Jak sprawdzić akumulator

Gęstość elektrolitu w akumulatorze należy sprawdzać co 15-20 tys. km, aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Gęstość baterii mierzy się za pomocą urządzenia takiego jak gęstościomierz. Konstrukcja tego urządzenia składa się ze szklanej rurki z umieszczonym wewnątrz areometrem, na której końcach z jednej strony znajduje się gumowa końcówka, a z drugiej żarówka.

Aby przeprowadzić test, należy otworzyć korek słoika z baterią, zanurzyć go w roztworze i za pomocą bańki wciągnąć niewielką ilość elektrolitu. Areometr pływający ze skalą pokaże wszystkie niezbędne informacje. Poniżej rozważymy bardziej szczegółowo, jak sprawdzić gęstość akumulatora, ponieważ istnieje taki rodzaj akumulatorów, jak bezobsługowe, i w ich przypadku procedura jest nieco inna – nie będą potrzebne absolutnie żadne urządzenia.

O niskiej pojemności akumulatora świadczy gęstość elektrolitu – im mniejsza gęstość, tym bardziej akumulator jest rozładowany.

Gęstość akumulatora bezobsługowego jest wskazywana przez wskaźnik kolorystyczny w specjalnym okienku. Zielona lampka oznacza, że wszystko jest w porządku (poziom naładowania od 65 do 100%), jeśli gęstość spadła i konieczne jest ponowne naładowanie, lampka będzie czarna. Gdy w okienku pojawi się białe lub czerwone światło, oznacza to konieczność awaryjnego uzupełnienia wody destylowanej. Dokładne znaczenie każdego z kolorów w okienku można jednak znaleźć na naklejce umieszczonej na baterii.

Teraz przejdźmy do tego, jak sprawdzić gęstość elektrolitu w konwencjonalnym akumulatorze kwasowym w warunkach domowych.

Gęstość elektrolitu należy sprawdzać dopiero po pełnym naładowaniu akumulatora, aby określić, czy wymaga ona korekty.

Aby prawidłowo sprawdzić gęstość elektrolitu w akumulatorze, należy przede wszystkim sprawdzić jego poziom i w razie potrzeby skorygować go. Następnie naładuj akumulator i dopiero wtedy przystąp do sprawdzania, ale nie od razu, lecz po kilku godzinach odpoczynku, ponieważ bezpośrednio po naładowaniu lub uzupełnieniu wody dane będą niewiarygodne.

Należy pamiętać, że gęstość zależy bezpośrednio od temperatury powietrza, dlatego należy zapoznać się z tabelą korekt omówioną powyżej. Podczas pobierania cieczy ze słoika na baterie należy trzymać przyrząd na wysokości oczu – areometr powinien znajdować się w stanie spoczynku, pływać w cieczy, nie dotykając jej ścianek. Mierzy się każdą komorę i rejestruje wszystkie odczyty.

Tabela do określania stanu naładowania akumulatora na podstawie gęstości elektrolitu.

TemperaturaŁadowanie
100 %70 %Rozładowany
powyżej +251,21 — 1,231,17 — 1,191,05 — 1,07
poniżej +251,27 — 1,291,23 — 1,251,11 — 1,13

Gęstość elektrolitu musi być taka sama we wszystkich ogniwach.

Bardzo niska gęstość w jednym z ogniw wskazuje na obecność defektu w ogniwie (w szczególności zwarcia między płytkami). Jeśli jednak jest on niski we wszystkich ogniwach, oznacza to głębokie rozładowanie, zasiarczenie lub po prostu przestarzałość. Sprawdzenie gęstości, połączone z pomiarem napięcia z obciążeniem i bez obciążenia, pozwoli określić dokładną przyczynę usterki.

Jeśli jest zbyt wysoka, nie należy się cieszyć, że akumulator jest w porządku, ponieważ mógł się zagotować, a elektroliza, gdy elektrolit się zagotuje, powoduje zwiększenie gęstości akumulatora.

Gdy trzeba sprawdzić gęstość elektrolitu, aby określić stan naładowania akumulatora, można to zrobić bez wyjmowania akumulatora spod maski; potrzebny jest sam przyrząd, multimetr (do pomiaru napięcia) i tabela danych do skorelowania tych pomiarów.

Procent naładowaniaGęstość elektrolitu
g/cm³ (**)
Napięcie akumulatora V (***)
100%1,2812,7
80%1,24512,5
60%1,2112,3
40%1,17512,1
20%1,1411,9
0%1,1011,7

**Różnica między komórkami nie może być większa niż 0,02-0,03 g/cm³. ***Wartości napięcia są ważne dla akumulatorów, które były w stanie spoczynku przez co najmniej 8 godzin.

W razie potrzeby dokonywana jest korekta gęstości. Z akumulatora należy pobrać pewną objętość elektrolitu i dodać środek korygujący (1,4 g/cm3) lub wodę destylowaną, a następnie przeprowadzić 30-minutowe ładowanie prądem znamionowym i kilka godzin moczenia w celu wyrównania gęstości we wszystkich komorach. Z tego powodu poniżej omówimy prawidłowy sposób zwiększania gęstości akumulatora.

Należy pamiętać, że przy obchodzeniu się z elektrolitem należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ zawiera on kwas siarkowy.

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

  1. Avatar
    Zachariasz Budziszewski

    morze

    Odpowiedz
  2. Avatar
    Mons

    może (Możliwość)

    Odpowiedz