DTC P0130

Błąd P0130 jest wyświetlany podczas diagnozowania pojazdu i wskazuje na niskie napięcie w obwodzie czujnika tlenu (bank 1, czujnik 1). Ten kod oznacza usterkę sondy O2 B1 S1 i najprawdopodobniej będzie wymagał wymiany pierwszej sondy lambda, o ile nie występuje problem z układem wydechowym.

Kiedy pojawia się błąd p0130?

Kod błędu p0130 jest zapisywany w pamięci ECU, jeżeli po ponad minutowej pracy silnika, LZ nie reaguje lub reaguje powoli na zmiany, a lampka kontrolna check engine na desce rozdzielczej zapala się po 8 sekundach od wystąpienia usterki i ma charakter trwały.

Na początkowym etapie awarii, sonda lambda, błąd może nie mieć cech charakterystycznych dla zachowania samochodu w momencie pojawienia się usterki. Często jednak pojazd traci przyczepność przy wysokich prędkościach obrotowych silnika i zaczyna zużywać więcej paliwa.

Dlatego też, jeśli zaobserwujesz taki sposób pracy silnika również w swoim samochodzie lub jeśli diagnostyka skanerem da kod P0130, warto najpierw sprawdzić sondę lambda i jej okablowanie. Jeśli odczyty potwierdzą, że pierwszy czujnik tlenu jest uszkodzony, należy go wymienić.

Tutaj, przy okazji, warto wziąć tylko oryginalny czujnik LZ, ponieważ bardzo często kierowcy mają błąd p0130 tylko przez chwilę i wkrótce pojawia się ponownie. Dlatego wiele osób wycina katalizator zamiast montować oryginalny czujnik, instaluje cheat sheet i przerabia „mózg”, choć jest to z gruntu błędne – jeśli zapomni się o katalizatorze, powie o tym szereg innych objawów i błędów skanowania.

Chociaż, oprócz sprawdzenia czujnika tlenu, warto sprawdzić DMRP i czy nie jest zasysany wlot za przepływomierzem, a także sprawdzić ciśnienie paliwa i czy nie ma pęknięć na kolektorze wydechowym do LZ. Takie usterki mogą mieć wpływ na dane przesyłane przez sondę lambda do ECU.

Przyczyny i rozwiązania problemu słabego sygnału czujnika O2

Aby podsumować występowanie błędu P0130 i możliwych przyczyn kodu „obwód niskiego napięcia czujnika O2”, właścicielom samochodów zaleca się, aby nie podejmowali pochopnych decyzji:

  • Sprawdź złącze sondy lambda;
  • Sprawdź czujnik tlenu za pomocą multitestera (zmierz rezystancję grzałki i napięcie na zaciskach sygnałowych). Jednak najpewniejszym sposobem jest wykonanie pomiaru oscyloskopem;
  • Sprawdź okablowanie LZ pod kątem zwarć i przerw;
  • Wymienić na sprawny czujnik tlenu.

Po przeprowadzeniu kontroli i wymiany należy skasować błąd i pozwolić silnikowi pracować w różnych trybach, w tym w warunkach, w których świeciła się kontrolka i wystąpił błąd P0130.

Tomasz Rutkowski | 22 marca, 2022
Nikola
Author: Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *