DTC P0420 Ford

Katalizator ma za zadanie rozkładać szkodliwe zanieczyszczenia powstające podczas cyklu spalania w silniku benzynowym. Wykorzystując drobne sita z platyny i złota do filtrowania gazów spalinowych, katalizator jest w stanie zmniejszyć szkodliwe emisje.

Katalizator posiada dwa czujniki tlenu. Jeden znajduje się na górze (przy wlocie spalin) katalizatora, a drugi na dole.

Jeśli górny czujnik tlenu działa prawidłowo, jego odczyt powinien wahać się w zależności od temperatury silnika i obciążenia. Odczyt dolnego czujnika tlenu powinien pozostać stały (nie powinien się gwałtownie wahać), jeśli działa on prawidłowo i nie ma problemów z katalizatorem.

Gdy górny i dolny czujnik tlenu wykazują podobne odczyty, jest to wskazówka, że katalizator nie działa prawidłowo. Jeśli napięcie dolnego czujnika spada i zaczyna oscylować podobnie jak górny czujnik, oznacza to, że poziom tlenu jest zbyt wysoki, moduł sterujący układu napędowego (PCM) rejestruje błąd P0420 Ford.

Przyczyny błędu P0420 Ford?

  • Uszkodzony tłumik lub nieszczelności tłumika
  • Uszkodzony kolektor wydechowy lub nieszczelności w kolektorze wydechowym
  • Pojazd ma uszkodzoną rurę wydechową lub nieszczelną rurę wydechową.
  • Luki w rozrządzie zapłonu silnika Ford
  • Katalizator jest zanieczyszczony olejem
  • Uszkodzony konwerter katalityczny (najczęstszy)
  • Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik
  • Uszkodzona górna lub dolna sonda lambda
  • Uszkodzone okablowanie lub złącza sondy lambda Ford
  • „Przepełniony” wtryskiwacz paliwa
  • Wysokie ciśnienie paliwa
  • Stosowanie niewłaściwego rodzaju paliwa (stosowanie paliwa ołowiowego zamiast bezołowiowego)

Awaria katalizatora objawy

Początkowo przy tym błędzie nie ma żadnych zauważalnych objawów. Samochód Ford jeździ jak dotychczas, jedynie na desce rozdzielczej zapali się ostrzeżenie „Check Engine”. Moc może spadać po rozgrzaniu się silnika. Pojazd może nie przyspieszać powyżej 60-90 km na godzinę. Z rury wydechowej zaczyna wydobywać się zapach „zgniłych jaj”.

W jaki sposób diagnozuje się usterkę?

Za pomocą skanera OBD-II sprawdź napięcie dolnego czujnika tlenu w pracującym Fordzie. Napięcie na wyjściu z czujnika powinno być stałe. Wykres „kardiogramu” wskazuje na problemy z dolną lambdą lub katalizatorem. Należy sprawdzić wszelkie inne błędy, które mogą powodować błąd P0420 oraz zaktualizować oprogramowanie jednostki sterującej silnika. Jeśli pojazd ma usterki zapłonu lub problemy z układem paliwowym, należy je najpierw usunąć, a następnie zająć się nimi dalej. Dolny czujnik tlenu powinien zostać sprawdzony pod kątem uszkodzeń zewnętrznych.

Częste błędy podczas diagnozowania kodu Ford P0420

Najczęstszym błędem jest wymiana czujników tlenu przed zakończeniem procesu diagnozy. Jeśli błąd ten jest spowodowany przez inny komponent, wymiana nie rozwiązuje problemu.

Jak poważny jest błąd sprawności katalizatora?

Po wystąpieniu tego błędu kierowca nie ma problemu z prowadzeniem Ford. Kod ten może zostać zignorowany. Jednak jeśli problem zostanie zignorowany, może dojść do poważnego uszkodzenia innych elementów pojazdu.

Jeśli przyczyna błędu nie zostanie usunięta w odpowiednim czasie, może dojść do poważnego uszkodzenia katalizatora. Ponieważ katalizator jest kosztowną częścią, konieczne jest jak najszybsze naprawienie przyczyny usterki. Jeśli katalizator zostanie zniszczony, jego pozostałości mogą dostać się do cylindrów silnika, co spowoduje konieczność remontu silnika Forda lub wymiany jednostki.

Jeśli problemy w układzie zapłonowym, układzie paliwowym, niewypał w silniku nie zostaną szybko usunięte, mogą doprowadzić do uszkodzenia katalizatora. Te przyczyny są najczęstszymi źródłami błędu P0420. Przy wymianie katalizatora i czujnika tlenu warto wymienić je na części oryginalne lub wysokiej jakości, znanych marek.

Tomasz Rutkowski | 24 lutego, 2023
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

One thought on “DTC P0420 Ford

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *