Mercedes-Benz Actros MP4 reprezentuje czwartą generację gamy modeli Actros, która była produkowana w latach 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018. W tym poście pokażemy opis bezpieczników i przekaźników Mercedesa Actrosa MP4 wraz ze schematem bloku i jego lokalizacją. Zwróć uwagę na bezpiecznik zapalniczki.

Mercedes-Benz Actros MP4 bezpieczniki schemat
Główna skrzynka bezpieczników i przekaźników znajduje się w kabinie pasażerskiej, w dolnej części tablicy rozdzielczej po stronie pasażera.
Aby uzyskać dostęp, otwórz zatrzaski (2) i zdejmij pokrywę (1).
Konstrukcja urządzenia i przeznaczenie znajdujących się w nim elementów może różnić się od prezentowanej i zależy od roku produkcji oraz poziomu wyposażenia elektrycznego. Sprawdź oznaczenie na podstawie diagramów z tyłu osłony ochronnej.
Opcja 1
Opcja 2
Schemat układu
Opis
- Przekaźnik modułu A32
- Bezpieczniki, przekaźniki i diody w module głównym (GM)
- Przekaźnik modułu A31.
- Bezpieczniki modułu A1 i A2.
Przekaźnik modułu A32
- K1 – Ogrzewana przednia szyba
- K2 – Ogrzewana przednia szyba
- K3 – Reflektor dodatkowy – zacisk 56a
- K4 – Rezerwa
- K5 – Rezerwa
- K6 – Rezerwa
Moduł główny (GM)
SCA
Wyłączniki automatyczne
F2 | 20A Sterownik drzwi kierowcy |
F3 | 20A Sterownik drzwi przednich pasażera |
F4 | 20A Układ sterowania napędem |
– | 20A Tachograf – zacisk 30 |
F5 | 15A Programowalny moduł specjalny |
– | Rozdzielacz 15A – zacisk 30 |
F6 | Wentylator 25A |
– | 25A Niezależny elektryczny system klimatyzacji |
F7 | 25A System radiowy/nawigacyjny |
– | Transformator napięciowy 25A 12V |
– | Rozdzielacz 25A – zacisk 30 |
F8 | 20A Pudełko chłodnicze |
– | 20A Dodatkowy system ogrzewania |
– | Transformator napięciowy 20A 12V |
– | 20A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą – zacisk 30 |
– | 20A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu) |
F9 | Złącze diagnostyczne 10A |
F10 | 10A System ogrzewania |
– | 10A Czujnik odległości |
– | System wspomagania kierowcy 10A – Terminal 30 |
F11 | 10A System Toll Collect |
– | Lampy 10A do dodatkowego oświetlenia przedziału w ścianie tylnej |
– | 10A Lampka do czytania |
– | 10A Telefon |
– | 10A System monitorowania ciśnienia w oponach |
– | System zarządzania flotą 10A – Terminal 30 |
– | 10A ERA–GLONASS |
F12 | 15A Luk dachowy przesuwny |
– | System 15A EDW (alarm antykradzieżowy) |
– | 15A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu) |
– | 15A Czujnik kąta skrętu |
F13 | 25A System kontroli poziomu |
– | 25A Sprzęgło hydrauliczne (turbosprzęgło zwalniacza) |
– | Zwalniacz 25A |
F14 | 10A Producent nadwozia – Terminal 30 |
F15 | Przyczepa 20A |
– | 20A Przekładnik napięciowy przyczepy – zacisk 30 |
F 16 | 20A ABS przyczepy – zacisk 30 |
F17 | 5A Wyłącznik zapłonu |
– | Brama centralna 5A |
F18 | Modułowy panel przełączników 5A |
– | Transformator napięciowy 5A z wyjściem zdalnym |
– | 5A Zestaw wskaźników – zacisk 30 |
F19 | Zapalniczka 6A |
– | Gniazdo zasilania 15A – zacisk 15 |
F20 | 20A Układ ogrzewania siedzenia |
– | Rozdzielacz 20A – zacisk 15 |
F21 | 15A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody |
– | Rozdzielacz 15A – zacisk D+ |
F22 | Producent nadwozia 10A – Terminal D+ |
– | 10A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z oddzielaczem wody |
F23 | 5A Układ oczyszczania spalin BlueTec® |
– | 5A Parasol przeciwsłoneczny |
– | 5A Urządzenie sprzęgające do holowania (system niskiego mocowania urządzenia sprzęgającego) |
– | System pobierania opłat 5A |
– | 5A Gniazdo montażowe do doposażenia firmy MEILLER |
– | Hydrauliczny siłownik pomocniczy 5A (HAD) – Zacisk 15 |
– | 5A ERA–GLONASS |
F24 | 5A Zestaw wskaźników |
– | Odłącznik akumulatora 5A |
– | 5A Tachograf |
– | 5A Układ hamulcowy |
– | 5A Poduszka powietrzna |
– | 5A Telefon |
– | 5A Układ sterowania skrzynią biegów |
– | System zarządzania flotą 5A |
– | 5A Dodatkowy reflektor |
F25 | 10A ABS przyczepy |
F26 | Układ sterowania napędem 10A |
– | 10A Parametryzowalny moduł specjalny – zacisk 15 |
F27 | 10A Sterowanie silnikiem – zacisk 15 |
– | 10A Kamera cofania |
– | System wspomagania kierowcy 10A |
– | Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą 10A – zacisk 15 |
F28 | Zwalniacz 10A |
– | 10A Sprzęgło hydrauliczne (sprzęgło turbosprężarki zwalniacza) |
– | 10A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 15 |
F29 | 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.1 |
– | Radio serwisowe CB 15A |
F30 | 20A Układ hamulcowy – zacisk 30.2 |
F31 | 15A Światło hamowania przyczepy |
F32 | Gniazda zasilające 25A 24V |
– | 25A Dodatkowe gniazdo zasilania 24V |
F33 | 10A Dodatkowe oświetlenie przedziału dachowego |
– | Transformator napięciowy 10A z wyjściem zdalnym |
F34 | Gniazdo zasilania 25A 24V dużej mocy |
– | Transformator napięciowy 25A 12V |
– | 15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta |
F35 | Zapasowy |
F36 | 20A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 30 |
F37 | 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.2 |
Przekaźnik
- K1 – Wzmocnienie – obejma 15
- K2 – Wzmocnienie – zacisk D+
- K3 – Wzmocnienie – obejma 15
- K4 – Chłodzenie oleju przekładniowego
- K5 – Wzmocnienie – obejma 15
- K6 – Światło hamowania przyczepy
- K7 – Przekaźnik bistabilny
- K8 – Przekaźnik bistabilny
- K9 – Rezerwa
SSAM
Wyłączniki automatyczne
F1 | 20A Układ hamulcowy – zacisk 30.1 |
F2 | Złącze diagnostyczne 10A |
F3 | 15A Dodatkowy system ogrzewania |
– | 15A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą |
– | Transformator napięciowy 15A 12V |
F4 | 10A System Toll Collect |
– | 10A Czujnik kąta skrętu |
– | 10A Telefon |
– | System zarządzania flotą 10A |
– | 10A System monitorowania ciśnienia w oponach |
– | 10A Lampy oświetleniowe dodatkowego schowka z tyłu pojazdu – zacisk 30 |
– | 10A ERA–GLONASS |
F5 | 15A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu) |
– | 15A Luk dachowy przesuwny |
– | System 15A EDW (alarm antykradzieżowy) |
– | Radio serwisowe CB 15A |
F6 | 10A System ogrzewania |
– | System wspomagania kierowcy 10A |
– | 10A Lampka do czytania – zacisk 30 |
– | 10A Czujnik odległości |
F7 | 20A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 30 |
F8 | 25A System kontroli poziomu |
– | Zwalniacz 25A |
F9 | 10A Producent nadwozia – Terminal 15 |
– | 10A System Toll Collect |
– | Układ oczyszczania spalin 10A BlueTec® |
– | 10A ERA–GLONASS |
F10 | 20A Światło hamowania przyczepy |
– | 20A Producent nadwozia zamontował światło hamowania |
F11 | 20A Programowalny moduł specjalny |
– | 20A Skrzynia chłodnicza – zacisk 30 |
F12 | 20A Układ sterowania napędem |
– | 20A Tachograf – zacisk 30 |
F13 | Transformator napięciowy 25A 12V |
– | 25A System radiowo-nawigacyjny – terminal 30 |
– | 25A Sprzęgło hydrauliczne (turbosprzęgło zwalniacza) |
F14 | Producent korpusu 10A – zacisk 30 |
F15 | 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.1 |
F 16 | 10A ABS przyczepy |
F17 | Zapasowy |
F18 | 15A Układ ogrzewania siedzenia |
F19 | Zapasowy |
F20 | Gniazdo zasilania 25A 24V dużej mocy |
– | 15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta |
– | Radio serwisowe CB 15A |
F21 | 15A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody |
– | Rozdzielacz 15A – zacisk D+ |
F22 | Producent nadwozia 10A – Terminal D+ |
10A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z oddzielaczem wody | |
F23 | Zapasowy |
F24 | Zapasowy |
F25 | ABS przyczepy 20A |
F26 | Przyczepa 20A |
20A Przekładnik napięciowy przyczepy – zacisk 30 | |
F27 | 20A Sterownik drzwi kierowcy |
F28 | Zapasowy |
F29 | 20A Sterownik drzwi przednich pasażera |
F30 | Zapasowy |
F31 | Zapasowy |
F32 | 10A Dodatkowe oświetlenie przedziału dachowego |
– | Transformator napięciowy z wyjściem zdalnym |
F33 | Gniazda zasilające 25A 24V |
– | 25A Dodatkowe gniazdo zasilania 24V |
F34 | Zapasowy |
F35 | Wentylator 25A |
F36 | Hydrauliczny napęd pomocniczy 5A (HAD) |
– | 5A Gniazdo montażowe do doposażenia firmy MEILLER |
– | 5A Tachograf |
– | 5A Zestaw wskaźników |
– | 5A Układ hamulcowy |
– | 5A Dodatkowy reflektor |
– | 5A Poduszka powietrzna |
– | 5A LSVA (opłaty za duże obciążenia zależne od pojemności pojazdu) |
– | 5A Jednostka sterująca adaptacyjną prognozą |
– | 5A Telefon |
– | System zarządzania flotą 5A |
– | 5A Układ sterowania skrzynią biegów |
– | Odłącznik akumulatora 5A – zacisk 15 |
F37 | 20A Układ hamulcowy – zacisk 30.2 |
F38 | System wspomagania kierowcy 10A |
– | 10A Kamera cofania |
– | 10A Sterowanie silnikiem – zacisk 15 |
– | 10A Nadwozie wymienne – zacisk 15 |
F39 | 15A Układ sterowania przekładnią – zacisk 30.2 |
F40 | Układ sterowania napędem 10A |
– | 10A Parametryzowalny moduł specjalny – zacisk 15 |
F41 | Zwalniacz 10A |
– | 10A Elektroniczna jednostka przygotowania powietrza – zacisk 15 |
F42 | Zapalniczka 5A |
– | Gniazdo zasilania 15A |
Przekaźnik
- K1 – Rezerwa
- K2 – Wzmocnienie – zacisk D+
- K3 – Chłodzenie oleju przekładniowego
- K4 – Wzmocnienie – obejma 15
- K5 – Wzmocnienie – obejma 15
- K6 – Światło hamowania przyczepy
- K7 – Wzmocnienie – obejma 15
- K8 – Przekaźnik bistabilny
- K9 – Przekaźnik bistabilny
Przekaźnik modułu A31
Schemat
Rozszyfrowanie
K1 | Światło robocze |
– | Zamień ciało |
K2 | Skrzynia rozdzielcza chłodzenia oleju |
K3 | Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody |
K4 | Winda samochodu dostawczego |
– | Wyłączanie pomocniczego napędu hydraulicznego (HAD) |
K5 | Winda samochodu dostawczego |
– | Wyłączanie pomocniczego napędu hydraulicznego (HAD) |
K6 | Radio 12V – zacisk 58 |
K7 | Radio 12V – zacisk 15R |
– | Głośnik niskotonowy |
K8 | Reflektor dodatkowy – zacisk 58 |
K9 | Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu |
K10 | Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu |
Moduły A1 i A2
Schemat
Zamiar
A1 | |
F1 | 5A Pompa odchylania kabiny |
F2 | 10A Winda załadowcza |
F3 | 10A Migające światło |
F4 | 10A Światło robocze |
– | 10A Zmień nadwozie |
F5 | 10A Podświetlana trójramienna gwiazda Mercedes-Benz |
– | Gniazdo zasilania lampy przenośnej 10A |
F6 | 15A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta |
F7 | 25A Ogrzewana przednia szyba |
F8 | 25A Ogrzewana przednia szyba |
F9 | 10A Skrzynia rozdzielcza chłodzona olejem |
– | Hydrauliczny napęd pomocniczy 10A (HAD) |
F10 | 15A Układ ogrzewania wstępnego filtra paliwa z separatorem wody |
F11 | 20A Niezależny elektryczny system klimatyzacji |
F12 | Hydrauliczny napęd pomocniczy 15A (HAD) |
F13 | Zapasowy |
F14 | Zapasowy |
A2 | |
F1 | 10A Gniazdo montażowe do modernizacji firmy MEILLER |
F2 | 20A Wyposażenie elektryczne nadwozia innego producenta 2 i 3 |
– | 20A Przełącznik osi wleczonej nadwozia |
F3 | 10A Sterowany mostek pomocniczy |
F4 | 15A Dodatkowy reflektor |
F5 | 10A System kontroli powietrza |
F6 | Subwoofer 10A |
F7 | 5A Sprzęt zgodny z przepisami dotyczącymi drogowego przewozu towarów niebezpiecznych, dla Anglii |
F8 | 5A Oświetlenie wewnętrzne przy niskim dachu |
F9 | Radio serwisowe CB 5A |
F10 | 15A System radiowy/nawigacyjny |
F11 | 5A Niezależny elektryczny system klimatyzacji |
– | Wzmacniacz antenowy 5A |
– | 5A Asystent na zakrętach |
F12 | 10A Odbiornik radiowy na 12V |
F13 | Zapasowy |
F14 | Zapasowy |
Sprawdzanie bezpieczników
Niektóre bezpieczniki nie wyglądają tak, jak zwykle w samochodach, ale ich funkcjonalność jest taka sama. Konwencjonalnie wszystkie można podzielić na topliwe i automatyczne.
- Wyjmij bezpiecznik z modułu za pomocą szczypiec i dokonaj kontroli wzrokowej.
- Jeżeli przepalił się przewód bezpiecznikowy, wymień uszkodzony bezpiecznik na bezpiecznik zapasowy.
- Włącz odbiorniki energii elektrycznej i sprawdź ich działanie. Jeśli bezpiecznik przepali się ponownie, zleć sprawdzenie sprzętu elektrycznego w wykwalifikowanym warsztacie.

- Wyjmij bezpiecznik automatyczny z modułu.
- Wciśnij bolec (4) do pozycji włączenia (1).
- Naciśnij spust (3).
– Jeżeli sworzeń (4) przesunie się do pozycji wyłączonej (2), bezpiecznik automatyczny jest sprawny.
– Jeżeli sworzeń (4) nie przesuwa się do pozycji wyłączonej (2), należy wymienić bezpiecznik automatyczny. - Wciśnij sworzeń (4) do pozycji włączenia (1) i ponownie włóż wyłącznik automatyczny.
- Włącz odbiorniki energii elektrycznej i sprawdź ich działanie. Jeżeli wyłącznik automatyczny zadziała ponownie, zleć sprawdzenie sprzętu elektrycznego w wykwalifikowanym warsztacie.