W Chinach odbyła się premiera crossovera Chery Tiggo 9. To nowy flagowy model marki, który jest bogatszy i większy od dotychczasowego Tiggo 8. Bazuje na platformie Exeed Yaoguang i ma zunifikowane nadwozie.
Z zewnątrz SUV zwraca uwagę masywnym grillem z pionowymi paskami i chromowanymi wykończeniami, stylowymi matrycowymi reflektorami i wstawkami w kształcie litery L w przednim zderzaku.
Z profilu, SUV może pochwalić się 20-calowymi kołami, chowanymi klamkami, pomalowanymi na czarno słupkami i modnymi listwami ozdobnymi, które są umieszczone na przednich skrzydłach i rozciągają się na drzwi.
Ogólnie rzecz biorąc, wygląd przypomina nieco Range Rovera Velar. Z kolei wąskie diodowe reflektory z tyłu, połączone cienkim mostkiem – rzucają skojarzenia z Audi Q8.
Ciekawe, że model ma dwurzędową kabinę, choć to samo Tiggo 8 można zamówić w wersji trzyrzędowej. Być może bardziej pojemna wersja crossovera zostanie zaprezentowana później.
Tak czy inaczej, wykonanie pięciomiejscowego wnętrza „chińczyka” budzi skojarzenia z nowoczesnym Mercedesem. Na przykład sterowanie elektrycznymi fotelami przednimi znajduje się również na drzwiach, a tryby skrzyni biegów można przełączać z prawej dźwigni łopatkowej.
Analogowe przyciski w modelu to absolutne minimum: kierownica i centralne przyciski deski rozdzielczej są dotykowe, a dwustrefową klimatyzacją steruje się za pośrednictwem wyświetlacza multimedialnego.
Wnętrze jest wykończone drogimi materiałami, a pasażerowie będą mogli cieszyć się systemem audio Sony, panoramicznym dachem i wyświetlaczem projekcyjnym. Lusterko w salonie jest więc tutaj dość prymitywne – z ręcznym przełączaniem trybów dzień/noc, a tylna kanapa pozbawiona jest jakichkolwiek regulacji.
Na przednim panelu umieszczono duży wyświetlacz wirtualnej deski rozdzielczej i systemu multimedialnego, a na środku trzy rzucające się w oczy deflektory wentylacyjne.
Chery Tiggo 9 2023-2024 ma następujące wymiary: długość – 4 820 mm, szerokość – 1 930 mm, wysokość – 1 699 mm. Odległość między osiami wynosi 2 820 mm (+ 110 mm w porównaniu z Tiggo 8).
Flagowy crossover napędzany jest 2,0-litrowym przeprojektowanym silnikiem TGDI turbo z gamy Kunpeng. Jednostka ta produkuje 254 KM (390 Nm).
W połączeniu z nią pracuje siedmiozakresowy robot z dwoma sprzęgłami (jak w Exeed Yaoguang). Napęd może być na przednie koła lub na wszystkie koła. W przyszłości w ofercie mają pojawić się także wersje hybrydowe.
Wyposażenie „dziewiątki” jest dość bogate. W szczególności posiada autopilota poziomu początkowego (drugiego), który tak naprawdę jest zaawansowanym tempomatem adaptacyjnym z funkcją rozpoznawania znaków drogowych.
Jednocześnie, aby zachować zgodność z podporządkowaniem, crossover pozbawiony jest wielu zaawansowanych opcji, które posiada wspomniana współplatforma Exeed (np. nie posiada adaptacyjnego zawieszenia).
W Celestial sprzedaż Tiggo 9 rozpocznie się dwudziestego trzeciego maja. Można się spodziewać, że będzie on kosztował nieco taniej niż taki sam Exeed, za którego żądają od 22 do 29 tysięcy dolarów (od 1,65 do 2,18 miliona rubli przy obecnym kursie).