Toyota Yaris drugiej generacji produkowana była w latach 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 i oznaczona była jako P90. W tym czasie model przeszedł zmianę stylizacji. Samochód ten był dostarczany na cały świat. W niektórych krajach znana jest także jako Toyota Vitz/Toyota Belta.
Charakterystyczną cechą modeli jest strona, po której znajduje się kierownica. W tej publikacji można znaleźć opis lokalizacji elektronicznych jednostek sterujących, przeznaczenie bezpieczników i przekaźników Toyoty Yaris / Vitz / Belta 2 wraz ze schematami blokowymi i przykładami fotograficznymi ich realizacji. Zwróć uwagę na bezpiecznik zapalniczki.
Umiejscowienie bloków i przeznaczenie znajdujących się w nich elementów może różnić się od prezentowanego. Sprawdź oznaczenia elementów na podstawie swoich schematów na okładce bloku.
Toyota Yaris 2 bezpieczniki w kabinie
Nastrój
Ogólny układ jednostek sterujących w kabinie
Ruch lewostronny
Kierownica prawostronna
Opis
- Przekaźnik tylnych świateł przeciwmgielnych
- Skrzynka bezpiecznikowa
- Przekaźnik przednich świateł przeciwmgłowych
- ECU głównego korpusu
- z systemem wejścia i uruchomienia: przekaźnik pomocniczy (ACC)
bez systemu wejścia i uruchomienia: przekaźnik pomocniczy (ACC Cut) - Dodatkowa skrzynka bezpiecznikowa
- Blokada kierownicy ECU
- Sterownik wspomagania kierownicy
- ECU ręcznej skrzyni biegów wielotrybowej
- Przekaźnik rozrusznika (ST CUT)
- LHD: Przekaźnik świateł drogowych
- ECU zarządzania energią
- Zatrzymaj i uruchom ECU
- Blok przyłączeniowy
- Wzmacniacz klucza transponderowego
- Centrum montażu czujnika poduszki powietrznej
- ECU blokady zmiany biegów
- Wzmacniacz klimatyzacji
- Blok przyłączeniowy
- RHD: ECU ostrzegający przed kradzieżą
- RHD: kierunkowskaz
- RHD: System ostrzegania przed kradzieżą ECU (TMC, produkowany od sierpnia 2008 r.)
- RHD: ECU podwójnego zamka drzwi
Skrzynka bezpiecznikowa
Znajduje się pod tablicą rozdzielczą, aby się do niego dostać, należy zdjąć osłonę zabezpieczającą.
Ruch lewostronny
Kierownica prawostronna
Schemat z okładki bloku
Zdjęcie przykładowego wykonania
Zamiar
1 | 10A TAIL – boczne światła obrysowe, światła postojowe, światła tylne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
7.5A PANEL2 – Układ immobilizera silnika, układ wjazdu i uruchamiania, przednie światło przeciwmgielne, oświetlenie, przypomnienie o świetle, wielotrybowa manualna skrzynia biegów, tylne światło przeciwmgielne, rozruch, blokada kierownicy, światło tylne, bezprzewodowe sterowanie zamkiem drzwi | |
2 | 7.5A PANEL1 – Oświetlenie, sterowanie oświetleniem tablicy przyrządów, miernik i wskaźnik |
3 | 7,5A A/C – Ogrzewana tylna szyba, klimatyzacja |
4 | 20A D DRZWI – Podnośnik szyby |
5 | 20A RL DRZWI – Elektryczne okno pasażera z tyłu (lewa strona) |
6 | DRZWI 20A RR – Okno elektryczne pasażera z tyłu (prawa strona) |
7 | – |
8 | 15A CIG – Zapalniczka, gniazdo |
9 | 7,5A ACC – System zamka drzwi, zewnętrzne lusterka wsteczne, system audio |
10 | – |
11 | 10A ID/UP /MIR HTR – Wielopunktowy układ wtrysku paliwa / sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa / Podgrzewane lusterka |
12 | |
13 | |
14 | 7,5A RR FOG – Tylne światła przeciwmgielne |
15 | 7.5A IGN – wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa, układ immobilizera silnika, układ poduszek powietrznych SRS, system klasyfikacji pasażerów na przednich siedzeniach |
16 | 7,5A MET – Przyrządy i czujniki |
17 | 15A P S-HTR – Ogrzewanie foteli |
18 | 15A D S-HTR – Ogrzewanie foteli |
19 | 20/25A WIP – Wycieraczka |
20 | 15A RR WIP – Wycieraczka tylna |
21 | 15A WSH – Spryskiwacz szyby przedniej |
22 | 10A ECU-IG – Układ świateł do jazdy dziennej, układ przeciwblokujący hamulce, układ wspomagania kierownicy, elektryczne szyby, układ zamka drzwi, układ antykradzieżowy, elektryczny wentylator chłodzący |
23 | WSKAŹNIK 10A – Układ ładowania, kierunkowskazy, światła awaryjne, światła podnoszenia, sterowanie oświetleniem tablicy przyrządów, system blokady zmiany biegów, odmgławiacz tylnej szyby, układ klimatyzacji, układ automatycznej skrzyni biegów |
24 | 7,5A OBD2 – pokładowy system diagnostyczny |
25 | 10A STOP – Światła hamowania, światło hamowania montowane nad głową, wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa, układ blokady zmiany biegów, układ przeciwblokujący |
26 | – |
27 | 25A D/L – System zamka drzwi |
28 | 15A FR FOG – Przednie światła przeciwmgielne |
29 | – |
30 | 10A TAIL – boczne światła obrysowe, światła postojowe, światła tylne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
31 | 25A AM1 – Wielopunktowy układ wtrysku paliwa / sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
Zapalniczka jest sterowana bezpiecznikiem nr 8, 15A, oznaczonym na obudowie jako CIG.
Poszczególne elementy mocowane są do górnej części bloku.
Schemat
Rozszyfrowanie
F1 | 30A Wyposażenie nadwozia ECU / elektryka okien |
F2 | 30/40A Zasilanie przekaźnika kierunkowskazów/ogrzewania tylnej szyby, bezpiecznik: „MIR HTR” |
F3 | 30A Podgrzewane siedzenia |
R1 | Przekaźnik – włącznik kierunkowskazów |
R2 | Przekaźnik nagrzewnicy |
R3 | Przekaźnik „IG1” – układ zapłonowy |
W pobliżu można podłączyć niektóre przekaźniki:
- Przekaźnik AS
- Przekaźnik układu zapłonowego
- Przekaźnik nagrzewnicy
- Przekaźnik tylnych świateł przeciwmgielnych
- Przekaźnik przednich świateł przeciwmgłowych
- Wyłączniki automatyczne
Dodatkowa skrzynka bezpiecznikowa
Schemat
Przeznaczenie
1 | 7,5A ACC2 – System blokady zmiany biegów |
7,5A AM2 NO.2 – Ładowanie, Sterowanie zamkiem drzwi, Podwójny zamek, Sterowanie silnikiem, System immobilizera silnika, System wejścia i uruchamiania, Zapłon, Oświetlenie wewnętrzne, Przypomnienie o włączeniu oświetlenia, Elektryczne szyby, Ostrzeżenie o zapięciu pasów bezpieczeństwa, Uruchamianie, Blokada kierownicy, bezprzewodowa sterowanie zamkiem drzwi | |
7,5A WIP-S – Układ ładowania | |
2 | 7,5A ACC2 – System blokady zmiany biegów |
7,5A AM2 NO.2 – Ładowanie, Sterowanie zamkiem drzwi, Podwójny zamek, Sterowanie silnikiem, System immobilizera silnika, System wejścia i uruchamiania, Zapłon, Oświetlenie wewnętrzne, Przypomnienie o włączeniu oświetlenia, Elektryczne szyby, Ostrzeżenie o zapięciu pasów bezpieczeństwa, Uruchamianie, Blokada kierownicy, bezprzewodowa sterowanie zamkiem drzwi | |
7,5A WIP-S – Układ ładowania |
Dodatkowe przedmioty
Schemat
Zamiar
- Odbiornik sterowania drzwiami
- Przekaźnik świateł hamowania
Toyota Yaris 2 bezpieczniki pod maską
Nastrój
Ogólny układ elektrycznych jednostek sterujących pod maską
Ruch lewostronny
Kierownica prawostronna
Przeznaczenie
- Skrzynka bezpieczników i przekaźników
- bez świateł do jazdy dziennej: skrzynka przekaźników
- ze światłami do jazdy dziennej: blok przekaźników nr 2
- Sterownik silnika
- Blok bezpieczników
- Przekaźnik świecy żarowej
- Jednostka sterująca przeciwpoślizgowa z napędem
Skrzynka bezpieczników i przekaźników
Znajduje się po lewej stronie komory silnika.
Zdjęcie – przykład
Przykład obwodu z pokrywy bloku
Schemat
Opis
1 | – |
2 | 15A AM2 – Układ rozruchowy, wielopunktowy układ wtrysku paliwa / sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
3 | 20A EFI – wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
Klakson 10A – 1NZ-FE, 2NZ-FE, 2SZ-FE, 2ZR-FE, 1KR-FE: Klakson | |
30A ECD – 1ND-TV: Wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa | |
4 | RÓŻEK 10A – 1KR-FE, 1ND-TV: Róg |
20A EFI – 1NZ-FE, 2NZ-FE, 2SZ-FE, 2ZR-FE, 1KR-FE: Wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa | |
30A ECD – Diesel: Wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa (TMMF, produkcja od listopada 2008 r.) | |
5 | Zapasowy bezpiecznik |
6 | Zapasowy bezpiecznik |
7 | Zapasowy bezpiecznik |
8 | |
9 | |
10 | |
11 | 20A FR DEF – Podgrzewana szyba przednia |
12 | 30A ABS2/VSC2 – Układ przeciwblokujący, układ kontroli stabilności pojazdu |
13 | 30A H-LP MAIN – с ДХО: «H – LP LH / H – LP LO LH», «H – LP LH / H – LP LO LH», «H – LP HI LH», «H – LP HI RH» |
14 | 30A ST – Układ rozruchowy |
15 | 20A S-LOCK – Układ blokady kierownicy |
16 | 15A DOME – Oświetlenie wewnętrzne, oświetlenie osobiste, system antykradzieżowy, system audio, bezprzewodowy system zdalnego sterowania |
17 | 7.5A ECU-B – System immobilizera silnika, System świateł do jazdy dziennej, System klasyfikacji pasażerów na przednich siedzeniach, Elektrycznie sterowane szyby, System zamka drzwi, System antykradzieżowy, Miernik i czujnik |
18 | 7,5A ALT-S – Układ ładowania |
19 | 10A ETCS – Wielopunktowy układ wtrysku paliwa/sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa, elektroniczny układ sterowania przepustnicą |
20 | 10A HAZ – Kierunkowskazy, światła awaryjne |
21 | 50A AMT – wielomodowa manualna skrzynia biegów |
40A BBC – System zatrzymywania i uruchamiania | |
22 | 10A H-LP RH – Prawy reflektor |
23 | 10A H-LP LH – Reflektor lewy |
24 | 10A EFI2 – Benzyna: Wielopunktowy układ wtrysku paliwa / Sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
10A ECD2 – Diesel: Wielopunktowy układ wtrysku paliwa / Sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa | |
25 | 7,5A ECD3 – Diesel: Wielopunktowy układ wtrysku paliwa / Sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa |
26 | 40A HTR SUB2 – 435W Typ: Grzałka PTC |
50A HTR SUB1 – 600W Typ: Grzałka PTC | |
27 | 50A EPS – elektryczne wspomaganie kierownicy |
28 | 50A ABS1/VSC1 – Układ przeciwblokujący, układ kontroli stabilności pojazdu |
29 | 40A HTR – Układ klimatyzacji |
30 | 30A RDI – Elektryczny wentylator chłodzący |
31 | 30A HTR SUB1 – 435W Typ: Grzałka PTC |
30A HTR SUB2 – 600W Typ: Grzałka PTC | |
32 | 30A H-LP CLN //PWR HTR – Nagrzewnica elektryczna, środek do czyszczenia reflektorów |
30A HTR SUB3 – 600W Typ: Grzałka PTC | |
Przekaźnik | |
R1 | Rozrusznik (ST) – Rozrusznik |
R2 | Elektryczny wentylator chłodzący (FAN NR 2) – Wentylator chłodzący |
R3 | Grzałka PTC (HTR SUB1) – Grzałka |
Blok przekaźników
Schemat
Rozszyfrowanie
1 | – |
2 | – |
3 | 10A H-LP HI RH – Reflektor przedni prawy |
4 | 10A H-LP HI LH – Reflektor przedni lewy |
Przekaźnik | |
R1 | Ściemniacz (DIM) |
R2 | Kontrola stabilności pojazdu / Układ przeciwblokujący / Wielomodowa manualna skrzynia biegów (VSC1 / ABS1 / AMT) |
R3 | – |
R4 | Reflektor (H-LP) |
R5 | Grzejnik PTC (HTR SUB3) |
R6 | Grzejnik PTC (HTR SUB2) |
R7 | Grzejnik PTC (HTR SUB1) |
R8 | Kontrola stabilności pojazdu/układ przeciwblokujący (VSC2/ABS2) |
Dodatkowy blok przekaźników
Opcja 1
- Kontrola stabilności pojazdu R1 (VSC1)
- R2 Kontrola stabilności pojazdu (FR DEF / VSC2)
Opcja 2
- Nagrzewnica R1 PTC (HTR SUB3)
- Nagrzewnica R2 PTC (HTR SUB2)
- R3 Reflektor / Wielomodowa manualna skrzynia biegów / Nagrzewnica PTC (H-LP / AMT / HTR SUB1)
Blok bezpieczników zasilania
Znajduje się na dodatnim zacisku akumulatora.
Schemat
Zamiar
- 80A GLOW DC/DC – Diesel: wielopunktowy układ wtrysku paliwa / sekwencyjny wielopunktowy układ wtrysku paliwa
- GŁÓWNY 60/80A – Bezpieczniki „EFI”, „HORN”, „AM2”, „ALT-S”, „DOME”, „ST”, „ECU-B”, „ETCS”, „HAZ”, „H-LP „LH/H-LP LO LH”, „H-LP RH/H-LP LO RH”, „AMT”
- 120A ALT – Układ ładowania, Bezpieczniki HTR SUB2″, „EPS”, „ABS1/VSC1”, „HTR”, „ABS2/VSC2”, „HTR SUB1”, „RDI”, „DEF”, „FR FOG”, „ Bezpieczniki OBD2”, „D/L”, „POWER”, „RR DOOR”, „RL DOOR”, „STOP” i „AM1”
To wszystko. Jeśli wiesz jak ulepszyć materiał napisz w komentarzu.