Citroen C3 to kompaktowy samochód osobowy, produkowany w różnych modyfikacjach, takich jak kabriolet, Picasso itp. Pierwsza generacja została dostarczona na rynek w latach 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 i 2009. W tym czasie przeszedł zmianę stylizacji. Od 2010 roku do produkcji weszła C3 drugiej generacji. Wydawane w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 i do chwili obecnej. Opiszemy schematy bezpieczników Citroena C3 ze szczegółowym objaśnieniem wszystkich elementów dla obu generacji oraz załączymy instrukcję obsługi.
Przeznaczenie bezpieczników i przekaźników może różnić się od prezentowanego i zależy od roku produkcji oraz poziomu wyposażenia elektrycznego Twojego samochodu.
Lokalizacja
Citroen C3 ma dwa główne bloki z bezpiecznikami.
Pierwszy znajduje się w komorze silnika przy akumulatorze po lewej stronie, pod osłoną zabezpieczającą.
Drugie znajduje się w kabinie pod deską rozdzielczą (po lewej stronie).
Opis Citroena C3 1. generacji (do 2010 r.)
Skrzynka bezpieczników pod maską
Schemat ogólny
Opis
- F1 10A Zespół podgrzewania silnika Diesel – Czujnik wody w oleju napędowym – Czujnik prędkości – Światła cofania – ECU (automatyczna skrzynia biegów, skrzynia typu SensoDrive)
- F2 15A Pompa paliwa
- F3 10A Elektroniczne jednostki sterujące (ECU) (układ ABS, układ ESP)
- F4 10A ECU (układ wtrysku paliwa, układ wspomagania kierownicy) – Czujniki (poziom płynu chłodzącego w silniku Diesla, tempomat, światła stop, sprzęgło) – Przekaźnik SensoDrive i ASB – Zespół dodatkowego ogrzewania
- F6 15A Światła przeciwmgielne
- F7 20A Spryskiwacz szyby reflektora
- F8 20A Przekaźnik układu sterowania silnikiem – komputer wtrysku paliwa
- F9 15A Lewe światło mijania
- F10 15A Prawe światło mijania
- F11 10A Lewe światło drogowe
- F12 10A Prawe światło drogowe
- F13 15A Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy
- F14 10A Podkładki do szkła
- F15 15A Urządzenia układu sterującego silnikiem (cewka zapłonowa, elektrozawór, czujnik tlenu, układ wtrysku paliwa) – Miska paliwowa – Podgrzewacz oleju napędowego
- F16 30A Pompa powietrza
- F17 30A Wycieraczka
- F18 30A/40A Wentylator elektryczny
Skrzynka bezpieczników w kabinie pasażerskiej
Schemat
Przeznaczenie
- F1 15A Obwód zasilania złącza diagnostycznego – Zaczep holowniczy + System nawigacji
- F4 20 A Elektroniczna jednostka sterująca (ECU) automatycznej skrzyni biegów – Zmiana biegów w kolumnie kierownicy – Zegar – Wyświetlacz – System nawigacji – Elektroniczna jednostka alarmu antykradzieżowego – Radio samochodowe
- F5 15 A Syrena alarmu przeciwkradzieżowego
- F6 10 A Złącze diagnostyczne – Czujnik kąta koła zamachowego
- F7 15 A Czujnik deszczu – Czujnik światła – Elektronika alarmu przeciwkradzieżowego
- F10 40 A Elektrycznie podgrzewana tylna szyba – Elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne
- F11 15 A Wycieraczka tylnej szyby
- F12 30 A Obwód zasilania elektrycznego przesuwanego dachu – elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi
- F14 10 A Przełączniki pod kierownicą – Elektroniczna jednostka sterująca (ECU) poduszek powietrznych – Skrzynka bezpieczników w komorze silnika
- F15 15 A Zestaw wskaźników – Wyświetlacz – System nawigacji – Klimatyzacja – Czujniki parkowania – Radio samochodowe
- F16 30 A Zamek centralny – system superzamka
- F20 10 A Tylne prawe światło stopu
- F21 15 A Tylne światło stop lewe – Dodatkowe światło stop
- F22 20 A Gniazdo elektryczne 12 V – Bezpiecznik zapalniczki Citroen C3 – Oświetlenie wewnętrzne – Regulacja i składanie elektrycznie regulowanych lusterek zewnętrznych – Okablowanie do podłączenia radia samochodowego – Podświetlenie lusterka wbudowane w osłonę przeciwsłoneczną – Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
Należy pamiętać, że za zapalniczkę odpowiada bezpiecznik nr 22 przy 20A.
Opis Citroena C3 2. generacji (od 2010r.)
Skrzynka bezpieczników pod maską
Schemat ogólny
Rozszyfrowanie
- 20 – Zasilanie ECU silnika, sterowanie wentylatorem elektrycznym, główny przekaźnik wielofunkcyjnego procesora silnika
- 15 – Sygnał dźwiękowy
- 10 – Spryskiwacz szyb przednich i tylnych
- 20 – Światło dzienne
- 15 – Podgrzewacz oleju napędowego (w wersjach z silnikiem Diesla), pompa paliwa (w wersjach benzynowych)
- 10 – Procesor układu ABS/ESP, przekaźnik wyłączający układ ABS/ESP, stycznik rezerwowego światła hamowania
- 10 – Elektryczne wspomaganie kierownicy
- 25 – Włącznik rozrusznika
- 10 – Zespół przełączająco-zabezpieczający (w wersjach Diesel)
- 30 – Elektrozawór pompy wtryskowej (w wersjach Diesel), wtryskiwacze i cewki zapłonowe (w wersjach benzynowych)
- 40 – Wentylator elektryczny układu klimatyzacji
- 30 – Wycieraczka przedniej szyby o niskiej/wysokiej prędkości
- 40 – Zasilanie inteligentnej jednostki sterującej (+ ze stacyjki)
- 30 – Zasilanie zaworu VALVETRONIC (silnik benzynowy)
- 10 – Prawe światło drogowe
- 10 – Lewe światło drogowe
- 15 – Lewe światło mijania
- 15 – Prawe światło mijania
- 15 – Zasilanie wielofunkcyjnego procesora silnika (w wersjach benzynowych), elektrozaworów układu chłodzenia powietrza doładowującego (w wersjach Diesel)
- 10 – Zasilanie wielofunkcyjnego procesora silnika (w wersjach benzynowych), elektrozaworu układu kontroli ciśnienia doładowania (w wersjach Diesel), czujnika poziomu płynu chłodzącego (w wersjach Diesel)
- 5 – Zasilanie wentylatora układu chłodzenia, przekaźnika APC, ABS/ESP
Lista bezpieczników o dużych wartościach znamionowych
- MF1 – 60 – Elektryczny wentylator chłodzący
- MF2 – 30 – Procesor systemów ABS/ESP
- MF3 – 30 – Procesor systemu ABS/ESP
- MF4 – 60 – Zasilanie inteligentnej jednostki przełączającej
- MF5 – 60 – Zasilanie inteligentnej jednostki przełączającej
- MF6 – Nieużywany
- MF7 – Wewnętrzna skrzynka bezpieczników
- MF8 – Nieużywany
Skrzynka bezpieczników w kabinie pasażerskiej
Schemat bezpieczników
Zamiar
Lista bezpieczników
- FH36 – 5 – Zespół przełączający przyczepy
- FH37 – 15 – Zasilanie złącza elektrycznego umożliwiającego podłączenie dodatkowego wyposażenia przyczepy kempingowej
- FH38 – 20 – System nawigacji
- FH39 – 20 – Ogrzewanie foteli
- FH40 – 30 – Zespół przełączający przyczepy
F1 – 15 – Wycieraczka tylnej szyby
F2 – Nie używany
F3 – 5 – Komputer poduszki powietrznej i napinacza pirotechnicznego
F4 – 10 – Czujnik kąta skrętu, klimatyzacja, stycznik sprzęgła, pompa dodatku do filtra cząstek stałych, złącze diagnostyczne, czujnik przepływu powietrza
F5 – 30 – Zasilanie panel sterowania szyb, sterowanie szybą pasażera, silnik szyby przedniej
F6 – 30 – Silnik szyby tylnej i silnik szyby drzwi kierowcy
F7 – 5 – Światła sufitowe, lampka sufitowa przednia, oświetlenie schowka podręcznego, lampa przenośna, lampki sufitowe tylne
F8 – 20 – Wyświetlacz wielofunkcyjny, radio samochodowe, system nawigacji
F9 – 30 – Radio samochodowe (montaż opcjonalny), gniazdo 12 V
F10 – 15 – Przełączniki na kolumnie kierownicy
F11 – 15 – Stacyjka, złącze diagnostyczne
F12 – 15 – Czujnik deszczu/światła, zespół sterujący przyczepa
F13 – 5 – Stycznik głównego światła hamowania, moduł sterujący silnika
F14 – 15 – Komputer wspomagania parkowania, sygnalizator niezapiętych pasów bezpieczeństwa, komputer poduszki powietrznej, tablica rozdzielcza, klimatyzacja, USB Box F15 – 30 – System blokowania F16 – Nieużywany
F17
–
40 – Ogrzewana tylna szyba i lusterka zewnętrzne
SH – Zawór PARC
Bezpiecznik nr 9 odpowiada za zapalniczkę.