DTC P0141

P0141 Błąd ogrzewania czujnika tlenu za katalizatorem! Podczas diagnozowania komputer wyświetla następujący komunikat: „P0141 Uszkodzona grzałka czujnika tlenu 2 (bank 1)”. Ten błąd jest bardzo podobny do podobnego, tylko z kodem p0135, który mówi, że uszkodzona jest pierwsza grzałka lambda (przed katalizatorem).

Cechą wyróżniającą pojazd z błędem p0141 w pamięci jest tylko zmiana obrotów przy rozruchu zimnego silnika. A przy dużych prędkościach zużycie paliwa jest jeszcze większe niż zwykle.

Lampka kontrolna CHECK ENGINE na desce rozdzielczej zapala się, gdy grzałka sondy lambda B1S2 działa nieprawidłowo. Sterownik silnika oblicza rezystancję czujnika tlenu w zależności od temperatury roboczej. Oporność ta może się różnić w zależności od marki pojazdu i danych z czujnika (np. w samochodach VAZ od 90 do 500 omów, a w samochodach zagranicznych, takich jak Toyota, od 10 do 16 omów).

Przyczyny błędu P0141

Istnieje kilka możliwych przyczyn, które mogą powodować ustawienie przez sterownik kodu błędu p0141:

  • Utrata kontaktu w gnieździe zasilania sondy lambda;
  • Przepalenie cewki grzejnej czujnika tlenu;
  • Instalacja innego typu czujnika.

Dlatego, jeśli celem jest pozbycie się irytującej kontrolki na desce rozdzielczej przypominającej o problemie z czujnikiem tlenu za katalizatorem, poszukiwania należy rozpocząć od sprawdzenia stanu styków i okablowania czujnika.

Punkt w gnieździe, w którym sonda lambda najczęściej traci kontakt

Dobrym pomysłem jest także dokładne wyczyszczenie sondy lambda.

Sprawdzanie i rozwiązywanie problemów

Ponieważ istnieje tylko kilka powodów, wiele osób nawet nie próbuje sprawdzać sondy lambda, lecz natychmiast ją wymienia przy najmniejszym podejrzeniu, że straciła swoją funkcję (zwłaszcza na stacjach obsługi). Jeśli jednak robisz to sam, z pewnością warto sprawdzić i skontrolować styki oraz zwrócić uwagę na wszelkie oznaki uszkodzonej sondy lambda.

Potrzebny będzie otwór rewizyjny, ponieważ czujnik tlenu znajduje się za katalizatorem i należy odłączyć od niego złącze zasilania. Prawdopodobnie będzie on pokryty zielonkawym tlenkiem. Należy również przyjrzeć się przewodom wychodzącym ze złącza, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że jeden z nich jest przerwany lub zwarty. Następnie użyj multimetru, aby zmierzyć rezystancję cewki grzewczej lambda (sposób sprawdzania czujnika tlenu można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu).

Aby móc wydać prawidłowy werdykt dotyczący czujnika tlenu, należy znać nominalny opór grzewczy czujnika, ponieważ przy 20 °C jest on niższy, gdy silnik jest rozgrzany, podczas gdy temperatura spalin jest wyższa o 800 °C. Opór ten jest różny w zależności od marki samochodu i typu czujnika.

Jeśli kontrola wykaże uszkodzoną lambdę, należy wymienić sondę na nową. Jest tu też pewien niuans, ponieważ właściciele samochodów często nie mogą znaleźć podobnej sondy i instalują sondę uniwersalną lub pochodzącą z innego samochodu, która nie zawsze pasuje.

Miejsce instalacji sondy lambda (widok z dołu)

Podczas wymiany czujników tlenu należy zawsze odłączać zacisk akumulatora!

Gdy kontrola wykaże, że sonda lambda jest w dobrym stanie i gotowa do dalszej pracy, należy najpierw usunąć błąd z pamięci ECU, a w razie jego ponownego wystąpienia przeprowadzić ponowną diagnozę, ponieważ przyczyną ustawienia kodu usterki może być kilka powiązanych kodów, aż do uszkodzonego ECU. Dlatego należy przeanalizować warunki, w jakich występuje błąd P0141, sprawdzić inne układy i obwody elektryczne.

Tomasz Rutkowski | 24 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

2 thoughts on “DTC P0141

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *