Kod usterki P0234 wskazuje, że moduł sterujący układu napędowego (PCM) wykrywa niebezpiecznie wysokie ciśnienie doładowania w układzie indukcji wymuszonej silnika. Poziomy naładowania przekraczające zalecane poziomy mogą zagrozić integralności konstrukcyjnej silnika.
Ten kod usterki diagnostycznej (DTC) jest ogólnym kodem transmisji. Uznaje się ją za ogólną, ponieważ dotyczy wszystkich marek i modeli pojazdów (od 1996 r.), chociaż poszczególne etapy naprawy mogą się nieznacznie różnić w zależności od modelu.
W normalnych warunkach silnik wykorzystuje podciśnienie wytwarzane przez ruch tłoka w dół do zasysania powietrza i paliwa do silnika. Sprężarka lub turbosprężarka to sprężarka powietrza służąca do zwiększania ilości powietrza i paliwa dostarczanego do silnika. Jest to tzw. indukcja wymuszona, która pozwala znacznie mniejszemu silnikowi o niskim zużyciu paliwa uzyskać moc, która normalnie jest dostępna w przypadku znacznie większego silnika.
Zespoły mechaniczne stosowane w silnikach z wymuszonym zapłonem dzielą się na trzy kategorie: wyporowe (typu root), odśrodkowe i turbo. Doładowywacze Rootsa i odśrodkowe są napędzane przez napęd pasowy, natomiast turbo działa dzięki ciśnieniu spalin.
Korzeniowa lub wyporowa sprężarka doładowująca znajduje się w górnej części otworu wlotowego. Zespół odśrodkowy jest bardzo podobny do rotacyjnej sprężarki klimatyzacji i znajduje się po stronie kierowcy, z przodu silnika. Turbosprężarki znajdują się w jednej linii z układem wydechowym.
Wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania wzrasta również obciążenie silnika. Silnik ma zalecane limity ciśnienia nadciśnienia, aby uniemożliwić awarię elementów silnika. Kod P0234 jest ustawiany w przypadku naruszenia tych limitów i musi zostać jak najszybciej skorygowany, aby zapobiec uszkodzeniu silnika lub skrzyni biegów.
Turbosprężarki wykorzystują ciśnienie spalin do obracania łopatek turbiny wystarczająco szybko, aby wytworzyć ciśnienie powietrza większe od ciśnienia atmosferycznego. Są one jednak z natury opóźnione, gdy ciśnienie wylotowe jest niewystarczające, aby obracać turbiną wystarczająco szybko w celu wytworzenia ciśnienia. W zależności od typu zastosowanej jednostki, turbosprężarka potrzebuje od 1700 do 2500 obrotów na minutę, zanim zacznie „kręcić”.
Turbiny obracają się z prędkością około 250 000 obrotów na minutę. Ciśnienie doładowania wzrasta wraz z prędkością obrotową silnika. Aby regulować ciśnienie doładowania i zapobiegać przeładowaniu, montowany jest zawór przelewowy. Większość nowoczesnych turbosprężarek ma wewnętrzny zawór przelewowy i zewnętrzny siłownik. Turbosprężarka posiada trzpień od siłownika do klapy tylnej.
Ciśnienie powietrza w kolektorze dolotowym przechodzi przez górną część zaworu wydechowego. Wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania zaczyna działać sprężyna w siłowniku, która utrzymuje zawór przepustnicy obejścia w pozycji zamkniętej. Im wyższe jest ciśnienie, tym bardziej pokonuje ono sprężynę, powodując otwarcie przepustnicy i odciągając gazy spalinowe od łopatek turbo oraz zapobiegając dalszemu zwiększaniu ciśnienia.
Regulacja ciśnienia zastosowana w klapie tylnej dostosowuje poziom doładowania przy określonych prędkościach obrotowych. Komputer korzysta z czujników barometrycznych lub czujników MAP, czujników temperatury silnika i skrzyni biegów, czujników detonacji i czujników ciśnienia wlotowego w celu określenia wielkości otwarcia wylotu wymaganego do zapewnienia najlepszego poziomu doładowania.
Do sterowania poziomem wzmocnienia komputer wykorzystuje cewkę, silnik krokowy lub modulator impulsów. Regulując ciśnienie w siłowniku przepustnicy obejścia, można uzyskać różne stopnie wzmocnienia.
Objawy wyświetlane dla kodu P0234 zależą od przyczyny stanu przeciążenia:
- należy szybko oddać silnik do naprawy lub sprawdzić, czy zapaliła się kontrolka silnika.
- Nastąpi utrata zasilania. Silnik może wykazywać oznaki przegrzania. Skrzynia biegów może wykazywać oznaki przegrzania i gwałtownego przełączania biegów.
- W celu ułatwienia identyfikacji przyczyny mogą pojawić się dodatkowe kody związane ze stanem określonym przez P0234. Dostępne są kody dla wszystkich elementów elektrycznych używanych przez komputer sterujący silnikiem do sterowania poziomem doładowania.
- Silnik może wykazywać oznaki wstępnego zapłonu w postaci detonacji. W silniku mogą występować przerwy w zapłonie.
Potencjalne przyczyny tego kodu DTC obejmują:
- Zamiast innych kodów usterek związanych ze stanem przeciążenia, można bezpiecznie stwierdzić, że problem jest natury mechanicznej.
- Najbardziej prawdopodobną przyczyną jest działanie bramkarza. Zasuwa albo się zacina, powodując wyższe niż normalnie obroty turbiny, co wywołuje stan przeciążenia.
- Trzpień od siłownika przepustnicy obejściowej do przepustnicy turbo jest turbodoładowany. Wąż poluzował się z drzwiczek wylotowych lub sterownika turbosprężarki. Zatkany przewód doprowadzający do sterownika turbosprężarki lub od sterownika do przepustnicy obejścia.
- Szczególny problem stanowią samochody ciężarowe Dodge z silnikiem wysokoprężnym Cummins. Pracują normalnie, ale na biegu jałowym zapala się kontrolka ostrzegawcza silnika i ustawia kod P0234, ale kontrolka gaśnie po kilku minutach jazdy z prędkością przelotową. Cyfrowy czujnik kontroli doładowania jest połączony z czujnikiem MAP, który wykazuje przerywany błąd na biegu jałowym, ale nie powoduje wyświetlenia kodu. Wymiana czujnika MAP rozwiązuje ten problem.
Kroki diagnostyczne i możliwe rozwiązania
Sprawdzić pręt napędowy przepustnicy obejścia do turbosprężarki. Jeśli jest wygięty, należy go naprawić. Sprawdzić przewody, w tym przewód od regulatora ładowania do siłownika przepustnicy obejściowej oraz przewody zasilające do regulatora ładowania. Należy szukać pęknięć lub odłączonych węży. Wyciągnij końcówki węży i poszukaj zatkanych przewodów.
Podłączyć pompę próżniową do sterownika stroboskopu. Pompuj powoli, obserwując drążek napędowy. Zanotuj, ile centymetrów słupa rtęci potrzeba, aby uruchomić pręt, lub czy pręt w ogóle się porusza. Informacje na temat podciśnienia wymaganego do uruchomienia trzpienia można znaleźć w instrukcji serwisowej. Jeśli wartość jest niezgodna ze specyfikacją, należy wymienić siłownik. Jeśli trzpień nie porusza się lub siłownik zaworu upustowego nie utrzymuje podciśnienia, należy wymienić siłownik.
Jeśli utrzymuje podciśnienie, ale nie może poruszyć trzpienia, oznacza to, że wewnętrzny amortyzator turbo jest zamknięty. Zdemontować turbo i naprawić klapę tylną. Uruchom silnik i odłącz przewód zasilający od regulatora doładowania. Sprawdź, czy nie ma w nim niedrożności i czy nie ma ciśnienia doładowania. Zamontować wąż i odłączyć wąż po przeciwnej stronie regulatora wspomagania. Ciśnienie doładowania powinno być obecne – jeśli nie, wymień sterownik doładowania.
młody
latać
przez mnie