Kod błędu P0300 oznacza niewypał zapłonu, co jest skrótem od „Random cylinder misfire detection system” (System wykrywania niewypału w przypadkowych cylindrach). Jeśli usterka zostanie wykryta w określonym cylindrze, ostatnia cyfra P030x zmieni się na 1, 2, 3, 4 i tak dalej aż do 6 lub nawet 12, w zależności od tego, w którym „cylindrze” wystąpiła usterka. Zatem błąd P0300 jest źródłem takich błędów jak P0301, P0302, P0303, P0304. Najczęściej są one spowodowane brakiem iskry, usterką w dopływie paliwa lub problemem z układem wydechowym.
Przyjrzyjmy się bliżej liście możliwych przyczyn błędu rozrządu zapłonu p0301, błędu p0302, błędu p0303, błędu p0304 lub innych tego typu, konsekwencji i metod usuwania.
Dlaczego wystąpił błąd P0300
Jeżeli w rurze wydechowej silnika wystąpi awaria zapłonu, poziom emisji spalin wzrasta, a to z kolei może prowadzić do wzrostu temperatury w katalizatorze, co może spowodować jego uszkodzenie (plaster miodu topi się, gdy jego temperatura przekroczy próg 800 °C).
W niektórych samochodach ECM monitoruje czas zapłonu za pomocą czujników wału korbowego i wałka rozrządu, aby ograniczyć spalanie w katalizatorze, a w konsekwencji toksyczność. Oprócz rejestrowania błędu p0300, sygnalizowanego kontrolką check-engine, ECM może również odciąć wtryskiwacze w danym cylindrze, w którym wykryto nieprawidłowy czas zapłonu. Warto wspomnieć, że z jakiegoś powodu właściciele samochodów takich jak Lacetti, Matiz, Lanos oraz innych samochodów z wtryskiwaczami, takich jak Opel, Nissan, Kia, są najczęściej zainteresowani przyczynami tego błędu.
Należy zauważyć, że kod błędu P0300 jest rejestrowany przez jednostkę sterującą tylko w przypadku wykrycia usterek zapłonu w kilku cylindrach jednocześnie, ponieważ usterka w jednym z nich jest rejestrowana po dwóch kolejnych powtórzeniach, a istotna jest prędkość obrotowa wału korbowego. Na biegu jałowym błąd jest rejestrowany po 3,5 minuty pracy silnika, a przy prędkości ponad 2000 obr/min – po nieco ponad minucie. Próg rejestracji DTC w pamięci ECM wynosi więcej niż 3,25% nieodebranych błysków na 1000 obr. Jeśli braki zapłonu są wykrywane tylko w określonym cylindrze, nie jest generowany błąd P0300, ale inny, o numerze komory spalania silnika.
Jak sprawdzić, czy występują usterki zapłonu według cylindrów?
Nietrudno jest rozpoznać, że żółta lampka ostrzegawcza zapaliła się z powodu usterki zapłonu, ponieważ usterki zapłonu powodują „trzepotanie” silnika przy niskich obrotach, szarpanie i drgania podczas przyspieszania, utratę przyczepności i wzrost zużycia paliwa.
Przyczyny błędów p0300, p0301, p0302, p0303 i p0304
Niestety, urządzenie diagnostyczne nie nauczyło się identyfikować konkretnej przyczyny awarii, a w tym przypadku braku zapłonu w cylindrze silnika, ale na szczęście najbardziej prawdopodobne usterki mogą przebiegać w dwóch kierunkach – albo nie ma się co palić, albo nie można zapalić. Chociaż jest jeszcze trochę za wcześnie, aby cieszyć się z ewentualnego szybkiego znalezienia przyczyny błędu p0300, ponieważ może to być możliwe:
- W układzie zapłonowym:
– uszkodzenie świecy zapłonowej;
– awaria kabla wysokiego napięcia;
– uszkodzona cewka zapłonowa (lub moduł);
– inne przyczyny związane z okablowaniem i złączami w układzie zapłonowym. - W systemie zasilania
– paliwo złej jakości;
– zatkane wtryskiwacze;
– źle zanieczyszczony filtr paliwa;
– niskie ciśnienie paliwa. - W układzie wydechowym
– zakleszczone lub poluzowane zawory;
– przecieki powietrza;
– niska kompresja;
– zatkany katalizator;
– Zatkany katalizator; usterki w mechanizmie rozrządu. - W elektronicznym układzie sterowania
– uszkodzenie czujników wału korbowego i wałka rozrządu;
– uszkodzenie czujnika detonacji;
– Uszkodzenie czujników przepływu powietrza wlotowego i temperatury;
– Awaria sterownika ECU.
Jeżeli nie jest to ogólny problem wielokrotnego przeskakiwania, ale dotyczy konkretnego cylindra: p0301, p0302, p0303, p0304 lub innych, sytuacja jest uproszczona i najprawdopodobniej leży w układzie zapłonowym. W takich przypadkach może być również wyświetlany błąd P0363, ale on również wskazuje na zablokowany dopływ paliwa do cylindra.
Zalecenia dotyczące sprawdzenia i usunięcia usterki
Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić w przypadku usterek zapłonu, są przewody zapłonowe i cewki zapłonowe (moduł), które często okazują się mieć uszkodzoną izolację, przerwę w izolacji lub oleistą powierzchnię. Przewody mierzymy multimetrem (normalna rezystancja wynosi około 4 – 10 kohmów), w trybie rezystancji, natomiast aby sprawdzić poszczególne cewki zapłonowe, wystarczy zamienić je ze znanym sprawnym cylindrem i zrobić nowy błąd. Jeśli kod zmieni się na inny numer cylindra, cewka jest uszkodzona. Moduł zapłonowy jest bardziej skomplikowany, trzeba go sprawdzić za pomocą testera.
Należy bardzo dokładnie sprawdzić wszystkie elementy układu zapłonowego pod kątem zużycia lub uszkodzenia.
Drugie w kolejności są świece zapłonowe – uszkodzona elektroda, nieprawidłowa szczelina lub nagromadzenie oleju mogą doprowadzić do uszkodzenia lub niestabilności świecy.
Izolator świecy zapłonowej powinien być biały, bez żółtych znaków przerwania iskry.
Po wykręceniu świecy zapłonowej w celu jej sprawdzenia, należy zmierzyć stopień sprężenia w cylindrze. Zmniejszona kompresja lub jej brak prowadzi do niedostatecznej kompresji, co powoduje problemy z zapłonem mieszanki.
Zatkane wtryskiwacze paliwa prowadzą do nieprawidłowego zapłonu w komorze spalania, ale niestety nie da się tego tak szybko sprawdzić bez stanowiska kontrolnego. I jedyne, co można poradzić w takiej sytuacji, to dolać paliwa o wyższej liczbie oktanowej i pojeździć przez chwilę na wyższych obrotach (4-5 tys. obr./min).
Zły filtr paliwa lub zła benzyna są często przyczyną niestabilności wtryskiwaczy. Dlatego należy pamiętać o ostatniej wymianie filtra i stacji benzynowej, na której był tankowany.
Utknięty zawór EGR lub nieszczelna uszczelka kolektora dolotowego, które mogą być również przyczyną przypadkowego ustawienia czasu zapłonu, mogą być trudne do zidentyfikowania, dlatego podczas diagnostyki komputerowej należy zwrócić uwagę na taki parametr, jak korekta długoterminowa paliwa. Będzie on wskazywał, w jakim stopniu ECU kompensuje brak równowagi w stosunku powietrza do paliwa. Jeżeli ten parametr różni się o więcej niż 10% w danym cylindrze, może to oznaczać nieszczelność podciśnienia lub przeciek powietrza.
Normalna korekta nie przekracza 1-3% w jedną lub drugą stronę.
Rzadsze przypadki, które powodują nieprawidłowe działanie zapłonu, takie jak przesunięcie faz rozrządu lub wydechu, są kontrolowane przez jednostkę sterującą i oprócz kodu P030X pojawią się inne błędy dotyczące katalizatora, sondy lambda, wałków rozrządu.
Miejmy nadzieję, że wszystkie te wskazówki pomogą nie tylko ustalić przyczynę usterki, ale także naprawić ją samodzielnie, bez pomocy z zewnątrz, nie wydając ani rubla, lub płacąc tylko za konkretną część, zamiast wyrzucać pieniądze na wymianę wszystkiego, co może ulec awarii.
okrągły
w górę