Jak wybrać akumulator do samochodu?

Akumulator samochodowy to urządzenie, które jest podatne na wiele „chorób”. Znalezienie zamiennika może być trudne, ponieważ właściciel samochodu musi znać charakterystykę starej części, skupić się na warunkach eksploatacji pojazdu i uzyskać jak najwięcej informacji o producentach. Spróbujemy przyjrzeć się najczęstszym usterkom i zrozumieć podstawowe zasady, których należy przestrzegać w przypadku wymiany.

Co warto wiedzieć o akumulatorze

Wszyscy kierowcy wiedzą, że akumulator ma określony czas eksploatacji. Gdy okres eksploatacji akumulatora dobiegnie końca lub, jak to się mówi, akumulator się zużyje, silnik może nie uruchomić się natychmiast lub nie uruchomić się wcale. Przeciętnie może on działać średnio 4 lata, choć zdarzają się przypadki, że ta część układu elektrycznego samochodu działa już 10 lat.

Spróbujmy, jak to się mówi, zerwać zasłonę. Istnieje opinia na temat klasyfikacji baterii według wielkości. Taka klasyfikacja jeszcze nie istnieje, ponieważ wymiary baterii są znormalizowane. Prawidłowa klasyfikacja, która jest aktywnie wykorzystywana przez specjalistów, jest następująca:

  • Pojemność. W naszych słowach jest ona wyrażana w amperogodzinach, ale w języku angielskim jest skracana do Ah. Wniosek jest następujący: akumulator dostarcza prąd o określonym natężeniu przez określony czas. Jeżeli pojemność wynosi 50 amperogodzin, oznacza to, że przez 50 godzin zapewnia on stabilny prąd o natężeniu 1 ampera, lub 2 ampery przez 25 godzin itd;
  • Moc rozruchowa. Ta cecha jest więcej niż ważna. Jest to maksymalna moc wyjściowa, która może być dostarczona przez pół minuty w temperaturze -18°C;
  • Pojemność rezerwowa. Wartość, która jest traktowana ze szczególnym szacunkiem przez inżynierów w Ameryce. Wskazuje on zdolność akumulatora do bezpiecznego pełnienia roli generatora, tzn. jak długo może on dostarczać prąd o natężeniu 25 A.
    Kupując akumulator, nie spotkasz się z wieloma technicznymi terminami. Trzeba będzie jednak poradzić sobie z powyższymi problemami.

Zajrzyj do środka

Konstrukcja akumulatora samochodowego nie zmieniła się od wielu lat. Oczywiście w tym czasie na całym świecie rozpowszechniły się akumulatory litowo-jonowe i litowo-polimerowe. Nie sprawdzają się one jednak tak dobrze w ekstremalnych warunkach klimatycznych i przy dużych obciążeniach, jak staromodne akumulatory ołowiowe. Stopniowo akumulatory litowo-jonowe pozbywają się tych wad, ale w przemyśle motoryzacyjnym nie upowszechnią się one nawet po 2-3 latach. Zazwyczaj wszystkie akumulatory są umieszczane w niewielkiej odległości od silnika.

Standardowy akumulator składa się z sześciu ogniw o napięciu 2 V, często określanych jako banki. Na wyjściu otrzymujemy napięcie 12 V. Normalny skład elektrolitu wewnątrz puszek to woda destylowana + kwas siarkowy. Coraz powszechniejsza staje się technologia AGM, w której elektrolit jest wchłaniany przez włókno szklane. Można znaleźć tak zwane akumulatory żelowe z technologią GEL. Reakcje chemiczne zachodzące w ogniwach wytwarzają energię elektryczną, która wystarcza do zasilania urządzeń, kompensowania przeciążeń generatora i, oczywiście, do rozruchu silnika. Przy okazji, szczególnie interesujące jest to ostatnie. W osobnym artykule na temat cewek zapłonowych w samochodach mówiliśmy o tym, że z napięcia 12 V powstaje zaledwie kilkadziesiąt tysięcy woltów.

Główne wady urządzenia

Wszystkie akumulatory nie tolerują bardzo wysokich temperatur. Są to temperatury, jakie osiąga powietrze w komorze silnika, gdzie znajduje się akumulator. W niektórych modelach samochodów, takich jak BMW, Jaguar, Rolls-Royce i Audi, zespół ten został usunięty z komory silnika. Musiał być podłączony w innym miejscu, ale okablowanie nie jest idealne i wymaga trochę mocy. W nowych modelach Peugeot przerobiono okablowanie, a akumulator wyposażono w podwójną obudowę i dodatkowe chłodzenie powietrzem. W większości samochodów jest on nadal umieszczony pod maską i cierpi z powodu przegrzania.

Praca w całkowitym bezruchu powoduje poważne uszkodzenie akumulatora. Reflektory, wentylatory, wycieraczki i nagrzewnice wymagają zasilania. Generator nie jest w stanie tego w pełni zrekompensować, więc z pomocą przychodzi akumulator. Po 45 minutach pracy w tym trybie akumulatory są wyczerpane i nie można zagwarantować, że silnik uruchomi się po wyłączeniu. Konieczne jest kontynuowanie jazdy przez 30 minut, po czym można bezpiecznie się zatrzymać.

Jakie usterki mogą wystąpić

Awarie występują w wyniku niepełnego naładowania, wahań temperatury, wibracji lub po prostu upływu czasu. Są to oznaki zużycia:

Degradacja aktywnego składnika, prowadząca do zwiększonego samorozładowania;
Wielokrotne zwiększenie mocy rozruchowej w niskich temperaturach, co jest wyraźnie widoczne przy próbie uruchomienia silnika w ujemnych temperaturach;
Zmniejszenie pojemności akumulatora, co powoduje, że urządzenia elektryczne przestają działać, gdy silnik jest nieaktywny;
Zmniejszona zdolność do przyjmowania opłat;
Opuchlizna ciała, wyciek elektrolitów. Jest to sygnał, że należy pilnie skontaktować się z warsztatem i wymienić urządzenie.
Istnieje jednak jedno rozwiązanie niektórych z tych problemów: należy w pełni naładować akumulator i sprawdzić, jak się zachowa. Jeśli ta prosta operacja nie przyniesie rezultatu, należy kupić nowy akumulator.

Jak wybrać baterię

W pierwszej kolejności należy zapoznać się z instrukcjami dostarczonymi przez producenta samochodu. Wszystkie informacje potrzebne do dokonania zakupu są już tam podane. Wyjątkiem mogą być samochody tuningowane, w których zmodyfikowano układ elektryczny. Trzymaj się następujących punktów:

  1. Określ pojemność akumulatora i prąd rozruchowy. W żadnym wypadku nie powinny być one niższe niż podane przez producenta. Inne części układu, w szczególności alternator, współpracują z akumulatorem. Ten ostatni został zaprojektowany dla maksymalnych wartości wymienionych parametrów. Pojemność skokowa jest bezpośrednio związana z pojemnością skokową silnika. W większości samochodów osobowych pojemność akumulatorów mieści się w przedziale 55-70 Ah (amperogodzin), a maksymalnie można przekroczyć 10 Ah;
  2. Patrz waga, wymiary. Akumulatory samochodowe są kwasowo-ołowiowe, co sprawia, że są dość ciężkie. Zmniejszenie rozmiaru jest możliwe, ale producent bez skrupułów może oszukać klienta, oszczędzając na elementach baterii. Zbyt lekki produkt nie będzie trwały i długowieczny. Jeśli chodzi o wymiary, to sprawa jest prosta: należy sprawdzić długość, wysokość wraz z zaciskami i szerokość. Bateria musi zmieścić się w przeznaczonym na nią miejscu;
  3. Spójrz na stronę plusa na zacisku akumulatora. Jeśli w starym akumulatorze znajdował się on po lewej stronie, to w nowym akumulatorze powinien być taki sam;
  4. Zwróć uwagę na typ mocowania. Może to być góra lub dół;
    Sprawdź, jakie są dodatkowe elementy projektu. Mogą one zawierać uchwyty do przenoszenia, wbudowany wskaźnik naładowania i zacisk zamykający. Elementy te okażą się bardzo przydatne;
    Sprawdź datę produkcji. Porozmawiamy o tym nieco później.

Istnieje inny podział baterii na dwa następujące typy:

  • Akumulatory „bezobsługowe”, w których korki do uzupełniania elektrolitu nie zostały fabrycznie uszczelnione. Akumulatory te wymagają konserwacji i raz w roku muszą zostać całkowicie rozładowane. Bardzo łatwo jest zapomnieć o konserwacji;
    Baterie ołowiowo-tlenkowe „wielokrotnego użytku”, które są najstarszym typem baterii. Polegają one na uzupełnianiu elektrolitu, wody, a nawet wymianie urządzenia w przypadku zwarcia. Początkowo mają one krótki okres eksploatacji. Już po 2 latach tracą one do 50% swojej pojemności;
  • Akumulatory ołowiowo-wapniowe – „bezobsługowe”. Baterie te są gotowe do użycia. Tak jest w przypadku, gdy wkłada się część i zapomina o niej do momentu wystąpienia awarii. Trzeba je tylko odpowiednio wcześnie naładować.
    Na pierwszy rzut oka wybór właściwego akumulatora nie jest trudny – wystarczy znaleźć taki, który w 100% odpowiada akumulatorowi zainstalowanemu fabrycznie. W praktyce jest to nieco bardziej skomplikowane.

Aby kupić akumulator, lepiej skontaktować się ze sprzedawcą części samochodowych i podać mu markę samochodu. Oficjalni sprzedawcy dysponują wszystkimi niezbędnymi informacjami na temat zgodności akumulatorów, więc nie zawiodą Cię i dostarczą Ci w pełni identyczny akumulator. Można również zbadać konkretną markę i porównać funkcje, aby znaleźć odpowiednie urządzenie. Pamiętaj: układ elektryczny każdego samochodu jest precyzyjnie dostrojony i działa w ramach określonych parametrów, których nigdy nie należy naruszać.

Należy również zauważyć, że akumulator należy dobierać, znając warunki, w jakich będzie eksploatowany. Na przykład do jazdy po drogach samochody są wyposażane w zmodyfikowane akumulatory, w których płyty jednobiegunowe są owinięte w specjalny separator-konwerter. Te niuanse powinien wyjaśnić sprzedawca.

Przed zakupem najbardziej odpowiedniego modelu akumulatora należy go koniecznie sprawdzić. Poważny sprzedawca zawsze będzie miał do dyspozycji widły do załadunku. Być może konieczne będzie samodzielne przeprowadzenie testu przy użyciu specjalnych urządzeń, ale jeśli sklep nie dysponuje widłami obciążeniowymi, należy zachować ostrożność. Sprawdzanie akumulatora za pomocą żarówki nie jest prawidłowe. Należy zmierzyć napięcie bez obciążenia. Nigdy nie przekracza 12,5 V, gdy urządzenie jest w dobrym stanie. Po 10-sekundowej pracy pod obciążeniem napięcie spadnie do 11 V, ale nie będzie niższe.

Data produkcji baterii

Informacje o dacie produkcji nie są podawane zgodnie z jedną normą, ponieważ po prostu nie istnieją. Niektórzy producenci w ogóle nie informują klientów o czasie produkcji. Według ich ekspertów przed zakupem urządzenia wystarczy znać tylko napięcie obwodu otwartego.

Baterie domowe są oznakowane w następujący sposób: Sześciocyfrowy kod, którego dwie pierwsze cyfry oznaczają miesiąc, a dwie następne rok produkcji.

Oznaczanie baterii Topla i TAB jest nieco bardziej skomplikowane. Na obudowie będzie widoczny 14-cyfrowy kod. Trzecia i czwarta cyfra oznaczają rok, a piąta i szósta – tydzień roku. Na przykład: F1151500941864 – bateria wyprodukowana w 15. tygodniu 2015 r.

Producent Bosch dostarcza nabywcom i sprzedawcom detalicznym tabele zawierające trzycyfrowe numery przypisane do akumulatorów. Takie tablice można znaleźć w Internecie. Od 2014 r. rozszyfrowanie uległo zmianie.

Ogólnie rzecz biorąc, nie ma nic skomplikowanego w określaniu czasu produkcji baterii. Obecnie w Internecie można łatwo znaleźć poradniki pozwalające określić datę produkcji akumulatora pochodzącego z dowolnej firmy. Pracownik sklepu może jednak pomóc w znalezieniu nowej baterii. Główna zasada: kupuj „najnowsze” akumulatory.

Co zrobić ze starym akumulatorem?

Baterie zawierają ołów, sole, kwas siarkowy i inne pierwiastki chemiczne, które należy utylizować w odpowiedni sposób. Bateria porzucona w lesie poważnie szkodzi ekosystemowi, proszę mi wierzyć. Duży akumulator samochodowy może spowodować małą katastrofę ekologiczną. Lepiej jest przekazać je do specjalnych punktów zbiórki.

Czasami zainstalowane akumulatory litowo-jonowe (częściej pełniące rolę pomocniczą) są również utylizowane w specjalny sposób. Nie wolno ich wyrzucać na wysypiska śmieci – tylko w rękach specjalistów.

Przewodnik po marce

W ciągu kilku minut można wybrać dobry oryginał na podstawie numeru VIN samochodu. Wiedząc o tym, kierownik sklepu może znaleźć niemal każdą część samochodową. Znajdzie dla Ciebie odpowiednią baterię i najbliższe analogi. Jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, warto kupić niemieckie odpowiedniki.

O dziwo, można wskazać wyraźnego lidera, którym jest firma Bosh. Baterie tej firmy są reprezentowane w szerokim zakresie, a każdy produkt charakteryzuje się wysoką jakością i trwałością. Cena jest dość wygórowana, ale wystarczy zapłacić raz, aby uzyskać wszystko, co jest potrzebne w dobrym akumulatorze.

Niewiele ustępują one wyżej wymienionym firmom pod względem jakości i niezawodności swoich produktów: Varta, Tenax, Berga (Niemcy), Panasonic (Japonia). Największym zaufaniem kierowców cieszą się producenci niemieccy. Akumulatory firmy Varta bardzo dobrze się prezentują, ponieważ działają stabilnie nawet w niskich temperaturach.

Radzimy również zwrócić uwagę na produkty firm Banner (Austria) i A-Mega (Ukraina). Produkcja odbywa się według technologii europejskiej, same akumulatory nie są bardzo drogie, ale spełniają wszystkie normy jakościowe, a w przeciwieństwie do Boscha i Varty, produkty ukraińskie i austriackie nigdy nie są podrabiane.

Niezłe akumulatory budżetowe mają następujące nazwy: Topla (Słowenia), Stayer, Bi-Power, Ista (Ukraina). Pomimo niskiej ceny, baterie są bardzo dobrze wykonane i „żyją” nieprzerwanie przez ponad cztery lata.

Jak rozpoznać fałszerstwo

Wbrew powszechnej opinii, nie tylko Chiny importują produkty niskiej jakości. Dobrze radzą sobie także Turcja i Polska. Jednocześnie we wszystkich trzech krajach działają duże firmy produkujące akumulatory najwyższej jakości. Dlatego przy zakupie nie kieruj się krajem produkcji, ale renomą marki.

Łatwo będzie odróżnić dobry akumulator od znanego, złego:

  • Próba skopiowania oryginalnego wzoru, nazwy, symboli handlowych. A wszystko to będzie zrobione z błędami: wzór nie będzie identyczny, nazwa nie będzie poprawna (zamiast Bosch będzie Boshc), znak towarowy będzie tylko podobny do swojego źródła. Jeśli jesteś doświadczonym kierowcą, od razu odróżnisz prawdziwy niemiecki akumulator od podróbki. W przeciwnym razie lepiej jest mieć pod ręką smartfon z dostępem do sieci;
  • Konstrukcja obudowy. Należy zwrócić uwagę na szczeliny, otarcia na krawędziach tworzywa oraz na poprawność geometrii. Markowa część jest zawsze najwyższej jakości. Oryginał z przyjemnością trzyma się w rękach;
  • Przestrzeganie zasady biegunowości. Tylko oznaczenia na fałszywych bateriach nie odpowiadają faktycznemu położeniu zacisków. Na etykiecie baterii powinny znajdować się odpowiednie wskazówki;
  • Cena i miejsce zakupu. Odradzamy kupowanie baterii od podejrzanych sprzedawców. Trzeba wiedzieć, jak przechowywać i transportować ten element samochodu, o czym nie zawsze myślą handlowcy. Cena, która znacznie odbiega od średniej rynkowej, jest powodem do niepokoju. Zbyt tani akumulator jest w 99% przypadków podróbką.

Należy jedynie zaznaczyć, że powyższe zalecenia mają charakter podstawowy. Istnieje wiele niuansów, z których należy zdawać sobie sprawę. Nie każdy pracownik sklepu lub stacji benzynowej będzie w stanie podać pełną listę różnic między produktem markowym a podrobionym.

Wniosek

Prawie każdy kierowca przynajmniej raz staje przed koniecznością zakupu nowego akumulatora. Proces wyboru urządzenia nie jest skomplikowany. Należy znać parametry zainstalowanego akumulatora (lub uzyskać te informacje z broszury producenta samochodu) i wybrać zamiennik o takich samych parametrach. Z tego powodu należy zwracać większą uwagę na producenta i konkretny produkt niż na specyfikacje. Po pierwsze, radzimy wybierać akumulatory niemieckich producentów, ponieważ będą one służyć dłużej niż inne odpowiedniki. Po drugie, przed zakupem należy dokładnie zapoznać się z produktem, ponieważ zawsze istnieje ryzyko, że zostanie on podrobiony.

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

  1. Avatar
    Zachariasz Budziszewski

    miłość

    Odpowiedz
  2. Avatar
    Dispatch

    widzi mnie

    Odpowiedz