warstw wierzchnich metalu na skutek korozji. Miejsca o dużej koncentracji naprężeń są szczególnie podatne na powstawanie rdzy. Niestety ich znalezienie przed pojawieniem się korozji jest prawie niemożliwe.

Specjaliści zauważają, że w odległości 10-15 milimetrów od spoin powstają obszary o niskiej odporności na korozję. Metal zaczyna pękać wcześniej niż gdyby przedmiot był litą, jednorodną blachą. Spawanie sprzyja powstawaniu nowych naprężeń szczątkowych, a tym samym potencjalnych kieszeni korozyjnych. Coś podobnego można zaobserwować na krawędziach części ciała.

Jednym z głównych miejsc narażonych na korozję w pojeździe jest podwozie. Jest w stałym kontakcie z wilgocią, a zimą także ze środkami odladzającymi. Ochrona podwozia, jeśli jest stosowana przez właścicieli pojazdów, szybko ulega uszkodzeniu przez kurz i zanieczyszczenia. Korozji ulegają również nadkola, progi i niektóre elementy zawieszenia.

Mniej oczywistymi miejscami powstawania rdzy są puste przestrzenie w pojeździe, w których gromadzi się wilgoć. Są to: wnętrze części nadwozia, podłoga przedziału pasażerskiego i rynny. Miejsca te są zwykle najtrudniej dostępne. Usuwanie rdzy i ochrony antykorozyjnej w tych miejscach często wymaga użycia specjalnych narzędzi i demontażu niektórych części pojazdu.

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze

Łatwo jest znaleźć środki do usuwania rdzy. Są one sprzedawane nie tylko w sklepach motoryzacyjnych, ale czasami także w dużych sklepach z artykułami do pielęgnacji domu. Konwertery występują w następujących odmianach:

  • Żel;
  • Płyn;
  • Aerozol.
    Najbardziej popularne wśród entuzjastów motoryzacji są produkty w aerozolu. Są one łatwe w użyciu i pozwalają na obróbkę dużych powierzchni. Preparaty w płynie lepiej nadają się do zabezpieczania powierzchni metalowych przed nałożeniem nowej powłoki lakierniczej. Produkty żelowe są jednak najlepsze do leczenia małych miejsc początków korozji. Kierowca powinien również dowiedzieć się, jaki rodzaj substancji znajduje się u podstawy konwertera. Istnieją takie warianty:
  • Związki cynku;
  • Preparaty o odczynie kwaśnym.

Zdaniem wielu kierowców najlepszym rozwiązaniem dla pojazdu jest konwerter na bazie cynku. Tworzy on ochronną warstwę cynku (niezbyt trwałą), która zapobiega dalszej korozji. Aby jednak efektywnie wykorzystać falownik cynkowy, należy przestrzegać kilku zasad i poświęcić sporo czasu. Związki kwaśne bez problemu usuwają rdzę powierzchniową w bardzo krótkim czasie, ale nie gwarantują jej ponownego pojawienia się w przyszłości.

Jak używać odrdzewiacza

W zależności od składu i opakowania inhibitora korozji, metody aplikacji mogą się nieznacznie różnić. We wszystkich przypadkach użycie produktu nie wymaga jednak od kierowcy żadnych specjalnych umiejętności ani wiedzy – wystarczy przeczytać instrukcję dołączoną do odrdzewiacza. Usuwanie rdzy odbywa się zazwyczaj w kilku etapach:

  • Wyczyść problematyczny obszar karoserii lub innej metalowej powierzchni za pomocą szczotki, papieru ściernego lub tarczy szlifierskiej;
  • Odtłuść miejsce za pomocą rozpuszczalnika (tego właśnie potrzebujesz);
  • Użyj środka do usuwania rdzy zgodnie z instrukcją (szmatą, sprayem itp.);
  • Opcjonalnie: spłukać pojazd po upływie czasu określonego przez producenta, a następnie poddać obróbce mechanicznej i odtłuścić obszar, który ma zostać poddany obróbce.

Niektóre konwertery wymagają spłukania po użyciu. Usuwają one rdzę w czasie nie dłuższym niż 40-50 minut i po tym czasie przestają być przydatne. Podczas stosowania takich środków kierowca powinien nosić okulary, rękawice i maskę. Zalecenie ogólne: przed użyciem należy przeczytać instrukcję obsługi.

Pojawienie się małych plamek rdzy nie powinno być powodem do niepokoju. Do usunięcia tlenków wystarczy jednokrotne użycie konwersji, a jeśli dostępne są odpowiednie środki chemii samochodowej, można również zabezpieczyć metal przed dalszym rdzewieniem. Alternatyw dla fabrycznych konwerterów jest bardzo niewiele, dlatego kierowcy powinni natychmiast zwrócić uwagę na produkty wyżej wymienionych firm.

Na przykład w przypadku środków przeciwmgielnych (więcej szczegółów tutaj) sytuacja jest prostsza – można przygotować w domu dość skuteczny środek. Do walki z rdzą potrzebny jest także odtłuszczacz, ściereczka do szorowania i ewentualnie kit. Praktyka pokazuje, że konwertory są dobre do usuwania tlenków, ale nie zapewniają wysokiej ochrony metali. Mastyka polimerowo-bitumiczna rozwiązuje ten problem.

Tomasz Rutkowski | 20 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

One thought on “Jak wybrać i stosować odrdzewiacz do samochodów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *