DTC P0446

Wszystkie pojazdy są wyposażone w układ kontroli emisji par (EVAP), zaprojektowany specjalnie po to, by zapobiegać uwalnianiu toksyn do atmosfery. Po założeniu korka gazu paliwo wraz z toksynami zostaje uwięzione w środku.

Opary paliwa przechodzą przez przewód odpowietrzający do pojemnika z węglem drzewnym, gdzie węgiel aktywny pochłania część spalin. Następnie elektroniczny moduł sterujący (ECM) pozwala zaworowi odpowietrzającemu wypchnąć spaliny do wlotu powietrza do silnika.

Opary przedostają się do wlotu powietrza do silnika przez zawór oczyszczający. Tam mieszają się z powietrzem i paliwem, tworząc proces spalania, który napędza pojazdy. Jeśli zawór sterujący odpowietrzaniem nie działa, wyzwala kod P0446.

Co oznacza kod P0446?

Układ EVAP działa dzięki zaworowi sterującemu odpowietrzaniem i zaworowi odmulającemu. Zawór sterujący odpowietrzający utrzymuje układ w ruchu, wciągając spaliny, a następnie wypychając je przez zawór odmulający.

Zawór odmulający pełni rolę wylotu do wlotu powietrza do silnika. Spaliny mogą przedostać się przez zawór odmulający tylko wtedy, gdy ECM każe zaworowi sterującemu odpowietrzaniem przepuścić powietrze. Kod P0446 pojawia się, gdy zawór sterujący odpowietrzaniem działa nieprawidłowo.

Problemy te pojawiają się podczas regularnych testów ECM. Gdy pojazd nie jest uruchomiony, ECM sprawdza szczelność układu EVAP, zamykając zawór sterujący odpowietrzaniem. Zamknięcie zaworu powoduje całkowite odcięcie układu EVAP, z którego nie powinno wydostawać się powietrze ani spaliny.

Jeśli zawór sterujący odpowietrzaniem nie jest w stanie utrzymać ciśnienia wystarczającego do uszczelnienia układu EVAP, wyzwala kod P0446.

Objawy kodu P0446

Kod P0446 powoduje trzy podstawowe objawy. Pierwszym i najbardziej widocznym objawem jest zapalenie się kontrolki „check engine”.

Po drugie, należy zwrócić uwagę na zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazd. Jeśli częściej zjeżdżasz na stację benzynową, być może warto wykonać przegląd diagnostyczny.

Po trzecie, może być wyczuwalny zapach benzyny. Ponieważ zawór sterujący odpowietrzaniem nie jest w stanie się uszczelnić, spaliny mogą się wydostawać na zewnątrz, tworząc zapach paliwa wokół pojazdu. Wdychanie tych oparów może być niebezpieczne dla zdrowia.

Przyczyny kodu P0446

Pęknięty, uszkodzony lub nieprawidłowo zamontowany korek gazowy najczęściej powoduje wyświetlenie kodu P0446. Mogą jednak wystąpić również inne, mniej powszechne przyczyny. Należą do nich:

  • Zawór regulacyjny odpowietrzania: Bez sprawnego zaworu sterującego odpowietrzaniem mogą zdarzyć się dwie rzeczy. Uszkodzony zawór sterujący odpowietrzaniem może zamknąć spaliny w środku, a nic nie będzie ich poruszać, lub zawór sterujący odpowietrzaniem nie będzie w stanie utrzymać ciśnienia wystarczającego do zamknięcia oparów.
  • Szyjka wlewu zbiornika paliwa: Jeśli szyjka wlewu zbiornika paliwa jest pęknięta, nie można utrzymać ciśnienia. Pęknięcie osłabia ciśnienie w zaworze sterującym odpowietrzaniem. Szyjka wlewu zbiornika paliwa może być również zniekształcona lub uszkodzona w inny sposób, co daje ten sam efekt.
    Przewody układu EVAP: Ciśnienie może również wyciekać z przewodów w układzie EVAP. Problem ten można zdiagnozować, wykonując test dymienia.
    Uszczelka lub uszczelka jednostki wysyłającej paliwo: Ta uszczelka lub uszczelnienie zapewnia, że paliwo pozostaje w jednostce i nie przemieszcza się w inne miejsce w pojeździe. Nawet jeśli paliwo nie wycieka, ciśnienie może słabnąć.
  • Kanister na węgiel drzewny: Może się rozszczepić lub ulec uszkodzeniu. Jako główny element zatrzymujący spaliny, pochłaniacz węgla drzewnego ma kluczowe znaczenie dla układu EVAP.
  • Zbiornik paliwa: Zbiornik paliwa może być przyczyną wyświetlenia kodu P0446, ponieważ zbiornik paliwa zasila układ EVAP.
  • Złącza elektryczne: Pojazdy działają na połączeniach elektrycznych, podobnie jak komputery. Zwarcie lub rozwarcie połączenia elektrycznego ma wpływ na układ EVAP.

Czy kod P0446 jest poważny?

Kod P0446 nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla użytkownika. W przypadku pojawienia się tego kodu można nadal prowadzić samochód. Poza zapaleniem się kontrolki check engine, może wystąpić zmniejszenie zużycia paliwa.

Ten kod nie stanowi zagrożenia dla życia, ale wszystko, co powoduje zapalenie się kontrolki silnika, wymaga uwagi.

Jak naprawić

Aby naprawić kod P0446, należy najpierw sprawdzić korek gazowy. Problemy z układem EVAP mają wiele potencjalnych przyczyn, co sprawia, że są trudniejsze do zdiagnozowania. Najskuteczniejsze jest podejście stopniowe, od najmniej do najbardziej poważnych.

Jeśli korek gazu jest wadliwy, uszkodzony lub zniszczony, wymień go, a następnie skasuj kod. Jeśli kod P0446 nadal występuje, należy sprawdzić, czy nie ma nieszczelności. Niektórzy mechanicy używają testu dymnego do sprawdzenia nieszczelności. Test dymny polega na przepuszczeniu dymu przez układ EVAP w celu sprawdzenia, czy dym ujawnia nieszczelności. Po naprawieniu dziur (jeśli takie występują) należy skasować kod.

Następnym krokiem jest sprawdzenie elementów sterujących EVAP. Mogą one być zapchane, zatkane lub mieć wewnętrzną awarię elektromagnesu. Istnieje kilka sposobów sprawdzenia elementów sterujących. Spróbuj przedmuchać zawór kontrolny odpowietrzania. Jeśli się nie otwiera, może być zapchany lub zatkany.

Wymień wszystkie uszkodzone części, wyczyść te, które już tam są, i ponownie sprawdź, czy nie występuje kod P0446.

Tomasz Rutkowski | 24 maja, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

2 thoughts on “DTC P0446

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *