Schemat bezpieczników Mercedes-Benz Actros MP4

Mercedes-Benz Actros MP4 reprezentuje czwartą generację gamy modeli Actros, która była produkowana w latach 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018. W tym poście pokażemy opis bezpieczników i przekaźników Mercedesa Actrosa MP4 wraz ze schematem bloku i jego lokalizacją. Zwróć uwagę na bezpiecznik zapalniczki.

Mercedes-Benz Actros MP4 bezpieczniki schemat

Główna skrzynka bezpieczników i przekaźników znajduje się w kabinie pasażerskiej, w dolnej części tablicy rozdzielczej po stronie pasażera.

Aby uzyskać dostęp, otwórz zatrzaski (2) i zdejmij pokrywę (1).

Konstrukcja urządzenia i przeznaczenie znajdujących się w nim elementów może różnić się od prezentowanej i zależy od roku produkcji oraz poziomu wyposażenia elektrycznego. Sprawdź oznaczenie na podstawie diagramów z tyłu osłony ochronnej.

Opcja 1

Opcja 2

Schemat układu

Opis

  1. Przekaźnik modułu A32
  2. Bezpieczniki, przekaźniki i diody w module głównym (GM)
  3. Przekaźnik modułu A31.
  4. Bezpieczniki modułu A1 i A2.

Przekaźnik modułu A32

  • K1 – Ogrzewana przednia szyba
  • K2 – Ogrzewana przednia szyba
  • K3 – Reflektor dodatkowy – zacisk 56a
  • K4 – Rezerwa
  • K5 – Rezerwa
  • K6 – Rezerwa

Moduł główny (GM)

SCA

Wyłączniki automatyczne

F220A Sterownik drzwi kierowcy
F320A Sterownik drzwi przednich pasażera
F420A Układ sterowania napędem
20A Tachograf – zacisk 30
F515A Programowalny moduł specjalny
Rozdzielacz 15A – zacisk 30
F6Wentylator 25A
25A Niezależny elektryczny system klimatyzacji
F725A System radiowy/nawigacyjny
Transformator napięciowy 25A 12V
Rozdzielacz 25A – zacisk 30
F820A Pudełko chłodnicze
20A Dodatkowy system ogrzewania
Transformator napięciowy 20A 12V
20A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą – zacisk 30
20A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
F9Złącze diagnostyczne 10A
F1010A System ogrzewania
10A Czujnik odległości
System wspomagania kierowcy 10A – Terminal 30
F1110A System Toll Collect
Lampy 10A do dodatkowego oświetlenia przedziału w ścianie tylnej
10A Lampka do czytania
10A Telefon
10A System monitorowania ciśnienia w oponach
System zarządzania flotą 10A – Terminal 30
10A ERA–GLONASS
F1215A Luk dachowy przesuwny
System 15A EDW (alarm antykradzieżowy)
15A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
15A Czujnik kąta skrętu
F1325A System kontroli poziomu
25A Sprzęgło hydrauliczne (turbosprzęgło zwalniacza)
Zwalniacz 25A
F1410A Producent nadwozia – Terminal 30
F15Przyczepa 20A
20A Przekładnik napięciowy przyczepy – zacisk 30
F 1620A ABS przyczepy – zacisk 30
F175A Wyłącznik zapłonu
Brama centralna 5A
F18Modułowy panel przełączników 5A
Transformator napięciowy 5A z wyjściem zdalnym
5A Zestaw wskaźników – zacisk 30
F19Zapalniczka 6A
Gniazdo zasilania 15A – zacisk 15
F2020A Układ ogrzewania siedzenia
Rozdzielacz 20A – zacisk 15
F2115A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
Rozdzielacz 15A – zacisk D+
F22Producent nadwozia 10A – Terminal D+
10A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z oddzielaczem wody
F235A Układ oczyszczania spalin BlueTec®
5A Parasol przeciwsłoneczny
5A Urządzenie sprzęgające do holowania (system niskiego mocowania urządzenia sprzęgającego)
System pobierania opłat 5A
5A Gniazdo montażowe do doposażenia firmy MEILLER
Hydrauliczny siłownik pomocniczy 5A (HAD) – Zacisk 15
5A ERA–GLONASS
F245A Zestaw wskaźników
Odłącznik akumulatora 5A
5A Tachograf
5A Układ hamulcowy
5A Poduszka powietrzna
5A Telefon
5A Układ sterowania skrzynią biegów
System zarządzania flotą 5A
5A Dodatkowy reflektor
F2510A ABS przyczepy
F26Układ sterowania napędem 10A
10A Parametryzowalny moduł specjalny – zacisk 15
F2710A Sterowanie silnikiem – zacisk 15
10A Kamera cofania
System wspomagania kierowcy 10A
Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą 10A – zacisk 15
F28Zwalniacz 10A
10A Sprzęgło hydrauliczne (sprzęgło turbosprężarki zwalniacza)
10A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 15
F2915A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.1
Radio serwisowe CB 15A
F3020A Układ hamulcowy – zacisk 30.2
F3115A Światło hamowania przyczepy
F32Gniazda zasilające 25A 24V
25A Dodatkowe gniazdo zasilania 24V
F3310A Dodatkowe oświetlenie przedziału dachowego
Transformator napięciowy 10A z wyjściem zdalnym
F34Gniazdo zasilania 25A 24V dużej mocy
Transformator napięciowy 25A 12V
15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta
F35Zapasowy
F3620A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 30
F3715A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.2

Przekaźnik

  • K1 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K2 – Wzmocnienie – zacisk D+
  • K3 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K4 – Chłodzenie oleju przekładniowego
  • K5 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K6 – Światło hamowania przyczepy
  • K7 – Przekaźnik bistabilny
  • K8 – Przekaźnik bistabilny
  • K9 – Rezerwa
SSAM

Wyłączniki automatyczne

F120A Układ hamulcowy – zacisk 30.1
F2Złącze diagnostyczne 10A
F315A Dodatkowy system ogrzewania
15A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą
Transformator napięciowy 15A 12V
F410A System Toll Collect
10A Czujnik kąta skrętu
10A Telefon
System zarządzania flotą 10A
10A System monitorowania ciśnienia w oponach
10A Lampy oświetleniowe dodatkowego schowka z tyłu pojazdu – zacisk 30
10A ERA–GLONASS
F515A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
15A Luk dachowy przesuwny
System 15A EDW (alarm antykradzieżowy)
Radio serwisowe CB 15A
F610A System ogrzewania
System wspomagania kierowcy 10A
10A Lampka do czytania – zacisk 30
10A Czujnik odległości
F720A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 30
F825A System kontroli poziomu
Zwalniacz 25A
F910A Producent nadwozia – Terminal 15
10A System Toll Collect
Układ oczyszczania spalin 10A BlueTec®
10A ERA–GLONASS
F1020A Światło hamowania przyczepy
20A Producent nadwozia zamontował światło hamowania
F1120A Programowalny moduł specjalny
20A Skrzynia chłodnicza – zacisk 30
F1220A Układ sterowania napędem
20A Tachograf – zacisk 30
F13Transformator napięciowy 25A 12V
25A System radiowo-nawigacyjny – terminal 30
25A Sprzęgło hydrauliczne (turbosprzęgło zwalniacza)
F14Producent korpusu 10A – zacisk 30
F1515A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.1
F 1610A ABS przyczepy
F17Zapasowy
F1815A Układ ogrzewania siedzenia
F19Zapasowy
F20Gniazdo zasilania 25A 24V dużej mocy
15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta
Radio serwisowe CB 15A
F2115A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
Rozdzielacz 15A – zacisk D+
F22Producent nadwozia 10A – Terminal D+
10A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z oddzielaczem wody
F23Zapasowy
F24Zapasowy
F25ABS przyczepy 20A
F26Przyczepa 20A
20A Przekładnik napięciowy przyczepy – zacisk 30
F2720A Sterownik drzwi kierowcy
F28Zapasowy
F2920A Sterownik drzwi przednich pasażera
F30Zapasowy
F31Zapasowy
F3210A Dodatkowe oświetlenie przedziału dachowego
Transformator napięciowy z wyjściem zdalnym
F33Gniazda zasilające 25A 24V
25A Dodatkowe gniazdo zasilania 24V
F34Zapasowy
F35Wentylator 25A
F36Hydrauliczny napęd pomocniczy 5A (HAD)
5A Gniazdo montażowe do doposażenia firmy MEILLER
5A Tachograf
5A Zestaw wskaźników
5A Układ hamulcowy
5A Dodatkowy reflektor
5A Poduszka powietrzna
5A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu)
5A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą
5A Telefon
System zarządzania flotą 5A
5A Układ sterowania skrzynią biegów
Odłącznik akumulatora 5A – zacisk 15
F3720A Układ hamulcowy – zacisk 30.2
F38System wspomagania kierowcy 10A
10A Kamera cofania
10A Sterowanie silnikiem – zacisk 15
10A Nadwozie wymienne – zacisk 15
F3915A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.2
F40Układ sterowania napędem 10A
10A Parametryzowalny moduł specjalny – zacisk 15
F41Zwalniacz 10A
10A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 15
F42Zapalniczka 5A
Gniazdo zasilania 15A

Przekaźnik

  • K1 – Rezerwa
  • K2 – Wzmocnienie – zacisk D+
  • K3 – Chłodzenie oleju przekładniowego
  • K4 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K5 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K6 – Światło hamowania przyczepy
  • K7 – Wzmocnienie – obejma 15
  • K8 – Przekaźnik bistabilny
  • K9 – Przekaźnik bistabilny

Przekaźnik modułu A31

Schemat

Rozszyfrowanie

K1Światło robocze
Zamień ciało
K2Skrzynia rozdzielcza chłodzenia oleju
K3Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
K4Winda samochodu dostawczego
Wyłączanie pomocniczego napędu hydraulicznego (HAD)
K5Winda samochodu dostawczego
Wyłączanie pomocniczego napędu hydraulicznego (HAD)
K6Radio 12V – zacisk 58
K7Radio 12V – zacisk 15R
Głośnik niskotonowy
K8Reflektor dodatkowy – zacisk 58
K9Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu
K10Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu

Moduły A1 i A2

Schemat

Zamiar

A1
F15A Pompa odchylania kabiny
F210A Winda załadowcza
F310A Migające światło
F410A Światło robocze
10A Zmień nadwozie
F510A Podświetlana trójramienna gwiazda Mercedes-Benz
Gniazdo zasilania lampy przenośnej 10A
F615A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta
F725A Ogrzewana przednia szyba
F825A Ogrzewana przednia szyba
F910A Skrzynia rozdzielcza chłodzona olejem
Hydrauliczny napęd pomocniczy 10A (HAD)
F1015A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody
F1120A Niezależny elektryczny system klimatyzacji
F12Hydrauliczny napęd pomocniczy 15A (HAD)
F13Zapasowy
F14Zapasowy
A2
F110A Gniazdo montażowe do modernizacji firmy MEILLER
F220A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta 2 i 3
20A Przełącznik osi wleczonej nadwozia
F310A Sterowany mostek pomocniczy
F415A Dodatkowy reflektor
F510A System kontroli powietrza
F6Subwoofer 10A
F75A Sprzęt zgodny z przepisami dotyczącymi drogowego przewozu towarów niebezpiecznych, dla Anglii
F85A Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu
F9Radio serwisowe CB 5A
F1015A System radiowy/nawigacyjny
F115A Niezależny elektryczny system klimatyzacji
Wzmacniacz antenowy 5A
5A Asystent na zakrętach
F1210A Odbiornik radiowy na 12V
F13Zapasowy
F14Zapasowy

Sprawdzanie bezpieczników

Niektóre bezpieczniki nie wyglądają tak, jak zwykle w samochodach, ale ich funkcjonalność jest taka sama. Konwencjonalnie wszystkie można podzielić na topliwe i automatyczne.

Sprawdzanie bezpiecznika
  1. Wyjmij bezpiecznik z modułu za pomocą szczypiec i dokonaj kontroli wzrokowej.
  2. Jeżeli przepalił się przewód bezpiecznikowy, wymień uszkodzony bezpiecznik na bezpiecznik zapasowy.
  3. Włącz odbiorniki energii elektrycznej i sprawdź ich działanie. Jeśli bezpiecznik przepali się ponownie, zleć sprawdzenie sprzętu elektrycznego w wykwalifikowanym warsztacie.
Sprawdzanie bezpiecznika automatycznego
Gdy zadziała bezpiecznik automatyczny, kołek (4) przesuwa się do pozycji wyłączonej (2).
  1. Wyjmij bezpiecznik automatyczny z modułu.
  2. Wciśnij bolec (4) do pozycji włączenia (1).
  3. Naciśnij spust (3).
    – Jeżeli sworzeń (4) przesunie się do pozycji wyłączonej (2), bezpiecznik automatyczny jest sprawny.
    – Jeżeli sworzeń (4) nie przesuwa się do pozycji wyłączonej (2), należy wymienić bezpiecznik automatyczny.
  4. Wciśnij sworzeń (4) do pozycji włączenia (1) i ponownie włóż wyłącznik automatyczny.
  5. Włącz odbiorniki energii elektrycznej i sprawdź ich działanie. Jeżeli wyłącznik automatyczny zadziała ponownie, zleć sprawdzenie sprzętu elektrycznego w wykwalifikowanym warsztacie.
To wszystko. Jeśli masz coś do dodania, napisz w komentarzach.
Avatar
Tomasz Rutkowski