DTC P0135

P0135 to błąd obwodu grzewczego czujnika tlenu (bank 1, czujnik 1). Ten kod błędu informuje kierowcę, że nastąpiła usterka w mechanizmie podgrzewania pierwszej sondy lambda, tej zainstalowanej przed neutralizatorem. Błąd p0135 można zidentyfikować za pomocą autoskanera lub autodiagnostyki (za pomocą spinacza do papieru i mrugającego licznika znaków kontrolnych na desce rozdzielczej). Ponieważ może nie być innych objawów wskazujących na problem z ogrzewaniem czujnika tlenu.

Jak błąd P0135 wpływa na zachowanie pojazdu

Zachowanie pojazdu w przypadku awarii 1. lambdy może nie mieć wpływu na pracę silnika. Jest on sygnalizowany jedynie przez wskaźnik CHECK ENGINE. Zużycie paliwa z reguły nie wzrasta, lub wzrasta, ale tylko nieznacznie (w przeciwieństwie do błędu DK2, kod P0136), z tym, że występuje lekka utrata dynamiki i nieco bardziej burczący dźwięk wydechu i żrący zapach. Może to zależeć od marki samochodu i specyfiki sterownika.

Błąd p0135 jest zapisywany w pamięci ECU podczas pracy silnika, gdy temperatura neutralizatora jest znacznie wyższa niż powinna, a rezystancja czujnika tlenu jest wyższa niż wymagana. Kod ten jest zapisywany w archiwum zdarzeń ECU i może być wyświetlany nawet wtedy, gdy problem został usunięty, dlatego w celu ustalenia, czy w systemie występuje rzeczywisty problem, wymagany jest nie tylko tryb autodiagnostyki, ale również tryb testowy, a istniejące zapisy w archiwum powinny zostać zresetowane.

Przyczyny błędu P0135

Usterek podgrzewacza czujnika tlenu nie ma zbyt wiele, a testem multimetrem można je łatwo zidentyfikować samodzielnie:

  1. Słaby kontakt w gnieździe zasilania czujnika (tlenek);
  2. Uszkodzone okablowanie/zwarcie w obwodzie grzejnika;
  3. Awaria grzejnika;
  4. Inne usterki powodujące nieprawidłowe działanie.

Dlatego, aby wyeliminować przyczynę błędu podgrzewacza spalin, należy sprawdzić po kolei sondy lambda.

Usunięcie błędu w obiegu grzewczym

Najpierw upewnij się, że okablowanie czujnika jest nienaruszone, a następnie sprawdź stan chipa kontaktowego (czyste utlenienie). Wtedy logiczne jest sprawdzenie rezystancji ogrzewania lambda. Przy rozgrzanym silniku, w normalnej temperaturze 20°C, odłączyć wtyczkę od czujnika i zmierzyć rezystancję pomiędzy dwoma przewodami o tym samym kolorze (to te, które są zasilane napięciem 12V).

Jeśli brakuje rezystancji lub jest ona znacznie wyższa niż powinna być (≈3-9 omów, może się różnić, w zależności od danych technicznych), DK należy wymienić na nową.

Oprócz rezystancji można też sprawdzić ilość odchyleń strzałki woltomierza w ciągu 10 sekund i gdyby odczyt czujnika nie zmienił się, to w pamięci pojawiłby się kod błędu p0134 (brak aktywności sygnału czujnika).

Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności, oczyszczeniu styków lub wymianie czujnika, błąd P0135 powinien zniknąć po kilku minutach pracy silnika. Jeśli masz komputer z zainstalowanym specjalnym oprogramowaniem, możesz to sprawdzić i usunąć zdarzenie w archiwum. Błąd można również zresetować poprzez usunięcie zacisku z akumulatora. Najprostszym sposobem jest jednak użycie smartfona z zainstalowaną aplikacją diagnostyczną, do prostego zadania odczytania/resetowania usterek wystarczy dowolne oprogramowanie i kompatybilny skaner na 8-bitowym układzie.

Jeśli jednak problemu nie da się rozwiązać tak łatwo, wskazana jest zaawansowana funkcjonalność. Najbardziej przystępnym urządzeniem, które może to zrobić jest skaner OBD-2 Scan Tool Pro Black Edition sparowany z Torque Pro.

Dzięki 32-bitowemu układowi Scan Tool Pro pozwoli na monitorowanie w czasie rzeczywistym zarówno czujnika tlenu, jak i każdego innego czujnika w bloku silnika, skrzyni biegów, przekładni czy domu systemu ABS i ESP. Łączy się z ECU poprzez Bluetooth lub Wi-Fi bez utraty łączności.

Aby dowiedzieć się, czy grzałka lambda działa, należy monitorować sygnał sinusoidalny, gdy silnik jest zimny i gorący, monitorować napięcie sondy, obroty silnika i zużycie paliwa.

Tomasz Rutkowski | 25 lipca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *