Schemat bezpieczników Mercedes-Benz Actros MP4

Mercedes-Benz Actros MP4 reprezentuje czwartą generację gamy modeli Actros, która była produkowana w latach 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018. W tym poście pokażemy opis bezpieczników i przekaźników Mercedesa Actrosa MP4 wraz ze schematem bloku i jego lokalizacją. Zwróć uwagę na bezpiecznik zapalniczki.

Mercedes-Benz Actros MP4 bezpieczniki schemat

Główna skrzynka bezpieczników i przekaźników znajduje się w kabinie pasażerskiej, w dolnej części tablicy rozdzielczej po stronie pasażera.

Aby uzyskać dostęp, otwórz zatrzaski (2) i zdejmij pokrywę (1).

Konstrukcja urządzenia i przeznaczenie znajdujących się w nim elementów może różnić się od prezentowanej i zależy od roku produkcji oraz poziomu wyposażenia elektrycznego. Sprawdź oznaczenie na podstawie diagramów z tyłu osłony ochronnej.

Opcja 1

Opcja 2

Schemat układu

Opis

  1. Przekaźnik modułu A32
  2. Bezpieczniki, przekaźniki i diody w module głównym (GM)
  3. Przekaźnik modułu A31.
  4. Bezpieczniki modułu A1 i A2.

Przekaźnik modułu A32

  • K1 – Ogrzewana przednia szyba
  • K2 – Ogrzewana przednia szyba
  • K3 – Reflektor dodatkowy – zacisk 56a
  • K4 – Rezerwa
  • K5 – Rezerwa
  • K6 – Rezerwa

Moduł główny (GM)

SCA

Wyłączniki automatyczne

F2 20A Sterownik drzwi kierowcy
F3 20A Sterownik drzwi przednich pasażera
F4 20A Układ sterowania napędem
20A Tachograf – zacisk 30
F5 15A Programowalny moduł specjalny
Rozdzielacz 15A – zacisk 30
F6 Wentylator 25A
25A Niezależny elektryczny system klimatyzacji
F7 25A System radiowy/nawigacyjny
Transformator napięciowy 25A 12V
Rozdzielacz 25A – zacisk 30
F8 20A Pudełko chłodnicze
20A Dodatkowy system ogrzewania
Transformator napięciowy 20A 12V
20A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą – zacisk 30
20A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
F9 Złącze diagnostyczne 10A
F10 10A System ogrzewania
10A Czujnik odległości
System wspomagania kierowcy 10A – Terminal 30
F11 10A System Toll Collect
Lampy 10A do dodatkowego oświetlenia przedziału w ścianie tylnej
10A Lampka do czytania
10A Telefon
10A System monitorowania ciśnienia w oponach
System zarządzania flotą 10A – Terminal 30
10A ERA–GLONASS
F12 15A Luk dachowy przesuwny
System 15A EDW (alarm antykradzieżowy)
15A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
15A Czujnik kąta skrętu
F13 25A System kontroli poziomu
25A Sprzęgło hydrauliczne (turbosprzęgło zwalniacza)
Zwalniacz 25A
F14 10A Producent nadwozia – Terminal 30
F15 Przyczepa 20A
20A Przekładnik napięciowy przyczepy – zacisk 30
F 16 20A ABS przyczepy – zacisk 30
F17 5A Wyłącznik zapłonu
Brama centralna 5A
F18 Modułowy panel przełączników 5A
Transformator napięciowy 5A z wyjściem zdalnym
5A Zestaw wskaźników – zacisk 30
F19 Zapalniczka 6A
Gniazdo zasilania 15A – zacisk 15
F20 20A Układ ogrzewania siedzenia
Rozdzielacz 20A – zacisk 15
F21 15A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
Rozdzielacz 15A – zacisk D+
F22 Producent nadwozia 10A – Terminal D+
10A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z oddzielaczem wody
F23 5A Układ oczyszczania spalin BlueTec®
5A Parasol przeciwsłoneczny
5A Urządzenie sprzęgające do holowania (system niskiego mocowania urządzenia sprzęgającego)
System pobierania opłat 5A
5A Gniazdo montażowe do doposażenia firmy MEILLER
Hydrauliczny siłownik pomocniczy 5A (HAD) – Zacisk 15
5A ERA–GLONASS
F24 5A Zestaw wskaźników
Odłącznik akumulatora 5A
5A Tachograf
5A Układ hamulcowy
5A Poduszka powietrzna
5A Telefon
5A Układ sterowania skrzynią biegów
System zarządzania flotą 5A
5A Dodatkowy reflektor
F25 10A ABS przyczepy
F26 Układ sterowania napędem 10A
10A Parametryzowalny moduł specjalny – zacisk 15
F27 10A Sterowanie silnikiem – zacisk 15
10A Kamera cofania
System wspomagania kierowcy 10A
Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą 10A – zacisk 15
F28 Zwalniacz 10A
10A Sprzęgło hydrauliczne (sprzęgło turbosprężarki zwalniacza)
10A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 15
F29 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.1
Radio serwisowe CB 15A
F30 20A Układ hamulcowy – zacisk 30.2
F31 15A Światło hamowania przyczepy
F32 Gniazda zasilające 25A 24V
25A Dodatkowe gniazdo zasilania 24V
F33 10A Dodatkowe oświetlenie przedziału dachowego
Transformator napięciowy 10A z wyjściem zdalnym
F34 Gniazdo zasilania 25A 24V dużej mocy
Transformator napięciowy 25A 12V
15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta
F35 Zapasowy
F36 20A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 30
F37 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.2

Przekaźnik

  • K1 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K2 – Wzmocnienie – zacisk D+
  • K3 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K4 – Chłodzenie oleju przekładniowego
  • K5 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K6 – Światło hamowania przyczepy
  • K7 – Przekaźnik bistabilny
  • K8 – Przekaźnik bistabilny
  • K9 – Rezerwa
SSAM

Wyłączniki automatyczne

F1 20A Układ hamulcowy – zacisk 30.1
F2 Złącze diagnostyczne 10A
F3 15A Dodatkowy system ogrzewania
15A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą
Transformator napięciowy 15A 12V
F4 10A System Toll Collect
10A Czujnik kąta skrętu
10A Telefon
System zarządzania flotą 10A
10A System monitorowania ciśnienia w oponach
10A Lampy oświetleniowe dodatkowego schowka z tyłu pojazdu – zacisk 30
10A ERA–GLONASS
F5 15A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
15A Luk dachowy przesuwny
System 15A EDW (alarm antykradzieżowy)
Radio serwisowe CB 15A
F6 10A System ogrzewania
System wspomagania kierowcy 10A
10A Lampka do czytania – zacisk 30
10A Czujnik odległości
F7 20A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 30
F8 25A System kontroli poziomu
Zwalniacz 25A
F9 10A Producent nadwozia – Terminal 15
10A System Toll Collect
Układ oczyszczania spalin 10A BlueTec®
10A ERA–GLONASS
F10 20A Światło hamowania przyczepy
20A Producent nadwozia zamontował światło hamowania
F11 20A Programowalny moduł specjalny
20A Skrzynia chłodnicza – zacisk 30
F12 20A Układ sterowania napędem
20A Tachograf – zacisk 30
F13 Transformator napięciowy 25A 12V
25A System radiowo-nawigacyjny – terminal 30
25A Sprzęgło hydrauliczne (turbosprzęgło zwalniacza)
F14 Producent korpusu 10A – zacisk 30
F15 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.1
F 16 10A ABS przyczepy
F17 Zapasowy
F18 15A Układ ogrzewania siedzenia
F19 Zapasowy
F20 Gniazdo zasilania 25A 24V dużej mocy
15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta
Radio serwisowe CB 15A
F21 15A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
Rozdzielacz 15A – zacisk D+
F22 Producent nadwozia 10A – Terminal D+
10A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z oddzielaczem wody
F23 Zapasowy
F24 Zapasowy
F25 ABS przyczepy 20A
F26 Przyczepa 20A
20A Przekładnik napięciowy przyczepy – zacisk 30
F27 20A Sterownik drzwi kierowcy
F28 Zapasowy
F29 20A Sterownik drzwi przednich pasażera
F30 Zapasowy
F31 Zapasowy
F32 10A Dodatkowe oświetlenie przedziału dachowego
Transformator napięciowy z wyjściem zdalnym
F33 Gniazda zasilające 25A 24V
25A Dodatkowe gniazdo zasilania 24V
F34 Zapasowy
F35 Wentylator 25A
F36 Hydrauliczny napęd pomocniczy 5A (HAD)
5A Gniazdo montażowe do doposażenia firmy MEILLER
5A Tachograf
5A Zestaw wskaźników
5A Układ hamulcowy
5A Dodatkowy reflektor
5A Poduszka powietrzna
5A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
5A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą
5A Telefon
System zarządzania flotą 5A
5A Układ sterowania skrzynią biegów
Odłącznik akumulatora 5A – zacisk 15
F37 20A Układ hamulcowy – zacisk 30.2
F38 System wspomagania kierowcy 10A
10A Kamera cofania
10A Sterowanie silnikiem – zacisk 15
10A Nadwozie wymienne – zacisk 15
F39 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.2
F40 Układ sterowania napędem 10A
10A Parametryzowalny moduł specjalny – zacisk 15
F41 Zwalniacz 10A
10A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 15
F42 Zapalniczka 5A
Gniazdo zasilania 15A

Przekaźnik

  • K1 – Rezerwa
  • K2 – Wzmocnienie – zacisk D+
  • K3 – Chłodzenie oleju przekładniowego
  • K4 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K5 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K6 – Światło hamowania przyczepy
  • K7 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K8 – Przekaźnik bistabilny
  • K9 – Przekaźnik bistabilny

Przekaźnik modułu A31

Schemat

Rozszyfrowanie

K1 Światło robocze
Zamień ciało
K2 Skrzynia rozdzielcza chłodzenia oleju
K3 Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
K4 Winda samochodu dostawczego
Wyłączanie pomocniczego napędu hydraulicznego (HAD)
K5 Winda samochodu dostawczego
Wyłączanie pomocniczego napędu hydraulicznego (HAD)
K6 Radio 12V – zacisk 58
K7 Radio 12V – zacisk 15R
Głośnik niskotonowy
K8 Reflektor dodatkowy – zacisk 58
K9 Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu
K10 Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu

Moduły A1 i A2

Schemat

Zamiar

A1
F1 5A Pompa odchylania kabiny
F2 10A Winda załadowcza
F3 10A Migające światło
F4 10A Światło robocze
10A Zmień nadwozie
F5 10A Podświetlana trójramienna gwiazda Mercedes-Benz
Gniazdo zasilania lampy przenośnej 10A
F6 15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta
F7 25A Ogrzewana przednia szyba
F8 25A Ogrzewana przednia szyba
F9 10A Skrzynia rozdzielcza chłodzona olejem
Hydrauliczny napęd pomocniczy 10A (HAD)
F10 15A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
F11 20A Niezależny elektryczny system klimatyzacji
F12 Hydrauliczny napęd pomocniczy 15A (HAD)
F13 Zapasowy
F14 Zapasowy
A2
F1 10A Gniazdo montażowe do modernizacji firmy MEILLER
F2 20A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta 2 i 3
20A Przełącznik osi wleczonej nadwozia
F3 10A Sterowany mostek pomocniczy
F4 15A Dodatkowy reflektor
F5 10A System kontroli powietrza
F6 Subwoofer 10A
F7 5A Sprzęt zgodny z przepisami dotyczącymi drogowego przewozu towarów niebezpiecznych, dla Anglii
F8 5A Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu
F9 Radio serwisowe CB 5A
F10 15A System radiowy/nawigacyjny
F11 5A Niezależny elektryczny system klimatyzacji
Wzmacniacz antenowy 5A
5A Asystent na zakrętach
F12 10A Odbiornik radiowy na 12V
F13 Zapasowy
F14 Zapasowy

Sprawdzanie bezpieczników

Niektóre bezpieczniki nie wyglądają tak, jak zwykle w samochodach, ale ich funkcjonalność jest taka sama. Konwencjonalnie wszystkie można podzielić na topliwe i automatyczne.

Sprawdzanie bezpiecznika
  1. Wyjmij bezpiecznik z modułu za pomocą szczypiec i dokonaj kontroli wzrokowej.
  2. Jeżeli przepalił się przewód bezpiecznikowy, wymień uszkodzony bezpiecznik na bezpiecznik zapasowy.
  3. Włącz odbiorniki energii elektrycznej i sprawdź ich działanie. Jeśli bezpiecznik przepali się ponownie, zleć sprawdzenie sprzętu elektrycznego w wykwalifikowanym warsztacie.
Sprawdzanie bezpiecznika automatycznego
Gdy zadziała bezpiecznik automatyczny, kołek (4) przesuwa się do pozycji wyłączonej (2).
  1. Wyjmij bezpiecznik automatyczny z modułu.
  2. Wciśnij bolec (4) do pozycji włączenia (1).
  3. Naciśnij spust (3).
    – Jeżeli sworzeń (4) przesunie się do pozycji wyłączonej (2), bezpiecznik automatyczny jest sprawny.
    – Jeżeli sworzeń (4) nie przesuwa się do pozycji wyłączonej (2), należy wymienić bezpiecznik automatyczny.
  4. Wciśnij sworzeń (4) do pozycji włączenia (1) i ponownie włóż wyłącznik automatyczny.
  5. Włącz odbiorniki energii elektrycznej i sprawdź ich działanie. Jeżeli wyłącznik automatyczny zadziała ponownie, zleć sprawdzenie sprzętu elektrycznego w wykwalifikowanym warsztacie.
To wszystko. Jeśli masz coś do dodania, napisz w komentarzach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *