DTC P0420

Kod błędu P0420 oznacza: „sprawność układu katalitycznego poniżej poziomu progowego”. Wskazuje to na bardzo niską wydajność katalizatora. Jeśli pojazd jest wyposażony w dwa katalizatory jednocześnie, ten błąd może być również oznaczony kodem P0420 dla Opel, Audi, Ford, Toyota, BMW i Volkswagen.

W języku angielskim opis usterki brzmiałby: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1) lub (Bank 2). Nietrudno zgadnąć, że problem może świadczyć o tym, że katalizator osiągnął kres swojej użyteczności, choć jest nadzieja, że to wina złego paliwa lub awarii drugiej lambdy.

Warunki dla DTC P0420

Podczas monitorowania ECM porównuje sygnały z pierwszego i drugiego czujnika w określonym przedziale czasu, obliczając czas trwania sygnału napięciowego, a jeśli przekroczy on ustawiony próg, mózg pojazdu interpretuje to jako usterkę układu neutralizacji. Wartość progowa różnicy między amplitudami czujników tlenu przedniego S1 (branego za punkt odniesienia) i tylnego S2 jest większa niż 0,7 razy na minutę.

Usterka nie jest jednak natychmiast sygnalizowana lampką kontrolną w pamięci ECM, ale dopiero wtedy, gdy sprawność katalizatora spada przez 100 sekund, obciążenie silnika musi wynosić od 21 do 63% przy prędkości obrotowej wału korbowego od 1720 do 2800 obr/min, a temperatura katalizatora musi przekraczać 500 stopni Celsjusza.

W miarę zużywania się katalizatora (jego pojemności) odczyt z tylnego czujnika zbliża się do odczytu z przedniego czujnika tlenu.

Podczas normalnej pracy katalizatora sygnał z podgrzewanego czujnika tlenu znajdującego się na wylocie powoli przełącza się między stanem wzbogaconym i zubożonym. Częste przełączanie się sondy lambda między tymi stanami wskazuje na pogorszenie sprawności katalizatora. W rezultacie zmniejsza się jej zdolność do magazynowania tlenu.

Rolą katalizatora jest utlenianie tlenku węgla i neutralizowanie węglowodorów CO2 w celu zmniejszenia stężenia szkodliwych substancji. Proces ten jest monitorowany przez dwa czujniki tlenu, począwszy od normy Euro 3. Pierwszy i drugi sygnał lambda są stale porównywane w celu zarejestrowania zbieżności ich odczytów.

Dlatego kod błędu P0420 będzie niepokoił wszystkich właścicieli samochodów, w tym takich jak: Daewo, Nissan, Toyota, Chevrolet, Ford, Honda i inne pojazdy po 1996 r. z 2 sondami lambda w układzie wydechowym.

Kod usterki P0420 pojawia się, gdy w spalinach wykryte zostaną pozostałości tlenu i niespalonego paliwa.

Jak zachowuje się samochód (objawy błędu p0420)

W zależności od tego, która z dwóch usterek katalizatora ma miejsce (zatkany katalizator lub zniszczenie), samochód będzie wykazywał charakterystyczne objawy. Oprócz tego, że na desce rozdzielczej zapali się lampka kontrolna „check engine”, a w niektórych samochodach także lampka przegrzania katalizatora, spaliny nie będą już spełniać norm EURO 3-5. Ogólnie rzecz biorąc, oznaki, przy których pojawi się błąd P0420 (P0430) mogą być następujące:

  • zwiększone zużycie paliwa;
  • zmniejszenie dynamiki silnika;
  • zmiana zapachu spalin (stał się bardzo nieprzyjemny);
  • grzechotanie katalizatora (jeśli się kruszy);
  • czasami niestabilna praca na biegu jałowym;
  • uruchomienie silnika może być trudne. Jeśli więc obserwujesz więcej niż dwa z tych objawów jednocześnie, Twój samochód prawdopodobnie cierpi na problem z katalizatorem i potrzebujesz diagnostyki, aby ustalić dokładny kod usterki!

Główne przyczyny występowania kodu P0420

Przy prawidłowej eksploatacji katalizator wytrzymuje co najmniej 200 000 do 250 000 km, ale jeśli regularnie tankujesz paliwo zawierające duże stężenie ołowiu, jego degradacja będzie szybsza. Ponadto z powodu słabego paliwa lub wadliwego zapłonu i rozrządu dochodzi do spadku kompresji i zapłonu, co bezpośrednio przyczynia się do skrócenia żywotności katalizatora, a nawet do pojawienia się kodu błędu P0420 lub P0430.

Benzyna złej jakości stanowi główne zagrożenie dla katalizatora! Jeśli zawsze będziesz tankować złe paliwo, katalizator może ulec zniszczeniu po przejechaniu 80 000 km.

A więc główne możliwe przyczyny:

  • Używana jest benzyna ołowiowa.
  • Uszkodzony lub wadliwy czujnik tlenu S2.
  • Zwarcie w obwodzie „dolnego” czujnika tlenu.
  • Uszkodzenie konwertera katalitycznego.
  • Uszkodzenie układu wydechowego (kolektor wydechowy, tłumik, rury, uszczelki itp.).
  • Długotrwała eksploatacja pojazdu z przeskokami zapłonu w cylindrach.
  • Nadmierne ciśnienie paliwa w układzie.

Jak widać, powodów wystąpienia błędu P0420 może być aż 7, choć często jest to znacznie prostsze i kierowcy stają przed koniecznością wycięcia, wymiany katalizatora lub zainstalowania zderzaka lambda. A szczęśliwcy, u których ta usterka występuje przy niższym przebiegu, po prostu tankują dobrą benzynę lub sprawdzają styki sondy lambda.

Aby prawidłowo zidentyfikować usterkę, która spowodowała pojawienie się tego kodu, należy przeprowadzić dokładną diagnostykę wszystkich możliwych przyczyn.

Metody sprawdzania i rozwiązywania problemów

W niektórych przypadkach konieczne jest sprawdzenie czujnika tlenu lub układu wydechowego i kolektora pod kątem nieszczelności. Nieszczelności i wycieki mogą wpływać na czujniki O2 i powodować kod błędu P0420, ale częściej są one bezpośrednio związane ze stanem katalizatora.

Kilka wskazówek dotyczących planu rozwiązania problemu

Przed rozpoczęciem diagnozowania problemu, aby zaoszczędzić czas potrzebny na znalezienie przyczyny i jej usunięcie, sugerujemy wykonanie kilku prostych czynności kontrolnych, a następnie przystąpienie do dalszych, bardziej skomplikowanych rozwiązywania problemów. Oto, jak to się odbywa:

  • W pierwszej kolejności należy przypomnieć sobie, na której stacji benzynowej tankowałeś paliwo i czy zatankowałeś to samo paliwo, co zawsze. Należy również sprawdzić, czy nie występują objawy wycieku płynu chłodzącego do silnika lub zużycia oleju.
  • Sprawdź fazę zapłonu. Zmniejszenie kąta wyprzedzenia zapłonu poniżej wymaganego może spowodować wzrost temperatury spalin i z czasem obniżyć sprawność katalizatora.
  • Sprawdź złącze drugiego („tylnego”) czujnika tlenu.Po upewnieniu się, że wszystko pozostało bez zmian, konieczne będzie podłączenie komputera w celu pobrania danych z elektronicznej jednostki sterującej.

Jak usunąć usterkę związaną z błędem P0420

Niektórzy właściciele samochodów, nieświadomi pochodzenia błędu P0420, mogą rozpocząć rozwiązywanie problemu od wyczyszczenia dławika lub wymiany czujników, które wpływają na zużycie powietrza i paliwa. Natomiast jeśli jest coś, co można spróbować zastąpić, to jest to właśnie to:

Po pierwsze – zamień miejscami sondy lambda, górną i dolną, ponieważ są takie same i mogą się wzajemnie zastępować. W związku z tym, jeśli problem dotyczy drugiego czujnika tlenu, kod błędu ulegnie zmianie (alternatywnie może pojawić się błąd P0134).

Po drugie, zatankuj inną benzynę, lepszej jakości, i pojeździj trochę (jeśli to paliwo, to kilka dni zmieni sytuację).

Trzecim krokiem do rozwiązania problemu może być sprawdzenie katalizatora, a raczej jego pojemności (istnieje kilka metod). Degradacja wewnętrznego katalizatora występuje zwykle z powodu nieprawidłowego działania układów silnika przed katalizatorem. Zwiększona temperatura pracy katalizatora jest zwykle przyczyną pojawienia się tego kodu i awarii katalizatora. Na przykład przeskoki zapłonu mogą prowadzić do wzrostu temperatury roboczej katalizatora.

Jak rozwiązać problem niskiej sprawności katalizatora?

Ponieważ usterka P0420 najczęściej pojawia się, gdy katalizator osiągnął koniec okresu eksploatacji, prawdopodobnie niska sprawność układu katalitycznego poniżej poziomu progowego będzie musiała być rozwiązana poprzez jego wymianę na sprawny lub przeflashowanie ECM na inną normę emisji (zgodnie z EURO2).

Najdroższą metodą naprawy jest wymiana katalizatora na nowy, oryginalny egzemplarz.

Wielokrotnie tańszym rozwiązaniem jest wymiana katalizatora na uniwersalny. Jego osiągi są nieco gorsze (oryginał jest ceramiczny, a ten jest często wykonany z żelaza), jego zasoby wynoszą tylko około 30-50 tys. km, a nie wszystkie samochody zareagują pozytywnie na tę zmianę. Nie trzeba będzie jednak wprowadzać żadnych zmian w oprogramowaniu. Mniej więcej tyle samo będzie kosztował zakup używanego oryginału na złomowisku.

Jeżeli normy toksyczności nie są dla użytkownika istotne, instalacja przerywacza płomienia będzie stosunkowo niedrogim rozwiązaniem. Rozwiązanie to polega na wycięciu puszki katalizatora i zamontowaniu drugiego zderzaka lambda.

Opcją o niskich kosztach, obejmującą zmianę flaszy i montaż zderzaków (mechanicznych lub elektronicznych), jest przestawienie samochodu na niższą normę emisji spalin. Takie rozwiązanie problemów z kodem p0420 nie tylko wyeliminuje problem, ale także pozwoli silnikowi „oddychać powietrzem”, ponieważ wszystkie te normy obniżają moc w imię standardów ochrony środowiska. Metoda ta wymaga usunięcia katalizatora z układu wydechowego, a zainstalowanie dwukanałowego emulatora umożliwia precyzyjne dostrojenie czasu reakcji, szybkości sygnału i parametrów offsetu.

A jeśli wydajność katalizatora nadal mieści się w specyfikacji (0,21 kg/cm² przy 2000 obr/min), ponieważ sygnał o konieczności wymiany katalizatora może pojawić się nawet przy 70% sprawności, można tymczasowo zastosować podkładkę dystansową pod sondą lambda. To rozwiązanie jest najtańsze, ale nie stanowi panaceum i nie jest odpowiednie dla wszystkich.

Mamy nadzieję, że wszystkie powyższe metody rozwiązania problemu z kodem P0420 będą dla Ciebie pomocne i nie będziesz miał więcej pytań typu: „dlaczego wystąpił błąd p0420 i jak go naprawić”, a uzyskaną wiedzą podzielisz się ze znajomymi w sieciach społecznościowych. Przekaż nam swoją opinię na temat tego, czy problem został rozwiązany, ile to kosztowało i która metoda pomogła rozwiązać przyczynę słabej wydajności katalizatora.

 

Tomasz Rutkowski | 23 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

3 thoughts on “DTC P0420

  1. AvatarP0420 > P0325

    Po roku pracy nowego JMJ katalizator i Denso DOX 0109 pojawił się P0420 ale po 4 tygodniach zniknął i pojawił się P0325 ( Knock Sensor )
    Wymieniłem na nowy, prawie oryginalny i niestety błąd P0325 pozostał.
    Kasuje się samodzielnie po wyłączeniu zapłonu ale po uruchomieniu silnika pojawia się po kilku minutach.

    Nikt nie wie o co chodzi…

    Reply
  2. AvatarZachariasz Budziszewski

    Krótko mówiąc – bierz pieniądze i biegnij do stacji obsługi

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *