Jak dobrac uszczelke pod głowice

W nowoczesnym samochodzie jest wiele części, których naprawa i wymiana kosztuje sporo pieniędzy, ale żadnej z nich nie poświęca się tyle uwagi, co silnikowi spalinowemu. Mówiąc prościej, większość kierowców uważa silnik za najważniejszy element samochodu. I nie mylą się: to silnik decyduje o tym, jak szybka, wygodna i bezpieczna będzie podróż. Ponadto naprawa silnika spalinowego jest zawsze kosztowna. O teorii budowy i działania silnika można mówić bardzo długo, dlatego dobrze byłoby poświęcić temu zagadnieniu kilka osobnych materiałów.

Głowica cylindra to głowica o określonym kształcie, która otacza blok cylindra. Ponieważ głowica cylindra jest narażona na stałe działanie wysokich temperatur i ciśnień, należy szczególnie starannie dobrać materiał, z którego jest wykonana. Materiał ten może być:

  • Stop aluminium;
  • Żelazo stopowe.

Po odlaniu jednego z wyżej wymienionych materiałów jest on poddawany starzeniu w specjalnym procesie w celu usunięcia naprężeń szczątkowych. Wyjaśnijmy, że naprężenie odnosi się do obecności sił wewnętrznych, które trwale deformują wyrób. Oznacza to, że każdy produkt metalowy lub niemetalowy traci wytrzymałość i trwałość z powodu naprężeń wewnętrznych. Jest to szczególnie dotkliwy problem dla producentów uszczelek metalowych. A właśnie trwałość i odporność na naprężenia termiczne i mechaniczne jest wymagana od uszczelek głowicy cylindrów.

Właściwości uszczelek

Dwa najważniejsze elementy silnika samochodowego (a dokładniej blok cylindrów z głowicami cylindrów) mają w miejscu połączenia specjalną uszczelkę. Jest on potrzebny do uszczelnienia kanałów, przez które przepływa czynnik chłodzący, oraz komór spalania. Odkształcenie uszczelki może prowadzić do nieprawidłowego działania silnika. Ale o tym więcej później. Na razie przyjrzyjmy się budowie uszczelki. Obecnie najbardziej rozpowszechnionymi materiałami do produkcji uszczelek głowicy cylindrów są:

  • Wzmocniony paronit z metalowym obrzeżem;
    Blacha.
  • Jest to podział konwencjonalny. Poniżej przedstawiono bardziej szczegółowy podział typów uszczelek głowicy cylindrów:

Niemetaliczne uszczelki azbestowe. Do ich produkcji stosuje się azbest w arkuszach. Otwory w uszczelce dodatkowo wzmacniają (usztywniają) stalowe pierścienie, zakładane na krawędzie wycięć. Wyroby azbestowe są sprężyste i ognioodporne, ale nie mogą pochwalić się długą żywotnością ani odpornością na silne wibracje i gwałtowne wahania temperatury;

Uszczelki niemetaliczne, nieazbestowe. Są one wykonane z materiałów niezanieczyszczających środowiska i, podobnie jak uszczelki azbestowe, są wzmocnione częściami metalowymi (istnieją pewne wyjątki). Nie mają one żadnych wyraźnych wad. Są one elastyczne, trwałe i odporne na wszelkiego rodzaju oddziaływania mechaniczne i termiczne;
Metalowe podkładki dystansowe. Są one wykonane z wysokiej jakości metalu. Mogą się one pochwalić dużą wytrzymałością i trwałością.


Ten ostatni typ został wynaleziony dawno temu, ale nawet obecnie cieszy się dużym zainteresowaniem. Pomimo imponujących osiągów, uszczelki metalowe niekiedy nie spełniają jednego kluczowego wymogu: uszczelka głowicy cylindra musi być idealnie płaska, bez zadziorów i ubytków. Uszczelki metalowe są często wyposażone w specjalne teflonowe elementy uszczelniające, które zapewniają uszczelnienie wszystkich krytycznych obszarów.

Test uszczelka pod głowicą

W rzeczywistości nie można zignorować żadnego z problemów bezpośrednio związanych z silnikiem samochodu. Im szybciej kierowca zlokalizuje i usunie usterkę silnika, tym lepiej. Należy przy tym wziąć pod uwagę kilka kwestii.

Metalowe uszczelki głowicy cylindra odkształcają się pod wpływem przegrzania. Z reguły mostek jest zerwany, a spaliny zaczynają przepływać do kanałów chłodzących przez miejsce zerwania. Zignorowanie problemu może doprowadzić do deformacji poszczególnych elementów silnika. Przegrzanie może być spowodowane przez:

  • Wysoki stopień sprężania;
  • Użycie świec zapłonowych o zbyt niskiej wartości znamionowej dla świec żarowych;
  • Niewystarczające dokręcenie śrub;
  • Stosowanie paliwa niskiej jakości;
  • Niewłaściwa regulacja silnika.

Jeśli metalowa uszczelka przegrzeje się i ulegnie uszkodzeniu, należy ją natychmiast wymienić, a elementy silnika sprawdzić pod kątem odkształceń i uszkodzeń. Przy wyborze nowej uszczelki należy preferować modele przystosowane do pracy w szczególnie trudnych warunkach.

Uszczelki wykonane z miękkiego materiału mogą ulec odkształceniu w przypadku przeciążenia termicznego układu chłodzenia. Jeśli układ chłodzenia nie jest w stanie zrównoważyć temperatury silnika, uszczelka jest jedną z pierwszych ofiar. Dzieje się tak, jeśli:

Awaria pompy wodnej lub termostatu nie jest wykrywana na czas;
Przez długi czas nie wymieniać płynu niezamarzającego i nie płukać układu chłodzenia, w którym utworzył się kamień.
Prosta wskazówka: należy upewnić się, że w układzie chłodzenia nie ma powietrza oraz że pompa i termostat działają prawidłowo. Należy wymienić samą uszczelkę – jej część wykonana z miękkiego materiału oddziela się od metalowego wspornika na skutek przeciążenia termicznego.

Jeżeli uszczelka głowicy cylindra jest uszkodzona, gazy w skrzyni korbowej ulegają rozerwaniu. Po sprawdzeniu uszczelki okaże się, że zwora między komorami po prostu się przepaliła. A może się on wypalić z kilku powodów:
Silnik nie został prawidłowo wyregulowany;
Produkt został zmontowany nieprawidłowo. W szczególności kierowca powinien upewnić się, że używane są nowe śruby i że są one dokręcone tak mocno, jak to możliwe;
Blok cylindra i głowica nie są wystarczająco płaskie w miejscu ich styku.

Aby uniknąć wycieków gazu, należy monitorować pracę instalatora części silnika. Ważną rolę odgrywa również zakup odpowiedniej uszczelki. Jeśli na przykład motocyklista chce zamontować uszczelkę metalową, powinien wybrać taką, która ma dodatkowe elementy uszczelniające.

Uszczelka może ulec uszkodzeniu z powodu krytycznie wysokiego ciśnienia w układzie chłodzenia. W szczególności wzrost ciśnienia można zaobserwować, gdy do układu dostają się spaliny. Co ciekawe, awaria staje się tym bardziej krytyczna, im niższa jest jakość/pogorszenie uszczelki: małe szczeliny umożliwiają przedostawanie się gazów do układu chłodzenia, dochodzi do przegrzania i produkt w końcu nie nadaje się do użytku.

Główne przyczyny wzrostu ciśnienia:

  • W układzie chłodzenia znajduje się powietrze;
  • pompa, wentylator lub termostat są uszkodzone;
  • silnik przegrzewał się po awarii katalizatora.

Aby uniknąć problemów, należy kontrolować stan elementów układu chłodzenia, a podczas prac przy silniku zwracać uwagę na powierzchnie głowicy cylindra i głowicy, z którymi będzie miała kontakt nowa uszczelka głowicy cylindra. Specjaliści zalecają również zwrócenie uwagi na układ wydechowy i sprawdzenie ciśnienia w skrzyni korbowej.

Zwiedzanie marek

Jeśli kierowca nie chce stosować oryginalnej uszczelki głowicy cylindra, powinien rozważyć produkty kilku znanych firm. Ich jakość została potwierdzona przez czas – jest prawie taka sama jak oryginałów, ale różnica w cenie nie jest bez znaczenia. Istnieje wariant wytwarzania uszczelek w warunkach domowych, ale nie polecamy go osobom, które nie znają tematu wystarczająco dobrze. Lepiej jest stosować oryginalne uszczelki, dostarczane przez niemieckich producentów:

  • Goetze;
  • Elring;
  • Corteco;
  • Victor Reinz.

    Victor Reinz jest zasadniczo taki sam jak oryginały, ale sprzedaje swoje produkty pod własną marką. Te uszczelki zbierają najwięcej pozytywnych opinii klientów. Jednak w przypadku zakupu produktów Erlinga lub Goetze istnieje niewielka szansa, że trafimy na produkt o nie najlepszych parametrach. Części Victor Reinz są z reguły droższe od innych analogów. W takim przypadku zakup tych uszczelek jest jeszcze bardziej opłacalny. Ich stała jakość i długa żywotność oznacza, że kierowcy rzadziej będą wymieniać uszczelki silnika.

Uszczelka głowicy cylindra jest ważnym elementem nowoczesnych silników spalinowych. Zalecamy okresowe sprawdzanie stanu uszczelek – ślady oleju lub płynu zapobiegającego zamarzaniu powinny być powodem do ich jak najszybszej wymiany. Przy wyborze produktu należy zwrócić uwagę na nazwy najbardziej znanych producentów: Victor Reinz, Goetze, Erling. Nie zalecamy oszczędzania na zakupie nowej uszczelki głowicy cylindra. Produkty budżetowe szybko się psują, co sprawia, że oszczędzanie na tej części staje się niepraktyczne.

Tomasz Rutkowski | 20 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

2 thoughts on “Jak dobrac uszczelke pod głowice

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *