Ikony na desce rozdzielczej

Kierowcy są ostrzegani o nieprawidłowym działaniu różnych układów pojazdu za pomocą ikon na desce rozdzielczej. Nie zawsze możliwe jest intuicyjne rozszyfrowanie znaczenia tych podświetlanych ikon, ponieważ nie wszyscy kierowcy znają się na samochodach. Ponadto w różnych samochodach oznaczenie graficzne tej samej ikony może się różnić.

Warto zauważyć, że nie każda kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizuje tylko krytyczną usterkę. Podświetlane wskaźniki świetlne pod ikonami są podzielone na 3 grupy według koloru:

Czerwone znaki ostrzegawcze oznaczają niebezpieczeństwo i jeśli zapali się lampka ostrzegawcza w tym kolorze, warto zwrócić uwagę na sygnał komputera pokładowego, aby jak najszybciej podjąć działania w celu usunięcia usterki. Czasami nie są one tak krytyczne i użytkownik może, ale nie musi, kontynuować jazdy z zapaloną ikoną.

Żółte światła ostrzegają o usterce lub konieczności wykonania czynności związanych z prowadzeniem lub serwisowaniem pojazdu.

Zielone światła awaryjne informują o funkcjach serwisowych samochodu i ich działaniu.

Poniżej znajduje się lista najczęściej zadawanych pytań oraz wyjaśnienie, co oznacza podświetlana ikona na panelu.

Ikony informacyjne

Ikona urządzenia może świecić się w różny sposób, czasami świeci się ikona „samochodu z kluczem”, ikona „samochodu z blokadą” lub wykrzyknik. Wszystkie te symbole w kolejności:

Zapalenie się tej kontrolki (w samochodzie z kluczykiem) oznacza usterkę w silniku (często jest to usterka czujnika) lub w części elektronicznej skrzyni biegów. W celu ustalenia dokładnej przyczyny konieczne będzie przeprowadzenie diagnostyki.

Podświetlona na czerwono ikona samochodu z kluczem oznacza, że wystąpił problem z fabrycznym systemem antykradzieżowym. Często ikona ta oznacza, że samochód nie widzi kluczyka immobilizera i nie można uruchomić samochodu, ale jeśli ta ikona miga, gdy samochód jest zablokowany, to wszystko jest w normie – samochód jest zablokowany.

Żółta lampka kontrolna z wykrzyknikiem informuje kierowcę pojazdu z silnikiem hybrydowym o usterce w napędzie elektrycznym. Zresetowanie błędu przez odłączenie zacisku akumulatora nie rozwiąże problemu – konieczna jest diagnoza.

Kontrolka otwartych drzwi – każdy jest przyzwyczajony do tego, że lampka kontrolna świeci się, gdy otwarte są drzwi lub pokrywa bagażnika, ale jeśli wszystkie drzwi są zamknięte, a lampka kontrolna jednych lub czterech drzwi nadal się świeci, problem często tkwi w wyłącznikach krańcowych drzwi (stykach przewodów).

Lampka kontrolna śliskiej drogi – zaczyna migać, gdy układ kontroli stabilności pojazdu wykryje śliską nawierzchnię drogi i włącza się, aby zapobiec poślizgowi, zmniejszając moc silnika i przyhamowując ślizgające się koło. W takiej sytuacji nie ma powodów do zmartwień. Jeżeli jednak obok takiego wskaźnika pojawi się klucz, trójkąt lub przekreślony symbol poślizgu, układ stabilizacji jest uszkodzony.

Klucz na desce rozdzielczej pojawia się na wyświetlaczu, gdy nadchodzi czas przeprowadzenia konserwacji pojazdu. Jest to wskaźnik informacyjny, który jest resetowany po zakończeniu serwisowania.

Ikony ostrzegawcze na tablicy rozdzielczej

Lampka kontrolna koła kierownicy – może świecić w dwóch kolorach. Jeśli kierownica świeci się na żółto, konieczna jest adaptacja, ale jeśli kierownica świeci się na czerwono z wykrzyknikiem, należy się już martwić awarią układu kierowniczego lub systemu ESC. Gdy kontrolka świeci się na czerwono, skręcanie kierownicą może być bardzo trudne.

Ikona immobilizera – zwykle świeci się, gdy samochód jest zablokowany; w tym przypadku czerwona lampka kontrolna samochodu z białym kluczykiem sygnalizuje, że system antykradzieżowy działa. Istnieją jednak trzy główne przyczyny ciągłego świecenia się kontrolki immobilizera: immobilizer nie jest włączony, nie można odczytać identyfikatora kluczyka lub system antykradzieżowy jest uszkodzony.

Lampka kontrolna hamulca postojowego zapala się nie tylko wtedy, gdy dźwignia hamulca ręcznego jest włączona (podniesiona), ale także wtedy, gdy klocki hamulcowe są zużyte lub gdy trzeba uzupełnić/wymienić płyn hamulcowy. W samochodach z elektronicznym hamulcem ręcznym lampka kontrolna hamulca postojowego może zapalić się z powodu uszkodzenia wyłącznika krańcowego lub czujnika.

Ikona płynu chłodzącego – ma kilka wariantów i w zależności od tego, który z nich jest podświetlony, należy wyciągnąć odpowiednie wnioski dotyczące problemu. Jedna czerwona kontrolka, przedstawiająca skalę termometru, sygnalizuje podwyższoną temperaturę w układzie chłodzenia silnika, natomiast żółty zbiornik wyrównawczy z falami sygnalizuje niski poziom płynu chłodzącego w układzie. Należy jednak pamiętać, że kontrolka płynu chłodzącego nie zawsze zapala się dokładnie wtedy, gdy poziom płynu jest niski, może to być po prostu usterka czujnika lub pływaka w zbiorniku wyrównawczym.

Ikona płynu do spryskiwaczy – sygnalizuje niski poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym płynu do spryskiwaczy. Wskaźnik ten zapala się nie tylko wtedy, gdy poziom paliwa jest rzeczywiście niski, ale także wtedy, gdy czujnik poziomu paliwa jest zatkany (styki czujnika są pokryte osadami z powodu złej jakości płynu), co powoduje wysyłanie fałszywych sygnałów. W niektórych pojazdach czujnik poziomu uruchamia się, gdy poziom płynu do spryskiwaczy jest niezgodny z zaleceniami.

Symbol ASR jest wskaźnikiem systemu regulacji antypoślizgowej. Jednostka elektroniczna tego systemu współpracuje z czujnikami ABS. Gdy ta kontrolka świeci się stale, oznacza to, że ASR nie działa. W różnych samochodach ikona ta może wyglądać różnie, ale często ma postać wykrzyknika w trójkącie ze strzałką dookoła lub samego napisu, albo też samochodu na śliskiej drodze.

Ikona katalizatora – często świeci się w przypadku przegrzania elementu katalizatora i często towarzyszy jej nagły spadek mocy silnika. Do przegrzania może dojść nie tylko z powodu słabej pojemności ogniw, ale także w przypadku problemów z układem zapłonowym. Gdy katalizator ulegnie awarii, paleniu się lampki kontrolnej towarzyszy wysokie zużycie paliwa.

Symbol wydechu – zgodnie z instrukcją obsługi oznacza usterkę w układzie oczyszczania spalin, ale zwykle włącza się po zatankowaniu niewłaściwego paliwa lub po błędzie sondy lambda. Układ rejestruje przerwy w zapłonie, co zwiększa zawartość szkodliwych substancji w spalinach i powoduje zapalenie się kontrolki spalin na desce rozdzielczej. Problem nie jest krytyczny, ale warto przeprowadzić diagnostykę w celu znalezienia przyczyny.

Zgłaszanie usterki

Ikona akumulatora – świeci się, gdy spada napięcie na pokładzie i często jest to spowodowane brakiem ładowania przez alternator, dlatego może być także nazywana „ikoną alternatora”. W pojazdach z silnikiem hybrydowym jest on uzupełniony o napis „MAIN” u dołu.

Symbol oleju, znany również jako czerwona lampka ostrzegawcza oleju, sygnalizuje spadek poziomu oleju w silniku samochodu. Ta ikona zapala się po uruchomieniu silnika i nie gaśnie przez kilka sekund lub może zapalić się podczas jazdy. Wskazuje to na problem z układem smarowania lub spadek poziomu lub ciśnienia oleju. Wskaźnik poziomu oleju na desce rozdzielczej może pokazywać kroplę lub fale u dołu, w niektórych pojazdach uzupełniają go litery min, senso, poziom oleju (w kolorze żółtym) lub po prostu litery L i H (oznaczające niski i wysoki poziom oleju).

Ikona poduszki powietrznej – może świecić na kilka różnych sposobów: zarówno czerwony napis SRS i AIRBAG, jak i „czerwony ludzik od pasów bezpieczeństwa” z kółkiem przed nim. Gdy na desce rozdzielczej świeci się jedna z tych ikon, oznacza to, że komputer pokładowy ostrzega o usterce w systemie bezpieczeństwa biernego i poduszki powietrzne nie zostaną uruchomione w razie wypadku. Przyczyny zapalenia się wskaźnika poduszki powietrznej oraz sposób usunięcia usterki opisano w artykule zamieszczonym na tej stronie internetowej.

Ikona wykrzyknika – może mieć różny wygląd i odpowiednio różne znaczenie. Na przykład czerwona (!) kontrolka w kółku oznacza usterkę w układzie hamulcowym i zaleca się nie kontynuować jazdy do czasu poznania przyczyny. Mogą to być następujące przyczyny: zaciągnięty hamulec ręczny, zużyte klocki hamulcowe lub spadek poziomu płynu hamulcowego. Niski poziom to tylko niebezpieczeństwo, bo przyczyną mogą być nie tylko mocno zużyte klocki, przez co po naciśnięciu pedału płyn rozprasza się po całym układzie, a pływak daje sygnał niskiego poziomu, ale może być też gdzieś uszkodzony przewód hamulcowy, a to już jest znacznie poważniejsza sprawa. Chociaż wykrzyknik jest często aktywowany, jeżeli pływak (czujnik poziomu) jest uszkodzony lub ma zwarcie i pływak po prostu leży. W niektórych samochodach wykrzyknikowi towarzyszy napis „BRAKE”, ale problem pozostaje ten sam.

Wykrzyknik może również świecić jako znak „uwaga”, w kolorze czerwonym lub żółtym. Jeśli świeci się żółty znak ostrzegawczy, oznacza to usterkę w układzie elektronicznej kontroli stabilności, natomiast jeśli świeci się na czerwono, po prostu ostrzega kierowcę o czymś, zwykle z tekstem objaśniającym na tablicy rozdzielczej lub w połączeniu z innym symbolem informacyjnym.

Ikona ABS – która może pojawiać się na desce rozdzielczej na różne sposoby, ale niezależnie od tego we wszystkich samochodach oznacza to samo – problem z układem ABS, czyli układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania nie działa w danej chwili. Aby dowiedzieć się, dlaczego system ABS nie działa, przeczytaj nasz artykuł. W takim przypadku można jechać, ale nie należy oczekiwać, że zadziała system ABS, hamulce będą działać jak zwykle.

Symbol ESP może świecić przerywanym światłem lub świecić światłem ciągłym. Lampka z tym symbolem oznacza problem z układem stabilizacji toru jazdy. Wskaźnik elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy z reguły świeci się z dwóch powodów – albo czujnik kąta jest niesprawny, albo czujnik świateł hamowania (tzw. „żaba”) przestał działać. Problem może być jednak poważniejszy, np. awaria czujnika ciśnienia w układzie hamulcowym.

Ikona silnika (niektórzy kierowcy mogą ją nazywać „ikoną wtryskiwacza” lub ikoną kontrolną) może świecić na żółto, gdy silnik pracuje. Informuje o błędach w pracy silnika oraz o nieprawidłowym działaniu jego układów elektronicznych. Aby ustalić przyczynę świecenia się lampki ostrzegawczej na desce rozdzielczej, można przeprowadzić autodiagnostykę lub diagnostykę komputerową.

Ikona świecy żarowej – może zapalić się na desce rozdzielczej samochodu z silnikiem Diesla, znaczenie tego wskaźnika jest dokładnie takie samo jak ikony „check” w samochodach benzynowych. Jeśli w pamięci ECU nie ma żadnych błędów, ikona świec żarowych powinna zgasnąć po rozgrzaniu silnika i wyłączeniu świec żarowych. Przeczytaj tutaj, jak sprawdzić świece żarowe.

Materiał ten ma charakter informacyjny dla większości właścicieli samochodów. Chociaż nie przedstawia on wszystkich możliwych ikon dla każdego istniejącego samochodu, użytkownik będzie w stanie samodzielnie zrozumieć główne symbole deski rozdzielczej, więc nie będzie zaniepokojony, gdy zobaczy ponownie podświetloną ikonę deski rozdzielczej.

Tomasz Rutkowski | 24 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

One thought on “Ikony na desce rozdzielczej

  1. AvatarJuliusz Dudziak

    Bardzo dziękuję za wskazówki dotyczące narzędzi do autodiagnostyki. Zgadzam się z Tobą, że narzędzie skanujące nie jest panaceum. Myślę też, że do listy narzędzi można dodać lampę testową i multimetr. Narzędzia te są również bardzo pomocne w początkowym wykrywaniu problemów.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *