Błąd P0340 oznacza usterkę elektryczną w obwodzie czujnika położenia wałka rozrządu (bank 1).
Czujnik położenia wałka rozrządu oblicza prędkość i położenie wałka rozrządu podczas jego obrotu i wysyła sygnał do modułu automatycznego sterowania (PCM). PCM wykorzystuje otrzymane informacje do sterowania wtryskiem paliwa i momentem zapłonu.
Jeśli PCM nie otrzyma lub otrzyma błędny sygnał z czujnika położenia wałka rozrządu, nie będzie w stanie dokonać niezbędnych regulacji. W takim przypadku błąd P0340 zostanie zapisany w pamięci PCM, a na desce rozdzielczej pojazdu zapali się lampka kontrolna Check Engine.
Przyczyny błędu P0340
- Zwarcie, korozja lub uszkodzenie przewodów czujnika położenia wałka rozrządu
- Zwarcie, skorodowane lub uszkodzone złącze czujnika położenia wałka rozrządu
- Uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu
- Usterka czujnika położenia wału korbowego
- Awaria PCM
Jakie są objawy błędu P0340?
- Zapala się kontrolka Check Engine
- Problemy z uruchomieniem silnika (pojazd może mieć trudności z uruchomieniem lub nie uruchamiać się w ogóle)
- Nierówna praca na biegu jałowym lub zgaśnięcie silnika
- Brak zapłonu w cylindrach silnika
- Utrata mocy silnika
Jak mechanik diagnozuje błąd P0340?
Diagnozując ten kod błędu, mechanik wykona następujące czynności
- Odczytaj wszystkie kody błędów zapisane w pamięci PCM za pomocą skanera OBD-II.
- Sprawdź okablowanie czujnika położenia wałka rozrządu pod kątem zwarć, korozji i uszkodzeń.
- Sprawdzić złącze czujnika położenia wałka rozrządu pod kątem zwarć, korozji i uszkodzeń
- Sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu pod kątem uszkodzeń
- Sprawdzić integralność obwodu czujnika położenia wałka rozrządu
- Usunąć wszelkie błędy zapisane w pamięci PCM wraz z błędem P0340.
- Sprawdź napięcie czujnika położenia wałka rozrządu za pomocą skanera lub oscyloskopu.
- W razie potrzeby wymień czujnik położenia wałka rozrządu.
- Jeśli czujnik położenia wałka rozrządu i powiązane elementy elektryczne nie wykazują żadnych nieprawidłowości, problemem może być uszkodzony moduł PCM. W takim przypadku należy wymienić lub przeprogramować moduł.
Najczęstszym błędem w diagnozowaniu kodu P0340 jest zaniedbanie sprawdzenia okablowania elektrycznego i złączy przed wymianą czujnika położenia wałka rozrządu.
Innym błędem jest wykluczenie możliwości zapłonu w cylindrach silnika i awarii czujnika położenia wału korbowego.
Jak poważny jest błąd P0340?
Usterka P0340 jest uważana za dość poważną, ponieważ może powodować problemy z silnikiem. Pojazd może mieć trudności z uruchomieniem lub nie uruchamiać się w ogóle. Może również wystąpić utrata mocy silnika.
Aby zapobiec uszkodzeniu innych elementów silnika i uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze, w przypadku wykrycia błędu P0340 zaleca się jak najszybsze skontaktowanie się z wykwalifikowanym technikiem w celu zdiagnozowania i usunięcia błędu.
Jakie naprawy mogą usunąć błąd P0340?
- Naprawić lub wymienić okablowanie czujnika położenia wałka rozrządu
- Naprawa lub wymiana złącza elektrycznego czujnika położenia wałka rozrządu
- Wymienić czujnik położenia wałka rozrządu
- Wymiana czujnika położenia wału korbowego
- Usunąć usterkę kąta wyprzedzenia zapłonu (jeśli występuje) przed wymianą czujnika położenia wałka rozrządu.
- Wymiana lub przeprogramowanie PCM
latać