Błąd EDC sygnalizuje usterkę w elektronicznym układzie sterowania wtryskiem paliwa w silniku wysokoprężnym. Błąd ten jest sygnalizowany kierowcy przez kontrolkę EDC o tej samej nazwie. Przyczyn tego błędu może być wiele. Główne z nich to zatkanie filtra paliwa, awaria wtryskiwaczy, awaria pompy paliwowej, dławienie się pojazdu, paliwo niskiej jakości itd. Zanim jednak zajmiemy się prawdziwymi przyczynami błędów paliwowych, należy zrozumieć, czym jest układ EDC, dlaczego jest potrzebny i jakie funkcje spełnia.
Co to jest EDC i co się na nią składa?
Układ EDC wykorzystuje informacje z wielu czujników, takich jak: czujnik tlenu, ciśnienie doładowania, temperatura powietrza dolotowego, temperatura paliwa, temperatura płynu chłodzącego, ciśnienie paliwa, przepływomierz powietrza, położenie pedału przyspieszenia, Hall, prędkość obrotowa wału korbowego, prędkość jazdy, temperatura oleju, początek wtrysku (skok iglicy rozpylacza), ciśnienie powietrza dolotowego. Centralna jednostka sterująca podejmuje decyzje na podstawie informacji otrzymanych z czujników i przekazuje je do siłowników.
Następujące mechanizmy pełnią rolę urządzeń wykonawczych systemu:
- główna i pomocnicza (w niektórych modelach z silnikiem wysokoprężnym) pompa paliwowa;
- dysze wtryskowe;
- zawór wtrysku paliwa;
- regulator ciśnienia paliwa;
- silniki elektryczne siłowników klap wlotowych i zaworów;
- zawór ograniczający ciśnienie doładowania;
- świece żarowe w układzie podgrzewania wstępnego;
- silnik elektryczny wentylatora chłodzącego;
- silnik pomocniczej pompy płynu chłodzącego;
- element grzejny sondy lambda;
- zawór przełączający chłodnicy;
- Zawór EGR;
- inni.
Funkcje systemu EDC
System EDC ma następujące główne funkcje (mogą się różnić w zależności od modelu silnika i ustawień dodatkowych):
- ułatwiając rozruch silnika w niskich temperaturach;
- Zapewnienie regeneracji filtra cząstek stałych;
- chłodzenie ominiętych gazów spalinowych;
- regulacja recyrkulacji spalin;
- regulacja ciśnienia doładowania;
- ograniczenie maksymalnej prędkości obrotowej silnika;
- tłumienie oscylacji w skrzyni biegów podczas zmian momentu obrotowego (w automatycznej skrzyni biegów);
- regulacja prędkości obrotowej wału korbowego przy silniku pracującym na biegu jałowym;
- regulacja ciśnienia wtrysku (w silnikach z układem Common Rail);
- Sterowanie wyprzedzeniem rozrządu paliwa;
- regulacja wtrysku paliwa do cylindra.
Po wymienieniu głównych części składających się na system i jego funkcji widać wyraźnie, że istnieje wiele przyczyn błędów w EDC. Spróbujmy usystematyzować te informacje i wymienić te najczęściej spotykane.
Oznaki błędu EDC
Oprócz bezpośredniego wyświetlenia lampki EDC na desce rozdzielczej istnieją inne wskazania, które symbolizują nieprawidłowe działanie układu zarządzania silnikiem. Należą do nich:
- szarpanie w ruchu, utrata przyczepności;
- skokowe zwiększanie obrotów silnika na biegu jałowym;
- urządzenie wydaje głośny „warczący” dźwięk;
- nadmierna ilość czarnego dymu wydobywającego się z rury wydechowej;
- silnik wyłącza się po gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia, nawet przy dużej prędkości;
- maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi 3000 obr;
- Wymuszone odłączenie turbiny (jeśli jest zamontowana).
Możliwe przyczyny i środki zaradcze w przypadku błędu EDC
Jeśli lampka EDC na desce rozdzielczej samochodu świeci się, należy przeprowadzić diagnostykę za pomocą komputera. Jeśli masz narzędzie skanujące, możesz to zrobić samodzielnie. W przeciwnym razie należy udać się na warsztaty. Spróbuj przeprowadzić diagnostykę komputerową u oficjalnego sprzedawcy lub w stacji obsługi producenta samochodu. Technicy korzystają z licencjonowanego oprogramowania. W innych stacjach serwisowych istnieje ryzyko, że będą one przeprowadzać diagnostykę przy użyciu „zhakowanego” oprogramowania, które może nie wykrywać błędów.
Główne powody, dla których EDC się świeci, oraz metody rozwiązywania problemów:
- Zatkane katalizatory. Rozwiązaniem jest sprawdzenie ich stanu i w razie potrzeby wyczyszczenie lub wymiana. Inną możliwością jest wymiana zaworu zwrotnego w filtrze paliwa.
- Filtr paliwa jest zatkany. Przyczyna ta jest sygnalizowana przez jednoczesne pojawienie się na tablicy rozdzielczej wskaźników EDC i „tankowanie”. Prowadzi to do niskiego ciśnienia w układzie. Rozwiązaniem jest wymiana filtra lub jego wyczyszczenie.
- Uszkodzony jest przekaźnik odpowiedzialny za zasilanie układu paliwem. Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- Czas wtrysku paliwa nie jest wyregulowany (jest to szczególnie ważne, jeżeli pompa paliwowa wysokiego ciśnienia została wymontowana). Rozwiązaniem jest wyregulowanie go (najlepiej w warsztacie).
- Usterka czujnika powietrza. Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- W przewodzie podciśnieniowym prowadzącym do siłownika hamulcowego jest pęknięcie. Rozwiązaniem jest sprawdzenie szczelności węża i w razie potrzeby jego wymiana.
- Wlot w zbiorniku jest zatkany. Rozwiązaniem jest wyczyszczenie go.
- Usterka czujnika pompy paliwa. Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- Usterka czujnika pedału przyspieszenia. Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- Usterka czujnika położenia pedału sprzęgła (dotyczy samochodów Mercedes Vito, szczególnym objawem jest niemożność osiągnięcia podczas jazdy obrotów silnika powyżej 3000). Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- Świece żarowe podgrzewacza paliwa nie działają. Rozwiązaniem jest sprawdzenie ich działania, zidentyfikowanie wadliwych i wymiana.
- Paliwo przelewa się do „powrotu” przez dysze. Rozwiązaniem jest sprawdzenie wtryskiwaczy. W przypadku wykrycia wadliwych wtryskiwaczy należy je wymienić, a najlepiej cały zestaw.
- Problemy z czujnikiem, który odczytuje znaczniki na kole zamachowym. W niektórych modelach, np. w Mercedesie Sprinterze, nie jest ona przykręcana, lecz po prostu zakładana i może odpaść na złej drodze. Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- Usterki w obwodzie czujnika temperatury paliwa. Rozwiązaniem jest sprawdzenie działania czujnika i integralności jego obwodów. W razie potrzeby naprawić lub wymienić (dotyczy pojazdów Mercedes Vito, znajduje się na listwie paliwowej, za filtrem paliwa).
- Problemy z działaniem pompy wtryskowej paliwa lub pompy wtryskowej paliwa. Rozwiązaniem jest sprawdzenie ich działania, naprawa (specjalistyczne warsztaty wykonują naprawy tych pomp) lub wymiana.
- Układ paliwowy jest nieszczelny z powodu braku paliwa. Rozwiązaniem jest oczyszczenie systemu i wymuszenie skasowania błędu w ECU.
- Awaria układu ABS. W niektórych pojazdach, jeśli wystąpi awaria układu blokady hamulców, oprócz lampki ostrzegawczej ABS zapali się lampka EDC, sygnalizując problem z układem ABS. Rozwiązaniem jest sprawdzenie systemu ABS i zlecenie jego naprawy. W niektórych przypadkach pomocna może okazać się wymiana „muchomora sromotnikowego” w układzie hamulcowym.
- Wadliwy regulator ciśnienia na szynie paliwowej. Rozwiązaniem jest sprawdzenie jego działania i w razie potrzeby wymiana.
- Brak styku na czujniku ciśnienia w rampie. Rozwiązaniem jest sprawdzenie, czy jest kontakt i czy złącze jest ciasno zamocowane na czujniku ciśnienia.
- Usterka czujnika sterowania turbiną (jeśli jest zamontowany). Wyjście – sprawdzić działanie czujnika, w razie potrzeby wymienić.
- Słaby kontakt z dyszą. Rozwiązaniem jest sprawdzenie mocowania rurek do dysz i rampy dystrybucyjnej oraz styków na dyszach i czujnikach, a w razie potrzeby wyczyszczenie ich i poprawienie styków.
- Wadliwy czujnik doładowania i obwód (jeśli jest zamontowany). Rozwiązaniem jest sprawdzenie działania obwodu, czyli jego „przetestowanie”. W razie potrzeby naprawić lub wymienić.
- Błąd w działaniu ECU. Jest to dość rzadkie zjawisko, ale zaleca się zresetowanie błędu za pomocą metody programowej. Jeśli problem pojawi się ponownie, należy poszukać jego przyczyny.
- Problemy z okablowaniem (pęknięcie przewodu, uszkodzenie izolacji). Nie można podać jednoznacznych zaleceń, ponieważ uszkodzona izolacja przewodów w systemie EDC może być przyczyną błędu.
Po usunięciu przyczyny błędu należy pamiętać o zresetowaniu błędu w ECU. Jeśli zlecisz naprawę samochodu warsztatowi, zrobi to za Ciebie. W przypadku samodzielnej naprawy należy odłączyć ujemny biegun akumulatora na 10…15 minut, aby informacje zniknęły z pamięci.
Właścicielom samochodów ciężarowych IVECO DAILY zaleca się sprawdzenie ciągłości przewodu ujemnego i jego izolacji, który biegnie do zaworu regulacji ciśnienia (MPROP). Rozwiązaniem jest zakup nowych zacisków i wiązek (przewody i styki często przepalają się przy dużych prądach). Faktem jest, że ten element jest „chorobą wieku dziecięcego” tego modelu. Właściciele często się z tym spotykają.
Jak widać, istnieje wiele przyczyn tego błędu. Dlatego w przypadku wystąpienia błędu zalecamy najpierw przeprowadzenie diagnostyki komputerowej. Pozwoli to zaoszczędzić czas i wysiłek. Błąd EDC nie jest krytyczny i jeśli samochód nie utknie w martwym punkcie, można go wykorzystać. Nie zaleca się jednak jazdy z zapaloną lampką EDC przez dłuższy czas bez ustalenia prawdziwej przyczyny. Może to prowadzić do innych usterek, których naprawa będzie kosztować więcej pieniędzy.