Benzyna w oleju silnikowym

Benzyna w oleju zmniejsza lepkość środka smarnego i prowadzi do utraty wydajności. W wyniku tego problemu silnik słabo się uruchamia, gdy jest gorący, zmniejsza się jego dynamika jazdy i wzrasta ogólne zużycie paliwa przez pojazd. Istnieje wiele przyczyn pojawienia się benzyny w skrzyni korbowej – częściowa awaria pompy benzynowej (w silnikach gaźnikowych), utrata szczelności uszczelek, zmniejszenie kompresji i inne. Dokładne określenie przyczyny wycieku benzyny do oleju jest możliwe nawet w warsztacie. Istnieje na to kilka sprawdzonych metod.

Jak sprawdzić, czy w oleju znajduje się benzyna (znaki)

Istnieje dziesięć głównych objawów wskazujących na obecność benzyny w oleju silnikowym.

  1. Olej pachnie jak benzyna. Zwykle jest on zauważalny podczas sprawdzania poziomu środka smarnego w skrzyni korbowej. Zarówno bagnet, jak i króciec wlewu paliwa można powąchać. Zapach jest szczególnie wyczuwalny, gdy silnik jest ciepły. Często wyczuwalny jest zapach acetonu, a nie benzyny.
  2. Poziom oleju w skrzyni korbowej podnosi się stopniowo, jeśli nie był on uzupełniany. Zwykle nie dzieje się to nagle, lecz stopniowo, w miarę długotrwałego użytkowania samochodu.
  3. Wzrost zużycia paliwa (benzyny) równolegle ze wzrostem poziomu oleju.
  4. Olej staje się bardziej płynny. Oznacza to, że traci on lepkość. Można to stwierdzić po prostu dotykając palcami bagnetu. Można też po prostu zauważyć, że olej łatwo kapie z bagnetu, choć wcześniej tak nie było.
  5. Spadek ciśnienia oleju. Może temu towarzyszyć jednoczesne podniesienie poziomu oleju w skrzyni korbowej. Dzieje się tak z powodu skraplania (szczególnie w przypadku olejów lepkich).
  6. Trudności z uruchomieniem silnika, gdy jest gorący. Dzieje się tak z powodu utraty lepkości oleju.
  7. Spadek mocy silnika. Objawia się to zmniejszeniem osiągów dynamicznych, a także utratą trakcji (maszyna słabo przyspiesza, nie ciągnie pod górę). Ze względu na wzrost tarcia między elementami.
  8. Spontaniczny wzrost obrotów silnika na biegu jałowym. Charakterystyczne dla silników z wtryskiem.
  9. Błędy występujące w pamięci ECU. W szczególności są one związane z tworzeniem się wzbogaconej mieszanki paliwowo-powietrznej, błędami w ustawieniu czasu zapłonu i usterkami sondy lambda (czujnika tlenu).
  10. Spaliny nabierają ostrzejszego, bardziej paliwowego zapachu. Czasami wraz z nim przybierają ciemniejszy odcień.

Należy pamiętać, że trzy ostatnie objawy mogą wskazywać również na inne usterki w silniku pojazdu, dlatego zaleca się przeprowadzenie pełnej diagnostyki, przede wszystkim przy użyciu skanera diagnostycznego.

Problemy z paliwem w oleju występują również w silnikach wysokoprężnych, ale przyczyny w przypadku tych dwóch typów silników są inne.

Przyczyny, dla których w ropie naftowej znajduje się benzyna

Istnieje wiele powodów, dla których benzyna dostaje się do oleju, w zależności od rodzaju układu paliwowego silnika (gaźnik, wtryskiwacz, wtrysk bezpośredni). Należy je rozpatrywać w kolejności, zaczynając od silnika benzynowego z wtryskiwaczem:

  • Używanie paliwa niespełniającego norm. Może to spowodować uszkodzenie uszczelek, przez które paliwo w końcu przedostanie się do silnika. Ponadto powstająca w nim mieszanka paliwowo-powietrzna może uszkodzić powierzchnie cylindrów, tłoki i zawory.
  • Stosowanie dodatków niespełniających norm. Dodatki do paliwa złej jakości mogą zniszczyć uszczelki. Dlatego ważne jest, aby mieć świadomość ich stosowania i wybrać produkt odpowiedni do danego zadania.
  • Zużyte pierścienie tłokowe cylindrów i słaba kompresja. Zwykle dzieje się to naturalnie w wyniku długotrwałego użytkowania pojazdu lub z powodu uszkodzenia mechanicznego. Powoduje to przepływ paliwa bezpośrednio do skrzyni korbowej, gdzie miesza się ono z olejem silnikowym.
  • Uszkodzony układ EGR. Nieprawidłowo działający układ recyrkulacji spalin może również powodować przedostawanie się benzyny do oleju.
  • Nieszczelne wtryskiwacze. W przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (np. TSI), jeśli wtryskiwacze są nieszczelne, po uruchomieniu silnika niewielka ilość benzyny z tych wtryskiwaczy przedostaje się do oleju silnikowego. Na przykład po zaparkowaniu przy włączonym zapłonie (gdy pompa wytwarza ciśnienie do 130 barów) ciśnienie w szynie paliwowej pomaga benzynie przedostać się do komory spalania i przez szczelinę pierścieniową do oleju. Podobny problem (choć w mniejszym stopniu) może wystąpić również w silnikach z konwencjonalnymi wtryskiwaczami.
  • Uszkodzony podciśnieniowy regulator paliwa. W przypadku awarii część paliwa wraca do silnika i miesza się z olejem przez szczeliny.
  • Bogata mieszanka paliwowo-powietrzna. Tworzenie się bogatej mieszanki może być spowodowane różnymi przyczynami. W silnikach z wtryskiwaczami jest to spowodowane usterką czujnika lub wtryskiwacza, a w samochodach z gaźnikami – po prostu nieprawidłowym ustawieniem gaźnika.
  • Uszkodzona cewka zapłonowa / świeca zapłonowa / przewody wysokiego napięcia. W rezultacie mieszanka paliwowo-powietrzna w danym cylindrze nie ulega spaleniu. Powietrze ulatnia się w sposób naturalny, a opary paliwa pozostają na ściankach cylindra, skąd przedostają się do skrzyni korbowej.

Osobno należy rozważyć przyczyny dotyczące silników gaźnikowych:

  • Uszkodzenie membrany pompy benzynowej. Może to nastąpić z przyczyn naturalnych (starzenie się i zużycie) lub z powodu uszkodzeń mechanicznych. Dolna część membrany jest przeznaczona do ochrony górnej części membrany przed szkodliwymi gazami ze skrzyni korbowej. W związku z tym, jeżeli jedna lub druga warstwa ulegnie uszkodzeniu, może dojść do sytuacji, w której benzyna wycieknie do skrzyni korbowej, mieszając się tam ze środkiem smarnym.
  • Nieprawidłowe działanie zaworu iglicowego. Z czasem może ulec uszkodzeniu i działać nieprawidłowo na skutek wycieku benzyny.
  • Nieprawidłowa regulacja gaźnika. Może to powodować przelewanie się benzyny do gaźnika, w tym tworzenie się wzbogaconej mieszanki paliwowo-powietrznej. A jeśli membrana jest uszkodzona, sytuacja tylko się pogarsza.

Jak rozpoznać benzynę w oleju

Każdy właściciel samochodu może sprawdzić, czy w oleju znajduje się benzyna, wykonując standardową procedurę rano przed uruchomieniem silnika. Można to zrobić za pomocą jednej z poniższych metod.

Sprawdź zapach

Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy w oleju znajduje się benzyna, jest wyczucie zapachu oleju podczas sprawdzania poziomu za pomocą miarki lub po odkręceniu korka wlewu oleju. Jeśli olej w silniku ma zapach benzyny, powinno to ostrzec użytkownika i skłonić go do wykonania innych czynności kontrolnych. Należy pamiętać, że olej może mieć zapach acetonu, a nie benzyny. Zależy to od jakości stosowanej benzyny i oleju, stanu środka smarnego i innych przyczyn.

Próba kroplowa

Często, gdy olej zmienia swój zapach, staje się bardziej płynny, tzn. zaczyna łatwo kapać z bagnetu. Należy zwrócić na to uwagę, zwłaszcza jeśli olej był zalewany przez długi czas, np. gdy przebieg jest już ponad w połowie okresu eksploatacji. Dlatego, oprócz sprawdzenia zapachu, należy wykonać test kropelkowy, aby sprawdzić jakość oleju.

Aby to zrobić, wystarczy upuścić kilka gramów smaru testowego na zwykły papier. Nie otrzymasz natychmiastowej odpowiedzi, ponieważ musisz pozostawić go w ciepłym miejscu na co najmniej kilka godzin (lepiej na 12 godzin). Jednak analizując obszary rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń (na krawędziach okręgu pojawi się sektor o żółtawym lub czerwonawym zabarwieniu), można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, czy do oleju dostała się benzyna, czy nie.

A żeby zniweczyć błędne podejrzenia, warto przyjrzeć się bliżej omówionym wyżej objawom i sprawdzić, czy nie dochodzi do ich spalania.

Spalanie oleju silnikowego

Wielu doświadczonych kierowców, aby sprawdzić, czy w oleju znajduje się benzyna, proponuje po prostu podpalenie smaru. Niedoświadczeni kierowcy, którzy nigdy nie zetknęli się z takim problemem, często błędnie próbują po prostu zapalić olej bezpośrednio na bagnecie. Takie podejście nie zadziała, jeśli w oleju nie ma już krytycznej ilości benzyny, ale to zdarza się rzadko i będzie można to rozpoznać po innych, oczywistych oznakach.

W rzeczywistości trzeba zapalić olej podgrzany w probówce. W tym celu należy wziąć szklaną probówkę z wąską szyjką i wlać do niej niewielką ilość oleju. Jeśli rurka ma płaskie dno, lepiej jest podgrzewać ją na kuchence elektrycznej. Jeśli rurka ma zaokrąglone dno, można ją wziąć w szczypce laboratoryjne i podgrzać na otwartym ogniu (kuchenka, świeczka, suchy alkohol itp.). Należy pamiętać, że podczas ogrzewania szyjka (góra) probówki musi być zamknięta jakąś pokrywką, aby benzyna nie wyparowała podczas ogrzewania.

Temperatura zapłonu oparów oleju silnikowego jest znacznie wyższa niż oparów benzyny, dlatego w normalnych warunkach opary oleju nie ulegają spaleniu. Następnie, po pewnym czasie, gdy badane próbki wystarczająco się rozgrzeją, należy otworzyć wieczko probówki i szybko zbliżyć do niej otwarty płomień (zapalniczkę, zapałkę). Jeśli ulatniające się opary nie zapalą się, prawdopodobnie w oleju nie ma benzyny lub jest jej niewiele. W związku z tym, jeśli obecność benzyny jest poważna, na szyjce probówki pojawi się języczek płomienia. W tym przypadku będzie to wynik spalania oparów benzyny pochodzących z płynu smarującego w probówce.

Podczas wykonywania opisanych testów należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa i przepisów przeciwpożarowych!!!

Co robić, gdy do oleju dostanie się benzyna?

Jeśli stwierdzisz, że w oleju silnikowym znajduje się paliwo, pierwszą rzeczą, o której należy pomyśleć, jest diagnostyka w celu ustalenia przyczyny oraz wymiana samego oleju. W tym trybie urządzenie nie może być eksploatowane przez dłuższy czas!

Poszukiwanie wycieku oleju silnikowego rozpoczyna się od sprawdzenia kompresji, uszczelek wtryskiwaczy i wydajności wtryskiwaczy. Diagnozę dysz można przeprowadzić z demontażem lub bez. W samochodach z gaźnikiem należy sprawdzić ustawienie gaźnika, rzadziej należy wymienić mechanizm iglicowy i zespół gniazda.

Równocześnie ze sprawdzeniem działania układu paliwowego warto wykręcić i sprawdzić świece zapłonowe. Kolor i stan zabrudzenia powie Ci, jak działa układ zapłonowy.

Jakie są skutki eksploatacji samochodu z benzyną w oleju?

Co się stanie, jeśli benzyna dostanie się do oleju i nie zostanie w porę wykryta? Czy w tych warunkach samochód może być prowadzony? Odpowiemy od razu – można go używać, ale nie przez długi czas.

Jest to uwarunkowane faktem, że paliwo, dostając się do skrzyni korbowej, znacznie rozcieńcza płyn smarujący, a tym samym pogarsza jego właściwości eksploatacyjne. Zmniejszona lepkość prowadzi do słabego smarowania poszczególnych części silnika, zwłaszcza gdy silnik pracuje w wysokich temperaturach i przy dużych obciążeniach. Ponadto benzyna niweczy działanie zawartych w niej dodatków.

Zmiana składu oleju prowadzi do zużycia silnika i znacznego skrócenia jego żywotności (aż do remontu kapitalnego włącznie).

W najbardziej krytycznych sytuacjach olej w silniku może się po prostu zapalić z wszystkimi tego konsekwencjami!

Dlatego, aby uniknąć takich sytuacji i maksymalnie wydłużyć żywotność silnika, należy jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę i odpowiednie czynności naprawcze.

 

Nikola
Nikola

Witam na mojej stronie internetowej. W tym miejscu dzielę się moimi poradami dotyczącymi naprawy samochodów. Strona dla przyjaciół z Polski.

  1. Avatar
    Anastazja Korzeniowska

    marzec

    Odpowiedz